bugün

1892'de istanbul'da doğmuş Sinema ve tiyatro yönetmeni.istanbul küçük sahne'nin kurucusu.
1928 yılında türkiye'de çekilen ilk sesli filme imza atmış olan yönetmen.
MUHSiN ERTUĞRUL:

Türk tiyatro adamı, oyuncu, yönetmen, yönetici, eğitmen, çevirmen, makale yazarı, sinema yönetmeni, çağdaş Türk tiyatrosunun kurucusu Muhsin Ertuğrul, 1909'da profesyonel olarak sahneye çıktı.

Çeşitli tiyatro topluluklarında çalıştı. Paris ve Berlin'e gitti. 1918'de Berlin'de 'Beranien Düşesi' adlı filmde oynadı. Aynı yıl 'Samson', 'Kara Lale Bayramı' ve 'Şeytana Tapanlar' filmlerini yönetti.

1921'de Darülbedayi'de yönetmen olarak çalışmaya başladı ve ülkemizin ilk özel film yapım şirketi olan Kemal Film'in yerli film yapımına başlaması için yardımcı oldu.

Türkiye'de ilk filmini 1922 yılında ('istanbul'da Bir Facia-i Aşk') yönetti. 1921-24 yılları arasında bu şirket adına altı film çekti.

1924'te Sovyetler Birliğine gitti. Orada 'Tamilla' ve 'Spartaküs' adlı filmleri çekti. 1923 yılında çektiği 'Ateşten Gömlek' filminde baş rolde oynayan Neyyire Neyir ile evlendi.

Türkiye'ye dönüşünde yeniden Darülbedayi'de çalışmaya başladı ve 1928'de ülkemizin ikinci büyük yapım şirketi olan ipek Film'in kurulmasına öncülük etti.

ipek Film, 10 yılı aşkın bir süre Türkiye'nin tek film yapım şirketi olarak kaldı. Yeniliğe açık olmalarıyla tanınan ipek Film, Ertuğrul'a her türlü harcama yetkisi vererek çağdaş düzeyde teknolojinin ülkemize girmesini sağladı.

Böylece Ertuğrul 1931 yılında ilk sesli Türk filmi olan 'istanbul Sokaklarında'yı çekti. Bu filmin hemen ardından ipekçiler ilk sesli film stüdyosunu kurdu.

1928-41 yılları arasında ipek Film adına 20 film çekti. 'Aysel Bataklı Damın Kızı', 'Şehvet Kurbanı', 'Bir Kavuk Devrildi' gibi filmler ilgi gördüyse de genel olarak sinema alanında başarısız kabul edildiler.

Muhsin Ertuğrul, köklü bir tiyatro geleneğine sahip olduğu için filmlerinde daha çok teatral bir tarzla çalışıyordu. Zaten 1947'den sonra sinemadan uzaklaşmaya ve tiyatro alanında çalışmalarını yoğunlaştırmaya başladı.

1953 yılında çektiği ve büyük bir başarısızlıkla sonuçlanan ülkemizin ilk renkli filmlerinden biri olan 'Halıcı Kız', Muhsin Ertuğrul'un son sinema çalışması oldu.

Muhsin Ertuğrul'un Halide Edip Adıvar'ın 'Ateşten Gömlek' adlı romanından uyarladığı filmde kamera önüne geçen Bedia Muvahhit ve Neyyire Neyir sinema filminde oynayan ilk Müslüman Türk kadınları oldu.

Türk sineması ilk uluslararası ödülünü Muhsin Ertuğrul'un 'Leblebici Horhor' adlı filmiyle kazandı. Film, ikinci Venedik Film Festivali'nde Onur Ödülü aldı.

Kendi deyişiyle, daha düzenli, daha iyi ve daha güzel olana erişmeyi amaçlamış tiyatro anlayışını (meliorizmi) benimseyen Ertuğrul, çağdaş Batı tiyatrosunu Türkiye'de kurumsallaştıran, 60 yıllık sanat yaşamı boyunca çağdaş tiyatro kültürünü tüm kurumlarıyla getiren ve uygulayan kişi olarak anılır.

Rol aldığı filmler

'Samson' 1919, 'istanbul'da Istırap' 1922, 'Boğaziçi Esrarı' 1922, 'Ateşten Gömlek' 1923, 'Kızkulesi Faciası' 1923, 'Ankara Postası' 1928, 'Şehvet Kurbanı' 1940, 'Kıskanç' 1943

Yönettiği filmler

'Samson' 1919, 'istanbul'da Bir Facia-i Aşk' 1922, 'istanbul'da Istırap' 1922, 'Boğaziçi Esrarı' 1922, 'Leblebici Horhor' 1923, 'Kızkulesi Faciası' 1923, 'Ateşten Gömlek' 1923, 'Sözde Kızlar' 1924, 'Tamilla' 1925, 'Bir Sigara Yüzünden' 1928, 'Ankara Postası' 1928, 'Kaçakçılar' 1929, 'istanbul Sokaklarında' 1931, 'Bir Millet Uyanıyor' 1932, 'Karım Beni Aldatırsa' 1933, 'Naşit Dolandırıcı' 1933, 'Söz Bir Allah Bir' 1933, 'Leblebici Horhor Ağa' 1933, 'Cici Berber' 1933, 'Fena Yol' 1933, 'Milyon Avcıları' 1934, 'Aysel Bataklı Damın Kızı' 1934, 'Aysel Bataklı Damın Kızı' 1935, 'Aynaroz Kadısı' 1938, 'Tosun Paşa' 1939, 'Bir Kavuk Devrildi' 1939, 'Allahın Cenneti' 1939, 'Şehvet Kurbanı' 1940, 'Akasya Palas' 1940, 'Kahveci Güzeli' 1941, 'Kıskanç' 1942, 'Nasreddin Hoca Düğünde' 1943, 'Yayla Kartalı' 1945, 'Kızılırmak Karakoyun' 1946, 'Evli mi, Bekar mı' 1951, 'Halıcı Kız' 1953

http://www.cnnturk.com/YA...;HID=1&haberID=175383
çağdaş tiyatronun kurucusu demek yanlış olmaz heralde.
ses tiyatrosu'nun fuayesinde mengu ertel tarafından kendisinin fotografından yapılmış bir kolaj çalışması mevcuttur.
anı kitabı için: (bkz: benden sonra tufan olmasın)
günümüzde bir çok tiyatro ustasının, usta olarak kabul ettiği, çağdaş türk tiyatrosunun kurucularından biri olarak kabul edilen, türk tiyatrosunun ufkunu geliştiren, carll albert le birlikte ankara konservatuvarlarının temellerini atan 'tiyatroda seyirciye saygı' ilkesini çok detaylı bir şekilde benimseyen, 'seyircinin hükmü kesindir, temyize gitmez' diyen, büyük tiyatro adamıdır.*
türk tiyatrosunun ilklerine imzasını atan başarılı adam.
oyuncularına: "Sakın seyircinin arasına girmeyin. Sizi hayalindeki kişi olarak yaşatsın. Aksini yaparsanız onların üzerindeki sihrinizi yitirirsiniz." demiş efsane.
(bkz: bilginin hastasiyim copy paste in ustasiyim)
verdiği emekler anlaşılmayan adamdır.
(bkz: http://www.mimarlarodasi....Sub=detail&RecID=1174)
ölümünün 32. yılında saygı ve rahmet ile anılan çağdaş türk tiyatrosu kurucularındandır.
türk sinema ve tiyatrosunun çağdaş kurucusudur..
boğaziçi esrarı filmi alevi bektaşi dervişlerinin baskını sonucunda bu ismi almıştır.
(bkz: nur baba)
(bkz: istanbul da bir facia i aşk)
Bugün ölüm yıl dönümü olan yönetmen. Evet.
Türk tiyatrosunun batılı anlamda kurucusu olarak kabul edilir., sinema alanında da 1922-1939 'da Türkiye’de film yapan tek kişi olmuştur. (1892, istanbul – 1979, izmir)
Bugün Türk sineması ve tiyatrosundan bahsedebiliyorsak kendisi sayesindedir.
Sıkı bir solcu olduğunu daha birkaç gün önce öğrenmiştim.
Türk sanatına katkısı bir yana, Atatürkün de canlı canlı izlediği eserlere imza atan herkes benim için saygıdeğerdir.
(bkz: Selanik donmesi)
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar