bugün

Bilim ve Ütopya dergisinde, "islam da peygamberliğe reddiye 1-2-3" konu olarak işlenmiştir. Genel hatlarını özetleyici durum aşağıda belirtilmiştir.

ibn el-Ravendi, el- Varrak, Razi gibi bilginlerin maddenin ezeli- ebedi (yaratılmamış) olduğunu ve doğanın kendi işleyişi olduğunu savunarak buradan mucizelerin reddiyesine arkasından buna dayanarak peygamberliğin reddiyesine vardırdıkları görüşleri ortaçağ islam dünyasında kendi zamanlarında ve sonrasında büyük bir tartışma yaratmış.

1. Tanrı insanlara doğru ve yanlış üzerine yargıda bulunabilecekleri aklı bağışladı. Eğer peygamberlerin iddiaları insanın yargısını destekliyorsa, peygamberler gereksizdir (fazlalıktır). Eğer onların iddiaları aklın yargılarına aykırı ise, onları dinlememeliyiz.

2. insanlar gökyüzünü dikkatle gözleyerek gökbilimini geliştirdiler. Nasıl gözleyeceklerini öğretecek peygamberlere ihtiyaç duymadılar. Ne de lavtayı nasıl yapacaklarını öğretecek peygamberlere ihtiyaç duydular. insanların vahiy olmadan koyunun bağırsağının kurutulup bir tahta parçasına gerildiğinde, bunun hoş sesler çıkarabildiğini öğrenemeyeceklerini varsaymak abestir. Bütün bu yetenekler doğuştan gelen insan aklıyla, çalışmayla, gözlemle ve deneme-yanılma yoluyla kazanılmıştır.

3. Peygamber Muhammed olağanüstü bir söz ustası olduğu için ya da diğer Araplar Muhammed;le savaşmak adına şiir yazmak için çok meşgul olduklarından ya da Araplar eğitimsiz insanlar olduklarından Kuran Arapların diğer kitaplarından daha güzel olabilir. Kuran her hal ve karda o kadar da etkileyici değildir çünkü çelişkili ve abes şeylerden söz etmektedir ve özellikle de gayrimüslimler için etkileyici değildir.

4. Muhammed;in öğretileri bildirilmiş dinlere bir meydan okumayı temsil eder: O, Yahudilerin ve Hristiyanların inandığı herşeyin tamamen yanlış olduğunu, inandıkları şeylerin peygamberlerinden yanlış aktarıldığını iddia etti. Fakat eğer Yahudilerin ve Hristiyanların, büyük oranda, gerçekleri doğru olarak aldıklarına güvenemiyorsak, islami geleneği aktaran Muhammed;in bir avuç takipçisine neden güvenelim?

5. Musa ve isa, elbette, Muhammed;in geleceğini önceden bildirmişlerdi (geleceğine dair öndeyide bulunmuşlardı); herhangi bir astrolog (medyum) öndeyide bulunabilir. Aynı şekilde, Muhammed;in bazı olayları önceden bildirmesi, onun peygamber olduğunu ispatlamaz: Başarılı bir tahminde bulunmuş olabilir, fakat bu onun geleceğe dair gerçek bir bilgisi olduğu anlamına gelmez. Dahası geçmişte olmuş olayları nakletmesi de onun peygamberliğini ispatlamaz (çünkü incil;de geçenler olaylar hakkında okumuş olabilir) ve eğer okur-yazar değilse, pekala incil ona okunmuş da olabilir.

6. Meleklerin Muhammed;in yardımına koştuğuna dair aktarılanlar mantıklı değildir, çünkü bu aktarılanlar peygamberin düşmanlarından sadece 70 tanesini öldürebilen Bedir meleklerinin güçsüzlüğünü gösterir. Ve eğer melekler Bedir’de Muhammed;e yardım etmek istediyseler, Uhud;da yardımlarına çok ihtiyaç varken neredeydiler?

7. (Çeşitli dinlerin Peygamberleri) aldatılmamıştır ya da yanıltılmamıştır; onlar etkin bir biçimde kandırmaktadırlar, hilelerle ve el çabukluğu ile dinleyenlerini aldatmışlardır. Aynı zamanda garip ve az bilinen doğal olayları takipçilerini kandırmak için kullanmışlardır; mıknatıslar gibi ama daha az ünlü olanlarını.
8. Kullarını hasta eden bir Tanrı kullarına bilgece davranan biri gibi ya da onları gözeten biri olarak ya da onları esirgeyen, bağışlayan biri gibi görülemez. Kullarına fakirliği ve sefilliği reva gören biri için de aynısı geçerlidir. Aynı zamanda kendisine karşı itaat etmeyeceğini bildiği birisinden itaat etmesini beklemek de bilgece değildir. Ve sadakatsiz olanı ve itaat etmeyeni sonsuz ateşle cezalandıran birisi bir aptaldır.

9. (Bir muhalifi olan el-Hayyat;ın ibn el-Ravendi;nin mucizeler ve Kur;an üzerine yorumları üzerine söyledikleri):

Kitap el- Zümrüd adıyla bilinen kitapta, O (el- Ravendi) Peygamberlerin mucizelerinden, onların selametinden (ibrahim;in, Musa;nın, isa;nın ve Muhammed;in mucizeleri gibi, Allah onlara rahmet eylesin!) bahsetmiştir. Bu mucizelerin gerçekliğini reddetmiş; ve bunların
hilebaz numaralar olduğunu, bunları yapan insanların sihirbaz ve yalancı olduğunu; Kur;an;ın Bilge olmayan bir varlığın nutku olduğunu; ve Kur;ın hatalar, çelişkiler ve saçmalıklar içerdiğini iddia etmiştir. Bunları;Özel olarak Muhammedilere (Muhammed;in cemaati anlamında) karşı başlıklı bölümde ele almıştır, Tanrı onu kutsasın!;

10. (Bir muhalifi olan el- Müeyyed;in ibn el- Ravendi;nin Peygamberlerlik üzerine yorumlarına dair söyledikleri):

ibn El Ravendi;nin kaleme aldığı bir risale ile karşılaştık. Buna Zümrüt adını vermiş ve Berahimeye adamıştır. Risale Peygamberliğin varlığının reddine dairdir. Bu risalede o (ibn el- Ravendi) Peygamberliğin varlığını savunanlarca geliştirilmiş argümanları ve Peygamberliğin varlığını reddedenlerinkileri sıralamıştır.
len oğlum çocuk musun nesin.