bugün
- vatandaşlık farkı alan otel21
- sözlükte ateist gibi takılan yahudiler9
- 170 boyunda olduğum için hep reddedildim21
- ağaç gövdesi gibi bacakları olan kadın9
- sözlük kızından gelin olmaz9
- cumaya gidenlerin çok azalması23
- ayça tilki9
- bik bik'in balona binmesi34
- anın görüntüsü16
- 1 m dolara bu bebeğe sertçe tokat atar mısınız11
- alınan en güzel iltifat11
- bir kadının yemek ısmarlaması14
- ideal duş alma sıklığı14
- türkiyede çok abartılan arabalar8
- futbolcu ismiyle nick almak10
- diyanet işleri başkanına audi 6 tahsis edilmesi15
- arkadaşlar sizden bir şey rica edebilir miyim8
- icardi190524
- artificialintelligence15
- icardi1905 silik olsun kampanyası24
- kız mı erkek mi belli olmayan yazarlar8
- adanada polisin saldırganın ayağına sıkması14
- icardiyi tokat manyağı yapmak12
- yol bitimindeki kuytu mekan8
- suriyeliler suriye'ye dönsün9
- erkeğe ne hediye alınır31
- sırtınızı bir sözlük kızına dayar mısınız17
- uzağı göremeyen insan10
- millet açsa neden kafeler tıklım tıklım22
- 27 nisan 2024 fenerbahçe beşiktaş maçı24
- integralin müfredettan kaldırılması15
- 26 nisan 2024 adana demirspor galatasaray maçı16
- kültürlü entelektüel alçak gönüllü güzel kadın13
- nickini google da aratınca çıkan ilk görsel16
- seni seviyoruz insan olmaya çeyrek kala8
- bik bik moderatör olunca bana kız ayarlar mı10
- antalya'ya abartılmış şehir diyen göt11
- nervio'nun ellerinde cenneti koklamak9
- pahalılıktan dolayı suriyeye dönen kadın8
Müslümanlara karşı baskı ve zulüm uygulayanlara ayrıca savaş açanlara karşı izlenecek yol ve yöntemlerin belirlendiği hukuktur.
1- Haklı savaş gerekçesi ilkesi:
Kuran-ı Kerimdeki savaşın sebebi, düşmanın saldırı ve zulmüdür.
Düşman Müslümanların yurtlarını basar, hicrete zorlar, can, mal ve din ve namus güvenliğini tehdit ederse, bu durum; savaşı zorunlu ve mecbur kılar.
Kur-an'a göre, düşman güçlere karşı verilecek savaşın gerekçesinin makul ve haklı olması gerekir.
Esasen "istila", "sömürü" ve "tecavüz" için yapılan savaşları tanımayan islam dini ( Bakara Sûresi, 205 ; Nisa Sûresi,94 ; Kasas Sûresi,83 ; Şura Sûresi,41-42) savaşa ancak Müslümanların can ve mal güvenliğini sağlamak, hak ve hürriyetlerini korumak, islama ve islam ülkelerine yönelik saldırıları önlemek amacıyla başvurulacağını hükme bağlamış ve meşru gördüğü bu savaşı da diğerlerinden ayırmak için ona cihad adını vermiştir.
2- Adil savaş ilkesi:
Adil savaş ilkesi, cihat fiilen başladığı zaman uygulanacak bir ilkedir.
Bu ilkeye göre, savaş sadece savaşa iştirak eden tarafa yöneliktir.
islam'da düşmanı öldürmekten ziyade insanı kazanmak esastır.
Bu amaçla, savaştan önce düşman islam'ı kabul etmeye çağrılır, kabul etmezse itaat ve savaş tazminatı teklif edilir.
Bunlar yapılmadan cihada teşebbüs edilmez.
Düşmana sunulan bu gerekçeler kabul edilmediğinde Allah'tan yardım dilenerek savaşa girilir.
Savaşa girildiğinde, Müslümanlar, "adil savaş ilkesi"ne göre adım atmak zorundadırlar.
Bu ilkeye göre, savaşta vurulacak hedef sadece düşman askerleridir.
Savaş sırasında çocuklar, kadınlar, yaşlılar, yatalak hastalar, mecnunlar, sakatlar öldürülemez.
Savaşa iştirak etmeyen din adamlarına ve ihtiyarlara silah çekilmez, savaşa katılmayanlar (esnaf ve çiftçiler gibi sivil halk) katledilemez (Bakara Sûresi,191).
Savfan ibnu Assal (r.a) anlatıyor : "Resulullah (a.s.m) beni seriyyede savaşa gönderdi.Yola çıkarken şu talimatı verdiler : "Allah';ın adıyla, ALLAH YOLUNDA YÜRÜYÜN. Allah'ı inkar edenlerle savaşın, işkence yapmayın, ahdinizi bozmayın. ganimeti çalmayın, çocukları öldürmeyiniz" ( Müslim, Cihad 3,(1731), Tirmizi, siyer 48,(1617) Ebu Davut, Cihad 90, (2612,2613)
3- Savaşta aşırı gitmemek ilkesi:
islam, savaş halinde bile, insanî değerlere itibar eder.
Savaş anında, dehşet ve vahşeti sergileyen şiddetli hiddetleri mutedil hale getirir.
Savaşta bile ölçüyü kaçırmamayı bir temel prensip olarak kabul eder.
islam, aşırı ve haddi aşan tavırlara karşı müeyyideler getirmiştir.
Bu nedenle, islam hukukunda saldırıya ancak misli ile mukabele edilir; aşırı gitmek suçtur.
Kur-an'ı Kerim, düşmanla yapılan yüz yüze savaşta bile, aşırı gidilmesini yasaklar. (Bakara Sûresi,190) (Bakara Sûresi, 194)
4- Sulh ve barış ilkesi:
islam, düşman tarafından teklif edilen sulh ve barış anlaşmalarına karşı barış ve sulh ile mukabele etmeyi prensip olarak kabul eder(Enfal Sûresi,61,62,63 ; Hucurat Sûresi,9).
Kur-an "Sulh daima hayırlıdır"(Nisa Sûresi,128) mesajı ile bütün dünyaya bu hakikati 1400 seneden beri duyurmaktadır.
"Eğer onlar (savaştan) vazgeçerlerse,(şunu iyi bilin ki)Allah gafur ve rahimdir."(Bakara Sûresi,192) ayeti ile "Şayet vazgeçerlerse zalimlerden başkasına düşmanlık ve saldırı yoktur."(Bakara Sûresi,193) ayeti de sulhun önemini vurgulamaktadır.
5- Esirlere iyi muamele etme ilkesi:
islam, esirlere iyi muamele edilmesini emredir. Müslümanlar esirleri yedirmekle, aç ve susuz bırakmamakla mükelleftirler.
Bu görevi de Allah rızası içi yaparlar.(Bakara Sûresi,177;Enfal Sûresi,69,70,71;Muhammed Sûresi,4; insan Sûresi, 8,9,10,11,12)
Kaynak: Prof.Dr. Şener Dilek Hanımefendinin makalelerinden derlenmiştir.
Sahih hadislerde Peygamberimiz Hz. Muhammed'in belirttiği savaş halinde yasak olan hareketler:
a) işkence!
Öldürülecek olan kimseye dahi işkence edilemez; zulüm ve işkence bütün çeşitleriyle yasaktır.
b) Savaşçı olmayanların öldürülmesi!
Savaşçı, fizik bakımından savaşabilecek kimselerdir. Bunların dışında kalanlar kasten ve doğrudan öldürülemez. Bu cümleden olarak kadınlar, çocuklar, savaşçı sahiplerine hizmet için gelmiş köleler, körler, dünyadan el etek çekmiş din adamları, akıl hastaları, yaşlılar, hastalar, kötürümler vb. leri öldürülmez.
c) insan ve hayvanların uzuvlarının kesilmesi!
d) Verilmiş söze ve yapılmış antlaşmaya aykırı hareket!
e) Savaş zarureti bulunmadıkça zirai mahsullerin, orman ve ağaçların yakılması!
f) Namus ve şereflere tecavüz, zina ve gayr-i meşru münasebetler!
Düşman kadınlarının ırzına geçen sivil ve askerler zina suçu işlemiş olur ve bunun cezasını çekerler.
g) Düşmandan alınan rehineleri öldürmek.
Bunlar misilleme yoluyla dahi öldürülemez.
h) Ölülerin başını veya uzuvlarını kesip teşhir etmek!
ı) Katliam.
Hz. Peygamber ve raşid halifeler zamanlarında savaştan sonra esirler veya zaptolunan yerlerin ahalisi için katliam emri verildiğine dair bir tek örnek dahi yoktur. Mekke fethini müteakip Rasulullah (s.a.v.) bazı harb suçluları ve hainler dışında kalan düşmanlarını affetmiştir.
i) Kesin bir meşru müdafaa söz konusu olmadıkça akrabayı öldürmek!
Akraba düşman saflarında olsa dahi öldürülmez.
j) Çiftçi, tacir, esnaf, işadamı gibi fiilen harbe iştirak etmemiş, savaş ile ilgili olmayan kimseleri öldürmek!
k) Harb esirlerini rehine almak, kalkan yapmak, onların arkasında düşmana doğru ilerlemek!
l) Bazı islam hukukçularının açık ifadelerine göre zehirli ok kullanmak!
Kaynak: Buhari, Cihad, 150 vd.; el-Benna, el-Fethu'r-Rabbânî (Tertibu-Müsnedi-Ahmed), C. XIV, s. 61 vd.; Muhammed Hamidullah, islam'da Devlet idaresi, (trc. Kemal Kuşçu), istanbul, 1963, s. 166.
Savaş ile ilgili Kur-an'ı Kerim'in bazı ayetleri:
Mümtehine Suresi 8 ->> "inancınızdan dolayı size karşı savaşmayan ve sizi yurtlarınızdan sürmeyen inkarcılara gelince, Allah onlara nezaketle ve adaletle davranmanızı yasaklamaz çünkü Allah adil davrananları sever."
> Görüldüğü üzere, inkarcı savaş açmadığı ve insanları memleketlerinden sürgün etmediği sürece onlara nazik ve adil davranılır!
***
Bakara 190 ->> "SiZE savaş açanlara karşı Allah yolunda savaşın, ama amacınızı aşıp saldırganlık yapmayın; doğrusu Allah saldırganları sevmez!"
> Görüldüğü üzere, milletler tarihin ve savaş hukuklarının en merhametli ve adil kuralı konulmuş! Savaşta bile aşırıya gitmeyin!
***
Bakara 191 ->> "Onları savaş meydanında yakalarsanız öldürün ve sizi sürüp çıkardıkları yerden siz de onları sürüp çıkarın; çünkü zulüm ve baskı, öldürmekten daha kötüdür. Onlar size savaş açmadıkça Mescid-i Harâm civarında onlarla savaşmayın; ama eğer sizinle savaşırlarsa onları öldürün; hakikati inkar edenlerin cezası böyle verilecektir."
> Görüldüğü üzere savaş açılırsa savaşılır! Çünkü, zulüm ve baskı ölümden daha beterdir! Tabi bunu klavyelerinin başında rahat rahat oturanlar değil; işkence görenler, tecavüze uğrayanlar, malları yağmalananlar anlar!
***
Bakara 193 ->> "O halde, artık zulüm ve zorlamalar kalmayıncaya ve Allah'ın dini üzerindeki baskılar kaldırılıncaya kadar onlarla savaşın; ancak zulüm ve baskılarından vazgeçerlerse, bilinçli olarak zulüm işleyenlerin dışındakilere karşı tüm düşmanlıklar sona erecektir."
> Görüldüğü üzere zulüm, zorlama ve baskılara karşı savaş emredilmekte bu zulüm, zorlama ve baskılar kalkınca düşmanlığa son verin denilmektedir!
***
1- Haklı savaş gerekçesi ilkesi:
Kuran-ı Kerimdeki savaşın sebebi, düşmanın saldırı ve zulmüdür.
Düşman Müslümanların yurtlarını basar, hicrete zorlar, can, mal ve din ve namus güvenliğini tehdit ederse, bu durum; savaşı zorunlu ve mecbur kılar.
Kur-an'a göre, düşman güçlere karşı verilecek savaşın gerekçesinin makul ve haklı olması gerekir.
Esasen "istila", "sömürü" ve "tecavüz" için yapılan savaşları tanımayan islam dini ( Bakara Sûresi, 205 ; Nisa Sûresi,94 ; Kasas Sûresi,83 ; Şura Sûresi,41-42) savaşa ancak Müslümanların can ve mal güvenliğini sağlamak, hak ve hürriyetlerini korumak, islama ve islam ülkelerine yönelik saldırıları önlemek amacıyla başvurulacağını hükme bağlamış ve meşru gördüğü bu savaşı da diğerlerinden ayırmak için ona cihad adını vermiştir.
2- Adil savaş ilkesi:
Adil savaş ilkesi, cihat fiilen başladığı zaman uygulanacak bir ilkedir.
Bu ilkeye göre, savaş sadece savaşa iştirak eden tarafa yöneliktir.
islam'da düşmanı öldürmekten ziyade insanı kazanmak esastır.
Bu amaçla, savaştan önce düşman islam'ı kabul etmeye çağrılır, kabul etmezse itaat ve savaş tazminatı teklif edilir.
Bunlar yapılmadan cihada teşebbüs edilmez.
Düşmana sunulan bu gerekçeler kabul edilmediğinde Allah'tan yardım dilenerek savaşa girilir.
Savaşa girildiğinde, Müslümanlar, "adil savaş ilkesi"ne göre adım atmak zorundadırlar.
Bu ilkeye göre, savaşta vurulacak hedef sadece düşman askerleridir.
Savaş sırasında çocuklar, kadınlar, yaşlılar, yatalak hastalar, mecnunlar, sakatlar öldürülemez.
Savaşa iştirak etmeyen din adamlarına ve ihtiyarlara silah çekilmez, savaşa katılmayanlar (esnaf ve çiftçiler gibi sivil halk) katledilemez (Bakara Sûresi,191).
Savfan ibnu Assal (r.a) anlatıyor : "Resulullah (a.s.m) beni seriyyede savaşa gönderdi.Yola çıkarken şu talimatı verdiler : "Allah';ın adıyla, ALLAH YOLUNDA YÜRÜYÜN. Allah'ı inkar edenlerle savaşın, işkence yapmayın, ahdinizi bozmayın. ganimeti çalmayın, çocukları öldürmeyiniz" ( Müslim, Cihad 3,(1731), Tirmizi, siyer 48,(1617) Ebu Davut, Cihad 90, (2612,2613)
3- Savaşta aşırı gitmemek ilkesi:
islam, savaş halinde bile, insanî değerlere itibar eder.
Savaş anında, dehşet ve vahşeti sergileyen şiddetli hiddetleri mutedil hale getirir.
Savaşta bile ölçüyü kaçırmamayı bir temel prensip olarak kabul eder.
islam, aşırı ve haddi aşan tavırlara karşı müeyyideler getirmiştir.
Bu nedenle, islam hukukunda saldırıya ancak misli ile mukabele edilir; aşırı gitmek suçtur.
Kur-an'ı Kerim, düşmanla yapılan yüz yüze savaşta bile, aşırı gidilmesini yasaklar. (Bakara Sûresi,190) (Bakara Sûresi, 194)
4- Sulh ve barış ilkesi:
islam, düşman tarafından teklif edilen sulh ve barış anlaşmalarına karşı barış ve sulh ile mukabele etmeyi prensip olarak kabul eder(Enfal Sûresi,61,62,63 ; Hucurat Sûresi,9).
Kur-an "Sulh daima hayırlıdır"(Nisa Sûresi,128) mesajı ile bütün dünyaya bu hakikati 1400 seneden beri duyurmaktadır.
"Eğer onlar (savaştan) vazgeçerlerse,(şunu iyi bilin ki)Allah gafur ve rahimdir."(Bakara Sûresi,192) ayeti ile "Şayet vazgeçerlerse zalimlerden başkasına düşmanlık ve saldırı yoktur."(Bakara Sûresi,193) ayeti de sulhun önemini vurgulamaktadır.
5- Esirlere iyi muamele etme ilkesi:
islam, esirlere iyi muamele edilmesini emredir. Müslümanlar esirleri yedirmekle, aç ve susuz bırakmamakla mükelleftirler.
Bu görevi de Allah rızası içi yaparlar.(Bakara Sûresi,177;Enfal Sûresi,69,70,71;Muhammed Sûresi,4; insan Sûresi, 8,9,10,11,12)
Kaynak: Prof.Dr. Şener Dilek Hanımefendinin makalelerinden derlenmiştir.
Sahih hadislerde Peygamberimiz Hz. Muhammed'in belirttiği savaş halinde yasak olan hareketler:
a) işkence!
Öldürülecek olan kimseye dahi işkence edilemez; zulüm ve işkence bütün çeşitleriyle yasaktır.
b) Savaşçı olmayanların öldürülmesi!
Savaşçı, fizik bakımından savaşabilecek kimselerdir. Bunların dışında kalanlar kasten ve doğrudan öldürülemez. Bu cümleden olarak kadınlar, çocuklar, savaşçı sahiplerine hizmet için gelmiş köleler, körler, dünyadan el etek çekmiş din adamları, akıl hastaları, yaşlılar, hastalar, kötürümler vb. leri öldürülmez.
c) insan ve hayvanların uzuvlarının kesilmesi!
d) Verilmiş söze ve yapılmış antlaşmaya aykırı hareket!
e) Savaş zarureti bulunmadıkça zirai mahsullerin, orman ve ağaçların yakılması!
f) Namus ve şereflere tecavüz, zina ve gayr-i meşru münasebetler!
Düşman kadınlarının ırzına geçen sivil ve askerler zina suçu işlemiş olur ve bunun cezasını çekerler.
g) Düşmandan alınan rehineleri öldürmek.
Bunlar misilleme yoluyla dahi öldürülemez.
h) Ölülerin başını veya uzuvlarını kesip teşhir etmek!
ı) Katliam.
Hz. Peygamber ve raşid halifeler zamanlarında savaştan sonra esirler veya zaptolunan yerlerin ahalisi için katliam emri verildiğine dair bir tek örnek dahi yoktur. Mekke fethini müteakip Rasulullah (s.a.v.) bazı harb suçluları ve hainler dışında kalan düşmanlarını affetmiştir.
i) Kesin bir meşru müdafaa söz konusu olmadıkça akrabayı öldürmek!
Akraba düşman saflarında olsa dahi öldürülmez.
j) Çiftçi, tacir, esnaf, işadamı gibi fiilen harbe iştirak etmemiş, savaş ile ilgili olmayan kimseleri öldürmek!
k) Harb esirlerini rehine almak, kalkan yapmak, onların arkasında düşmana doğru ilerlemek!
l) Bazı islam hukukçularının açık ifadelerine göre zehirli ok kullanmak!
Kaynak: Buhari, Cihad, 150 vd.; el-Benna, el-Fethu'r-Rabbânî (Tertibu-Müsnedi-Ahmed), C. XIV, s. 61 vd.; Muhammed Hamidullah, islam'da Devlet idaresi, (trc. Kemal Kuşçu), istanbul, 1963, s. 166.
Savaş ile ilgili Kur-an'ı Kerim'in bazı ayetleri:
Mümtehine Suresi 8 ->> "inancınızdan dolayı size karşı savaşmayan ve sizi yurtlarınızdan sürmeyen inkarcılara gelince, Allah onlara nezaketle ve adaletle davranmanızı yasaklamaz çünkü Allah adil davrananları sever."
> Görüldüğü üzere, inkarcı savaş açmadığı ve insanları memleketlerinden sürgün etmediği sürece onlara nazik ve adil davranılır!
***
Bakara 190 ->> "SiZE savaş açanlara karşı Allah yolunda savaşın, ama amacınızı aşıp saldırganlık yapmayın; doğrusu Allah saldırganları sevmez!"
> Görüldüğü üzere, milletler tarihin ve savaş hukuklarının en merhametli ve adil kuralı konulmuş! Savaşta bile aşırıya gitmeyin!
***
Bakara 191 ->> "Onları savaş meydanında yakalarsanız öldürün ve sizi sürüp çıkardıkları yerden siz de onları sürüp çıkarın; çünkü zulüm ve baskı, öldürmekten daha kötüdür. Onlar size savaş açmadıkça Mescid-i Harâm civarında onlarla savaşmayın; ama eğer sizinle savaşırlarsa onları öldürün; hakikati inkar edenlerin cezası böyle verilecektir."
> Görüldüğü üzere savaş açılırsa savaşılır! Çünkü, zulüm ve baskı ölümden daha beterdir! Tabi bunu klavyelerinin başında rahat rahat oturanlar değil; işkence görenler, tecavüze uğrayanlar, malları yağmalananlar anlar!
***
Bakara 193 ->> "O halde, artık zulüm ve zorlamalar kalmayıncaya ve Allah'ın dini üzerindeki baskılar kaldırılıncaya kadar onlarla savaşın; ancak zulüm ve baskılarından vazgeçerlerse, bilinçli olarak zulüm işleyenlerin dışındakilere karşı tüm düşmanlıklar sona erecektir."
> Görüldüğü üzere zulüm, zorlama ve baskılara karşı savaş emredilmekte bu zulüm, zorlama ve baskılar kalkınca düşmanlığa son verin denilmektedir!
***
güncel Önemli Başlıklar