islamiyet öncesi türk edebiyatının devamı niteliğinde olan halk edebiyatında ürünler sözlüdür. köylerde, kasabalarda kısacası halkın içinde oluşmuş ve gelişmiş bir edebiyattır. islamiyet öncesi göçebe kültürün uzantısı gibidir. ürünler genellikle sözlüdür. hece ölçüsü kullanılır. nazım birimi dörtlüktür. mazmun adı verilen kalıplaşmış ifadeler vardır. şiirlerin başlığı yoktur, şiirler tür adlarıyla bilinir. işlenilen konular itibariyle toplumsaldır. anonim halk edebiyatı, aşık edebiyatı ve tekke edebiyatı olmak üzere üçe ayrılır.
yüksek lisans yaptığım bilim dalıdır.
semai, koşma, varsağı ve destan temel türleridir.
sınava çalışmak yerine sözlükte vakit geçirdiğim için, vize notumun büyük ihtimalle pek parlak olmayacağı alan dersim.
gerçek türk edebiyatıdır. içimizdendir. sanat için değil halk için yapılmıştır ve halka birlikte gelişmiştir.
genel özellikleri;
dil sade ve anlaşılır.
hece ölcüsü ile yazilmistir.
anlam bütünlügü vardir.
ozanlar divan edebiyatina göre egitimsiz olup halk arasindan çikmadir.
aşk, kahramanlık gibi konular islenmistir.
mani , türkü, semai, varsağı gibi nazim birimleri vardir.
halkın edebiyatıdır, milletin edebiyatıdır. ne kıçı başı havada olan divancı puştlara benzer, ne de şiirin önemini yitirten garipçilere.
bizdendir, bizim gibidir.
sevilir onlar.
karacaoğlan'ın elif'i gibi, dadaloğlu'nun göç eyleyen avşar boyu gibi, zulme başkaldıran köroğlu gibi.
güzeldirler.
Halk edebiyati elbette sevilir ama onu overken divan edebiyatini hele hele garip siirini yerersen adama gulerler. Tanim : islamiyet oncesinden gunumuze gelen genelde sozlu urunlere dayanan sureçtir.
gereksizliğin, lüzumsuzluğun başında gelen edebiyatın lisede gencecik çocukların zorla aklına sokulmaya çalışılan konularından biridir.
divan edebiyatına hiç bulaşmamış süslü edebiyat yerine sade bir edebiyat anlayışıdır.