bugün
- zall beceremiyorsan bırak git13
- üstteki yazar gözünde nasıl canlanıyor14
- 13 yaşındaki kıza tecavüz eden 28 kişi17
- icardi190512
- erkekler seks yapamayacağı kadınla arkadaş olmaz14
- ayetullah hamaney'in mini etekli torunu16
- sözlük yazarlarının boy kilo ölçüleri9
- piknikçi grubun varoş olduğunu anlama yolları15
- evlilik yaşı kaç olmalıdır13
- anın görüntüsü19
- doğum gününde hatırlanmamak13
- kızların mesajlara geç cevap vermesi16
- icardi1905'in sözlüğü bozması13
- bik bik için diktiğim şort17
- ismet gurbuz 202413
- 19 mayıs 2024 galatasaray fenerbahçe maçı10
- anneler günü16
- elinin değdiği anı unutamıyorum 5 posta attım16
- en dindar özelliğiniz25
- serdar ortaç renault megane benzerliği8
- ali koç9
- yorgun mermi10
- şizofreni11
- sözlükteki feyk hesap sahipleri tespit edilecek11
- bacağa kramp girmesi10
- 2024 eurovision şarkı yarışması13
- erkeklerin sadakatsiz olması20
- türkiye den soğuma sebepleri11
- erkekler götünüze değil yaptığınız pastaya bakar15
- arkadaşlar sizce bu yüzük nasıl15
- eloande ile evlenip sözlüğü huzura kavuşturmak8
- uludağ sözlükte yazmanın hiçbir anlamı olmaması23
- fazla mastürbasyon yapan erkek9
- kimsenin okumadığı sözlükte yazar olmak11
- uludağ sözlük kapatılacak11
- 45 yaş üstü kadınların muşmulaya dönmesi10
- cami tuvaletinin paralı olması12
1789 Fransız ihtilali ile ortaya çıkan görüşlerden birisi de laiklik olmuştur. Hak, özgürlük ve eşitlik parolasıyla, ezilen halkı da yanına alarak devrimi gerçekleştiren burjuva sınıfının iktidardaki kesimi, ihtilal sonrası izlenecek siyasette J.J. Rousseau nun çoğunluğun iradesine dayanan siyasal rejim görüşünü benimsemişlerdir. iktidardaki Jakoben kesim dine karşı baskıcı bir rejim uygulamıştır. Burjuva ihtilali çerçevesinde topraklar millileştirilmiş, kilisenin elindeki tüm mülkler devlet mülkü haline getirilmiştir. Din reforme edilmeye çalışılarak devlet üzerindeki etkisinin kırılması amaçlanmış, hatta din- kilise devletin kontrolü altına girmiştir. Kiliseler kapatılıp iktidardaki kesimin politikaları doğrultusunda yapılandırıp tekrar açılmış, dönemin bir çok din adamı iktidardakiler tarafından yargılanıp idam edilmiş yahut sürgüne gönderilmişlerdir. Katoliklik dinine ait ne varsa hepsi yasaklanıp imha edilmiştir. Hatta bunlarla yetinilmemiş devlet tarafından bir Cumhuriyet Dini dahi kurulmuştur. Bu dönemde din ve devlet ayırımı ilkesinden yola çıkılarak kavramın kapsamı devlet tarafından belirlendiği için, dinin toplumsal alanda etkisizleştirildiği, devletin dini kendi güdümü altına aldığı, dini devletleştirdiği görülmektedir. Bu anlamda laiklik ruhban sınıfına karşı, ruhban sınıfının toplumsal yaşamdaki etkisini ortadan kaldırmak için yapılan tepkici, tepeden inmeci bir devrimin ürünü olarak karşımıza çıkmaktadır.
laiklikle demokrasi arasında hiçbir ilişki yoktur. Laik bir devlet demokratik olabileceği gibi, anti-demokratik de olabilir. Örneğin Fransa laik demokratik; eski Sovyetler Birliği ise laik ama anti-demokratik bir devlettir. Yine israil, Yunanistan demokratik fakat laik olmayan devletlerdir. israil Anayasası Yahudiliği açıkça devlet dini olarak kabul etmiş, Yunanistan Anayasasında ise Ortodoks Hıristiyanlığına üstünlük tanımakta ve onu özel himaye altına almaktadır. Bu görüş savunucularına göre, belirtilen nedenlerle, demokrasi ve laiklik arasında olmazsa olmaz bir ilişki yoktur. Toplum değil ancak devlet laik olabilir. Toplumun laikleşmesi demek dinin dünya ile ilişkisinin kesilmesi demektir ki, bu da ancak dinin ortadan kalkması ile mümkündür. Aslolan dinin devletle olan ilişkisinin kesilmesidir.
Anayasada Türkiye Cumhuriyeti demokratik, laik bir devlet olarak nitelendirilmektedir. Şu ana kadar olan incelememizde, ülkemizdeki uygulamaların klasik laiklik anlayışıyla pek de uyuşmadığı görülmektedir.
Laik devlet din ve vicdan özgürlüğünün kullanılmasını güvence altına alan; devleti bu yönüyle sınırlayan ve bu özgürlükler karşısında nasıl hareket edeceğini gösteren bir ilkedir. Laik devlette esas olan hukuk kurallarının ve egemenliğin dine dayanmaması, devletin dinler karşısında tarafsız kalmasıdır.
daha genişi için http://www.hukuki.net *
laiklikle demokrasi arasında hiçbir ilişki yoktur. Laik bir devlet demokratik olabileceği gibi, anti-demokratik de olabilir. Örneğin Fransa laik demokratik; eski Sovyetler Birliği ise laik ama anti-demokratik bir devlettir. Yine israil, Yunanistan demokratik fakat laik olmayan devletlerdir. israil Anayasası Yahudiliği açıkça devlet dini olarak kabul etmiş, Yunanistan Anayasasında ise Ortodoks Hıristiyanlığına üstünlük tanımakta ve onu özel himaye altına almaktadır. Bu görüş savunucularına göre, belirtilen nedenlerle, demokrasi ve laiklik arasında olmazsa olmaz bir ilişki yoktur. Toplum değil ancak devlet laik olabilir. Toplumun laikleşmesi demek dinin dünya ile ilişkisinin kesilmesi demektir ki, bu da ancak dinin ortadan kalkması ile mümkündür. Aslolan dinin devletle olan ilişkisinin kesilmesidir.
Anayasada Türkiye Cumhuriyeti demokratik, laik bir devlet olarak nitelendirilmektedir. Şu ana kadar olan incelememizde, ülkemizdeki uygulamaların klasik laiklik anlayışıyla pek de uyuşmadığı görülmektedir.
Laik devlet din ve vicdan özgürlüğünün kullanılmasını güvence altına alan; devleti bu yönüyle sınırlayan ve bu özgürlükler karşısında nasıl hareket edeceğini gösteren bir ilkedir. Laik devlette esas olan hukuk kurallarının ve egemenliğin dine dayanmaması, devletin dinler karşısında tarafsız kalmasıdır.
daha genişi için http://www.hukuki.net *
güncel Önemli Başlıklar