bugün

Semerkand'da doğmuş bir Özbek Türkü'dür. Temel düşünceleri açısından kendisinden 160 küsur yıl önce ölmüş olan ve yine bir Türk olan imam-ı azam ekolüne mensup bir tefsir, kelam ve fıkıh bilginidir. Tıpkı imam-ı azam gibi akılcıdır ve dini anlamada aklın gereğini ilk sıraya koyar. günümüzde türkiye'de tecavüzcü tarikatçıların elinde takiye unsuru olan müslümanlığın rasyonalist bilginidir.
aklı ön plana aldığı ya da rasyonalist olduğu iddialarının aksine, islam kitaplarında, felsefi düşüncelere hiç yaklaşmayan ve tamamen nakle dayanan ve ehl-i sünnetin iki temel ayağından birini teşkil eden büyük bir kelam alimi olduğu yazılıdır. temelini, farisoğullarından, büyük bir alim olan imam-ı azam ebu hanife'den almıştır!
ehl'i sünnet vel cemaat itikadının itikadi mezheplerinden maturidilik mezhebinin kurucusudur. islamın türk algılaması anlamındaki akılcı ve mantıki esaslı bir algılaması vardır.

http://www.facebook.com/group.php?gid=9733116799
türklerin ve sair hanefilerin itikaddaki mezhep imamı...türktür,medarı iftarımızdır...mühim eseri...kitabut tevhiddir.
anadilde ibadeti falan savunmamıştır. 20. yy da anadilde ibadet muhabbetleri çıkınca mezhep imamlarımız imam ı azam ebu hanife ve imam maturidi nin fikirlerini çarpıtılarak dayanak oluşturulmaya çalışılmıştır. bir defa akıl var mantık var her meal mealcinin yorumudur bu sebeple farklı farklıdır. saf allah vahyi nin dilide lehçeside bellidir. ama bu meal çalışmalarının caiz olmadığını göstermez bilakis ashab döneminde farsça fatiha meali mevcut idi. yalnız bu mealin kuran yerine kullanıldığına dair ne bir delil var ne uygulama sadece islam a yeni giren milletlere kuran anlamaları kolaylık olsun diye meal cevazı verilmiş hadise bu. fatiha nın meali nin caizliği başak birşeydir namazda okunması bambaşka birşeydir.
alevi düşüncesinin kaynakları arasında sağlam bir yer teşkil eder.
her sünni gibi şeyhayn ı(hz.ebubekir+hz.ömer)ashabın en faziletlileri olarak görür. fıkhen ehl-i sünnetin ve hanefi mezhebinin kurucusu imam ebu hanifeye bağlıdır. akıl vahiy parelelliğini savunur ama bazılarının zannettiği gibi j.j.rousseau tipi bir düşünür değildir.
"kitab'u-tevhid" kitabını yaşanan islam ın aksine inanılmaz akli yorum ve temellendirmelerle yazmış alim...
büyük alimdir. itikadi mezhebimizin kurucusudur.

(bkz: maturidilik)
Aklı önceleyen imamlardan. Bu açıdan imam azam’la birlikte saygıyı hak eder.

Gel gör ki, (yanlış anımsamıyorsam) uzun uzadıya kavimciliği reddettiği ve harikalar yarattığı makalesinin sonunda ‘ama hadis var’ demeye getirir.

Şu meşhur “imamlar kureyştendir.” Uydurma hadisi nelere kadir olmuş. Maturidiyi bile tereddüde düşürmüş.

Ama ister istemez anakronizme düşüyoruz. Dönem şartlarında ilim öğrenmek, hele de bilgiyi teyit ettirmek hem aşırı zahmetli, hem de çok zaman alan bir şey.

bir de işte, çağıyla sınırlılık mevzusu.
maturidiyye itikat mezhebinin kurucusu ve kitabu't-tevhid'in yazarı büyük islam alimi. kitabu't-tevhid'i okuduğumda büyük alimin zekasına ve ilmine hayran oldum. aynı zamanda kitabu't-tevhid'i okuduğunuzda o dönemin islam alimlerinin ne kadar bilgili insanlar olduğunu fark ediyorsunuz.