bugün

klasik Türk müziğinde rast perdesinde bir makam.
klasik türk sanat müziğinde bir makamdır. "kadehinde zehir olsa ben içerim bana getir" sözlerine sahip güzel şarkı bu makama verilecek en güzel örnektir.
peste dogru inisi tizden oldugu icin telli sazlarda icra edilmesi epeyce ustalik isteyen bir makamdir. huzzam dinleme sansi yok ise tercihen fevkalade bir ikinci makam olabilir.
muhayyer kürdi makamı,
aşkın hüzünlü sesi.
dinlemeye doyulmaz,
"veda busesi"ni.

muhayyer kürdi makamı,
çilingirin mezesi.
çal kemancı durma çal,
"agora meyhanesi"ni.

muhayyer kürdi makamı,
bu gece tuttuk yolunu.
anlat bize bir daha,
"aşkın kanunu"nu.

muhayyer kürdi makamı,
musikide sen ettin beni alim.
dinlettim yarime sabah akşam,
"unuttun beni zalim".

muhayyer kürdi makamı,
titretir gönül telini.
kumquat'ın favorisi,
"duydum ki unutmuşsun gözlerimin rengini".
keşke yazar neden muhayyer kürdi dendiğini de açıklasaydı denilecek makamdır.
muhayyer nedir kürdi nedir?
kafası karışık uyuzırlar için gelsin efem!

buradaki "kürdi" kelimesinin etnik köken tanımlamayla ilgisi yoktur.

kürdi, si bemol -türk halk müziğinde çok kullanılan notadır- si notasının yarım ses aşağısındaki notadır. muhayyer seçmece demektir.

muhayyer kurdi bir tamlamadır, türk halk müziği terimidir.
iki türlü yürüyüşü olan inişli bir makamdır.

birincisi...
"tam+ tam+ yarım+ tam+ tam+ tam+ yarım"

ikincisi...
"tam+ tam+ yarım+ tam+ tam+ yarım+ tam"

(bkz: muhayyer kürdi saz semasi)
alakalı bir resim için.

http://photos-f.ak.fbcdn....92_30369333_5963026_n.jpg
zeki müren' den al gönlünü ondan bana ver görmeden eller şarkısı bir örnek teşkil eder.
(bkz: rüzgar kırdı dalımı)
yukarıda makama verilen örnek şarkılardan da anlaşılacağı gibi muhayyer kürdi makamı türklerin en sevdiği makamdır. bu makamda yapılmış şarkıların birçoğunu makamının ne olduğunu bilmeksizin her türk yaşlısıyla genciyle çok sever. sibel can'ın söylediği lale devri şarkısı da bu makamdadır. ki şarkının bestekarı bülent özdemir bu detayı çok iyi bildiği için birçok şarkısını mezkur makamda yapar ve bu yüzden şarkıcılar ondan devamlı şarkı isterler.
sadece makam değil bence. bir ruh hali. sevme biçimi.
phrygian mode'un yani frig makamının türk musikisindeki karşılığıdır. bu açıdan bakarsak tarih öncesi döneme ait bir makamdır.
hüzünlendiren makam.

yine içireceksiniz beni, tadını çıkaralım efem;

http://www.youtube.com/watch?v=M0CClbdteWc&feature=related
birbirinden güzel eserlere sahip olan makam.

(bkz: Artık yeşerecek bir dalım yok)
(bkz: Aşkınla yana yana kül olsa da ocağım) (bkz: adını anmayacağım)
(bkz: Ayrılık var çıkan falda)
(bkz: Bakışı çağırır beni uzaktan)
(bkz: Bir garip yolcuyum hayat yolunda)
(bkz: Bir kızıl goncaya benzer dudağın)
(bkz: Boş kalan çerçeve)
(bkz: Burası Agora meyhanesi)
(bkz: Damarımda Kanımsın)
(bkz: Duydum ki unutmuşsun gözlerimin rengini)
(bkz: Elbet bir gün buluşacağız)
Hani o bırakıp giderken seni (bkz: Veda Busesi)
(bkz: için için yanıyor yanıyor bu gönlüm)
(bkz: Kadehinde zehir olsa)
(bkz: Kapın her çalındıkça o mudur diyeceksin)
(bkz: Mevsimler yas tutup güller ağlasın)
(bkz: Ne olursun güzelim sevsen beni)
(bkz: O beni bir bahâr akşamı terkedip gitti)
(bkz: Rüzgar söylüyor şimdi o yerlerde)

http://www.youtube.com/watch?v=w9QSMRGHWeo
en sevdiğim türk sanat müziği makamı.
parçalarını Başarılı bir şekilde okumak için ustalık gerektiren türk sanat müzigi makamıdır.