şah mat mı padişah mı

yavuz'un beyitleri daha bir tumturaklı, ağır, deruni gelir, çünkü yavuz o gün için dünyanın en güçlü kişisidir, imparatordur, halifedir, ünvanlarının en bilinenlerine baktığımızda bütün müslümanların sultanı ve halifesi, bütün türklerin hanı, roma kayzeri'dir yavuz sultan selim han.

şah ismail'in dörtlükleri ise gayet açık ve net halk ağzıyla yazılmış sanki bizim köylülerin muhabbetinden çıkan kelimeler ihtiva etmektedir. tüm bunlara rağmen son derece samimi, yalın ve gaza getiricidir. cem babanın yorumunda da bunu görürüz eserin yavuz kısmında oturaklı, iktidar sahibi, devletlu bir hava varken şah kısmında oldukça hareketli, önce iş sonra düşünüş, saman alevi gibi birden parlayan duyguları hatırlatan bir hava vardır.

hasılkelam benim hissettiğim yerleşik cihanşumul bir güçle yörük hayatı devam ettirmek isteyen değişime direnen bir gücün değerlendirilmesi olmuştur.