bugün

johann sebastian bach'ın en bilindik eseri. adı üzerinde toccata ve fugue olmak üzere 2 bölümden oluşur. çok meşhur giriş melodisi bir daha tekrarlamaz, hiçbir yerde tekrar yoktur, fakat eser 2 bölüm halinde de bütün olarak da eşsizdir, bir kere dinlendi mi bellekten çıkmaz. jazz'dan rock'a her dalda yorumlanmıştır, gotik çağrışımlarıyla her çağdaş rockerin bilmesi gereken eserlerdendir.

rock tarzında başlıca yorumcuları: dave celentano, alex masi, sadece toccata bölümü ile cirith ungol, joe stump ve toy dolls,
sadece fugue bölümüyle progressive gruplardan egg
akustik gitarla california guitar trio
elektronik yorumuyla jean michel jarre ve kemanlı electrolu miksiyle vanessa mae
jazz yorumuyla jacques loussier trio
synthesizer'iyle isao tomita ve walter carlos
aranjman yorumuyla paul mauriat ve ekseption.
ayrıca orkestraya ilk kez leopold stokowski uyarlamıştır.

http://en.wikipedia.org/w...cata_and_Fugue_in_D_Minor
ulytau'nun da dinlenesi bi yorumu vardır.
hatta vanessa mae kardeşimiz daha canlı kanlı coverlamıştır.
burdan nazar edilebilir;
http://youtube.com/watch?...0_d2U&feature=related
1980 lerde SKY adlı rock grubu tarafından yorumlanmış, mükemmelden daha mükemmel bir eserdir. Parçanın SKY yorumu muhakkak dinlenilmeli ve başkalarınada dinlettirilmelidir.

Sky yorumu ;
http://www.youtube.com/watch?v=b0-1CRAFgck
Vanesa Mae tarafından kemanla yorumlanmış harika eserdir.

http://www.youtube.com/watch?v=Hg8Fa_EUQqY&feature=related
toccata et fuga olarakta bilinen eser.
ayrıca Jean Michelle Jarre taradından çok güzel coverlanmıştır.
giriş kısmının drakula, şato ve vampir kavramlarını bir potada eritmesiyle birlikte 2.50 den sonra epik havalar estiren bir bach harikası. hala aniden bir yerde bu 2.50 ile 3.30 arası kısım çıkınca çeker beni kendine mıknatıs gibi bambaşka yerlere sürükler. vanessa mae violinle döktürmüş kutlamak lazım tabi ama nokia nın hakkını yabana atmamak lazım. 2000 lerin başında bunu melodi olarak kullanmak bir ayrıcalık gibiydi. en son the aviator de uçak kalkmak üzereyken duydum. bir müzik bir yere bu kadar yakışır. bir müzik her yere bu kadar yakışır...

http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o

edit: vanessa ablanın yorumunu eklemeden içim rahat etmedi;

http://www.youtube.com/watch?v=euOu89d3npA
sözlükte şu ana kadar bu dünyanın en iyi bestelerinden biri olan bu şahesere 3 entry girildiği için bu entryi üzülerek yazıyorum. günümüzde lanet pop kültüründen doğma salak saçma şarkı sözlük özentili şarkıların başlıklarında 10larca hatta 100lerce entry varken, hz muhammed, tanrı gibi başlıklarda binlerce entry varken bu başlıkta şuan 4. entry.

bu şarkı tanrının müziği yarattığı şarkıdır. johann sebastian bach'ın !

hiç bir şarkıda tema bu kadar düzgün ve sade olamaz, mükemmeller bile bir nota şaşar. bir bestenin içinde ise ancak bu kadar harika ve yenilikçi teknikler uygulanabilir. ancak bir beste neo-klasik denen bir akıma gelecekte en iyi örnek olabilir. ancak bu tekniklerle olabilir.
bir çok tekniği bir araya getirerek harika 2** tane bu kadar harika tema işlenir. ancak bu kadar yeni teknikler felan bulunabilir.

beyler bayanlar bu gerçektir. (toccata and fugue)
http://www.youtube.com/watch?v=_FXoyr_FyFw
http://youtu.be/4xng_QbhHGY
cok büyük ihtimalle bestecisinin j.s.bach olmadigi bir eserdir.

"Die Echtheit dieses Werkes - des wohl Abstand bekanntesten Orgelwerks J. S. Bachs - ist nicht gesichert. Wegen stilistischer Unterschiede mit anderen Werken könnte das Stück entweder überhaupt nicht von Bach komponiert oder zumindest von einem anderen Autor bearbeitet worden sein."

ceviri - "bu parcanin orijinalligi kesinlikle tartismalidir. cok ünlü olmasi bir yana, icerdigi stil kesinlikle j.s.bach´in diger eserlerinde görülen sekilde degildir. uzmanlar hemen büyük bir kesinlikle bu parcanin j.s.bach adi altina sonradan bir uyanik tarafindan koyuldugu, ya da bach´in bugün bilinmeyen bir parcasinin baskasi tarafindan tekrar calisildigini düsünürler."

kaynak :http://www.bach.de/werk/bwv/565.html

bu parcadaki stil bach´in temalar üzerindeki calisma stiline, motifleri "in sich entwickelnde komposition" seklinde gelistiren o devasa dehasina göre, bayagi bir sönük kalir. zaten "füg" deki dux ve comes iliskisi hic bach´vari degildir, ve ikinci dux girdiginde yazilmis olan comes "induktif" degil "deduktif" müzik stilindedir (j.s.bach hicbir zaman böyle birsey yapmamistir.)
ama tuhaftir, en taninmis parcasi olarak lanse edilmistir.

gercek bir bach toccata ve füg icin bwv 538 "dorische" toccta ve füg ü dinleyiniz.

bach, biraz karmasiktir, bu toccata nin basitligi bu toccata´yi bu kadar ünlü yapmis olmalidir. kesinlikle bach in eseri oldugundan emin olunan hicbir eser, bu bahsi gecen ,müzikcilerin büyük kuskuyla baktiklari kimin oldugu belli olmayan ama, sonadan bach´a yamanmis olan toccata kadar meshur olmamistir.
Bachın diğer toccataları ve fügleri düşünüldüğünde çok öne çıkmıştır. Fügün ilerleyen bölümleri inanılmaz karmaşıktır. Tam bir başeserdir. Orgun yapısından kaynaklanan hengamede eserin ilerleyen bölümleri çoğu kişi tarafından pek anlaşımasada notadan veya tablature olarak bakıldığında fügün muhteşemliği ortaya çıkar...
sürekli bir orkestraya uyarlama çabası var bu eseri, benim önerim, yapmayın.
vanessa mae'nin kemanıyla enfes yoğurduğu eser.
Bach ın ne kadar rahatsız biri olduğunu bize gösteren eserdir. (bkz: organ) gibi bir müzik aletini bu denli ustalıkla kullanmak takdire şayandır. Ayrıca gerilim filmlerinin baştacıdır, alarm sesi yapılması sabahın köründe uyanan birisi için sakıncalıdır.
çok özür dilerim ama bach'ın olamayacak kadar basit bi eserdir (kötü demiyorum basit sadece). armoni yoktur onun yerine melodi ile bi düzene ulaşılır ki bach siksen böyle işlere girmez (tamam bu çok iddialı oldu ama pek girmez diyeyim hiç değilse) hani tanıyan var tanımayan var.

yukarıdan aşağı okuma yapıldığında abidik gubidik bi şey çıkar ortaya (yani hiçbir şey) ama elbette soldan sağa yapılan okumada tabiatı ile sıkıntı olmaz nihayetinde sağlam bi bestedir artık kim yazdıysa. bunun üzerine bi belgesel de olacaktı bulursam atarım.
Yemin ediyorum dünyadan uzaklaştırıyor, beleş uyuşturucu.