bugün

ziya Gökalp Malta'da sürgünde iken, Ali Kemal'in yazdığı
düşmanca yazılara bu şiirle cevap vermiştir.

Ali Kemal'e

Ben Türküm! diyorsun, sen Türk değilsin!
Ve islamım! diyorsun, değilsin islam!
Ben, ne ırkım için senden vesika,
Ne de dinim için istedim ilam!

Türklüğe çalıştım sırf zevkim için,
Ummadım bu işten asla mükafat!
Bu yüzden bin türlü felaket çektim,
Hiç bir an esefle demedim: Heyhat!

Hatta ben olsaydım: Kürd, Arap, Çerkes;
ilk gayem olurdu Türk milliyeti
Çünkü Türk kuvvetli olursa, mutlak,
Kurtarır her islam olan milleti!

Türk olsam olmasam ben Türk dostuyum,
Türk olsan olmasan sen Türk düşmanı!
Çünkü benim gayem Türkü yaşatmak,
Seninki öldürmek her yaşatanı!

Türklük, hem mefkurem, hem de kanımdır:
Sırtımdan alınmaz, çünkü kürk değil!
Türklük hadimine 'Türk değil! ' diyen
Soyca Türk olsa da 'piçtir', Türk değil!
diyarbakırlı olduğu için kürt sanılır. ancak unutmamak gerekir ki ziya gökalp'in yaşadığı dönemde "diyarbakır" türk asıllı kişilerin yoğun olarak yaşadığı bir kentti.
(bkz: Turkculuk) gibi guzide bir dusunceye buyuk katkılar saglamıs , dusunur ...
ilk sosyologdur aynı zamanda bu kişi.
* --spoiler--
Bir ülke ki camiinde türkçe ezan okunur,
Köylü anlar namazdaki manasını duanın.
Bir ülke ki mektebinde türkçe Kur'an okunur,
Ey Türk eli, işte senin orasıdır vatanın.
--spoiler--

türkçülük turancılık fikirlerinin adı altında, dış güçlerin empoze ettiği türkiye' nin ılımlı islam devleti olması için öngörülen dayatmalara karşı sesini çıkarmayan hatta bu amaca hizmet eden ülkücülerin fikir babasıdır.
türkleşmek,islamlaşmak,muasırlaşmak. işte ziya gökalp'in önce osmanlı devleti ardından da genç Türkiye cumhuriyeti için öngördüğü reçete. ziya gökalp'in,mustafa kemal üzerindeki büyük etkisini daha iyi anlayabilmek için, türkçülüğün esaslarını okumak gerekir. bu kitabı okuyan anlayacaktır ki, cumhuriyet dönemi faaliyetlerinin hepsi, neredeyse bu kitabın pratiğe dökülmüş halidir.
gökalp bazıları tarafından atatürk'ün baş entelektüel akıl hocası olarak görülür. atatürk'ün ölümünden sonra yazan webster gökalp'i "türk reformculuğunun ideolojik babası" olarak nitelemiş ve gökalp'in teorilerinin kemalist türkiye'nin politikaları haline geldiğini eklemiştir. ancak atatürk'ün bazı reformlerı gökalp'in batılılaşma yaklaşımına tam olarak uymamaktadır. gökalp'in reform felsefesinin dışına çıkmış görünen atatürk reformlarınınörnekleri arasında, batı giysilerini ve batı tipi hafta sonu tatillerini getiren reformlar vardır. bu reformlar, gökalp'in türkiye'nin avrupalılardan pratik ve bilimsel olanı alması fakat avrupalılar'a biçim ve yaşayış olarak benzememeğe gayret etmeli görüşüne uymuyordu.
türkiye cumhuriyeti'nin icra planında kurucusu m. kemal atatürk fikir planında kurucusu ziya gökalp'tir. atatürk bu durumu " vücudumun babası a. rıza efendi, fikirlerimin babası ziya gökalp'tir. dya anlamıştır. 12 mart 1912'de kurulan türk ocağı aslında ziya gökalp'i anlamak için incelenmelidir.
türkçlük ideali ve onun gerçekleşmesi, sistem haline gelmesi onun sayesindedir. türkçülük fikri yarım asır önce birkaç kişinin kafa ve kalbinde düşünceler, duygular ve amaçlar uyandıran, ara sıra dil ve kalemlerinden dökülen belirsiz, çekingen ortaya çıkan düşünceydi. bu düşünce o zamana oldukça ters düşüyordu işte bu yüzden tarafları olanlar onu açıkça yazmaktan çekinmiyorlardı. ve işte ziya gökalp ile düşünceler gerçek sisteme oturmuştu.
türkçülüğün esasları başlığı alında sistem oluşturan z. gökalp türkçülüğün babaları olarak ahmet vefik paşa ve süleyman paşa'yı göstermiştir. Rusya'da ise iki türkçü vardı: mırza fethali ahundof ve gaspıralı ismail.
Gökalp atatürk hakkında:"evvelce türkiye'de türk milletinin hiçbir mevkii yoktu. Bugün her hak türk'ündür.bu topraktaki hakimiyet türk hakimiyetidir. Siyasette, kültürde, iktisatta hep türk halkı hakimdir. Bu kadar kat'i ve büyük inkilabı yapan zat, türkçülüğün en büyük adamıdır. Çünkü düşünmek ve söylemek kolaydır. Fakat yapmak ve bilhassa muvafakiyetle neticelendirmek çok güçtür."
Gökalp!e göre türkçülüğün esasları:
türk'ün yalnız bir isanı bir tek kültürü vardır.
Kavim kültürü yükseldikçe siyasette de yükselerek kuvvetli bir devlet vücuda getirir. Kültürü kuvvetli olan milletler medeniyet kuvveli olan milletlere daima galip gelmiştir.
Türkçüler tamamen türk ve müslüman kalmak koşuluyla batı medeniyetine girmek isterler fakat bundan önce milli kültürümüzü arayıp bularak meydana çıkarmamız gerekir. (halk kültürüne değer verip araştıran ilk sosyoloğumuzdur)
iktisatta, siyasete felsefede türkçülük şarttır. tÜrkçülük siyasi bir parti değildir, felsefi bedii bir okuldur.
Miletin tüm fertleri birbirine eşittir. Özel imtiyazlara malik hiçbir fert, aile, sınıf bulunamaz.
Türkler ahlakta birinci millettir. Vatani ahlakı, meslek ahlakı, aile ahlakı, medeni ahlakı beynelminel ahlakı kuvetlendirmeliyiz.
Her türkçü siyaset sahasında haklçı kalacaktır.siyasete mesleğimiz halkçılık, kültürde türkçülük olmalıdır.
ilim beynelmineldir. ilimde türkçülük olmaz, fakat felsefede türkçüyüz. Türklerde yüksek felsefe gelişmemiş olmakla beraber , halk felsefesi yüksektir.
"Kültür millidir medeniyet evrenseldir." Sözü onun tüm düşünce sisteminin kaynağını oluşturmaktadır.
malta sürgünlüğü döneminde eşine yazdığı mektupta kendisinden elbise yahut para değil okuması için kitap göndermesini isteyen değerli fikir adamı.
Vatan ne Türkiye'dir Türklere, ne Türkistan.
Vatan, büyük ve müebbed bir ülkedir: Turan

dizeleriyle başka soydan gelenlerin ülkelerine göz dikmeyen, türk coğrafyasını birleştirme hayalinde olan yazar.

(bkz: hayali bile güzel)
etkilendiği düşünce akımları:
batıdan:
1- materyalist= marx
2- idealist= hegel
marx: maddi şartlar , manevi şatı belirler. hayatı maddiyat düzenler düşüncesindeyken
hegel: tüm dünya ilahi güç tarafından idare edilir düşüncesindeydi. ziya gökalp'te hegel'i destekler.
doğudan:
1-muhittin-i arabi
2-mevlana
bu düşünürlerden etkilenip şu dörtlüğü yazmıştır:
zat-ı hakk'in halifesisin sen
bütün evkan sana müsahhardır
levh-i mahfuz olan zamirinde
mutasavver olan mukadderdir.

sen tanrı'nın yeryüzündeki temsilcisisin
tüm kainat sana itaat eder
içindeki gizli levhada, düşünülmüş olan kaderdir.
er geç olacak!

düşünce şudur:
tanrı insanları varlıkların şereflisi olarak göndermiştir ve tanrı'yı temsil eder. düşünüp yaptıklarımızın önceden belirlendiğini söyler. yani dünyaya gelmeden levh-i mahfuzda yani levhada kaderimiz yazılıdır.
bu birey için geçerlidir bunu topluma şöyle uyarlıyor:
toplumun levh-i mahfuzu; halk kültürüdür.
hegel'in idea- force yani fikir-güç kavramlarını şuna benzetir:
bazı fikirler insanı harekete geçirir. insanı düşüncesi hareket ettirirse toplumu da galeyanlı, sıkıntılı zamanlarda ortaya çıkan düşünceleri hareket ettirir.

kültür ve edebiyattaki gelişmenin yolu ise şudur;
halk ve batı eebiyatı birleşirse ilerleme olur.
nasıl ki yunan edebiyatı'nda ilyada ve odise hem seçkin zümrenin hem de halkın edebiyatıysa bizz de de birbirine bağlı olmalı.
ulusal edebiyat olmak için ; kültür sonradan aldığı yapmacık değerleri terketmelidir.
türk kültürünün kökeni halk edebiyatıdır.avrupa medeniyeti ile harmanlanmalı.
sanat; kültüre dayanır.
edebiyat ise; medeniyete öyleyse sanatımız millileşecek, edebiyatımız avrupai havada olacaktır.
türkçülük akımının düşünce önderi olarak tanınan şair.
hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerinde halkın eğitimini amaçlayan didaktik özellikler ağır basar. manzumelerinin bir bölümünde ise konuları türk tarihinin destanlarından almıştır.
her sorunu türkçülük anlayışı ile ele alan ziya gökalp türk toplumuyla ilgili görüş ve önerilerini türkçülüğün esasları adlı eserinde belirtmiştir.
sade türkçenin gelişmesi ve milli bir edebiyatın oluşması için yazı dili ve konuşma dili ayrımını ortadan kaldırmayı amaçlamıştır.
durkheim'in içtimai mefkurecilik(toplumsal ülkücülük) diye tanımlanan görüşlerini türk toplumunun koşullarında uygulayan ilk toplum bilimci olmuştur.

(bkz: kızılelma)
(bkz: yeni hayat)
(bkz: altın ışık)
(bkz: türkleşmek islamlaşmak muasırlaşmak)
ülkemize milliyetçiliği getiren en büyük yazardır. turancılığın babasıdır.

Vatan ne Türkiye'dir Türklere, ne Türkistan.
Vatan, büyük ve müebbed bir ülkedir: Turan

ve bu iki dize ile bunu en iyi şekilde belirtmiştir.
neyzen tevfik gibi bir üstadın fena değindiği türkçü düşünür, sosyolog, siyasetçi, atatürk'ün fikir babası.

deli gönül, neyi özler durursun?
acınacak dostun, cananın mı var?
dünya yansa yorganın yok içinde,
harap olmuş evin, dükkanın mı var?

hatır, gönül bulamazsın birinde,
dama dedi dişinsinde, erinde,
vatan dedikleri yangın yerinde,
insanlığa hala imanın mı var?

sana giren, çıkan nedir be dürzü?
be allah'ın numunelik öküzü!
ben mi yuttum on dört bin okka düzü,
bekri mustafa'dan fermanın mı var?

ne uymazsın zamaneye be domuz?
kırk senedir ...ne verdin omuz.
nazır olmuş desem sana istakoz,
reddedecek kılıç kalkanın mı var?

çünkü neden? dalyanın yok, ağın yok
bir tek hamsi kızartacak yağın yok.
ocağın yok, dalın yok, budağın yok,
yoksa gökalp gibi turan'ın mı var?"
....

"ziya gökalp dedikleri, boyalı
bir çakalmış, ilmi turan masalı.
gelmemiştir cihan cihan olalı
böyle bir zırtapoz efendim sensin! "
Recep Tayyip erdoğan denen işine gelen şekilde işine gelmediği şeyleri saptırtan adamın Şiirini okumadığın Türk'ü Türklüğüne yeniden bağlayan büyük Düşünür. Adı gibi Gökalp olan kişi.

Tayyip'in ceza aldığı şiirin aslı

(bkz: asker duası) isimli şiirdir.

Şiirin aslını okuyup tayyip denen adamın, Şiiri nasıl saptırdığını anlayınca Neden ceza aldığını iyi anlayabiliyoruz.

Bu yüce adamı anlatacağımıza Tayyip denen adamın olayları saptırmasıyla uğraştığıma da lanet okuyorum.
diyarbakır ın 1980 yıllarına kadar %70 oranında türk olduğunu bilmeyen bir takım zavallıların; sadece ve sadece memleketine bakıp "kürt" ilan ettiği büyük türk.

türk oğlu türk tür. turancılığın fikir babasıdır.

diğer taraftan türk/turancılık m.s.700 yıllarında göktürk kitabelerinde belirtilmiş olan bir ideolojidir; ziya gökalp tarafından tekrar gündeme getirilmiştir. milliyetçiliği fransız ihtilali ile başlayan bir akım olarak gören sığ zihniyetlerin bunu bilmesi mühimdir.
yazar, sosyolog, siyasetçi. türkçülüğün esasları adlı kitabın yazarıdır.
aslında sosyolojinin bir kürsü olması dışında, sosyoloji namına katkısında bütün fikirleri fransız etkisi altında kalmış olan sosyolog. orjinali için, (bkz: durkheim)

edit: kendisi sosyoloji adına verdiği bütün yapıtları durkheim etkisi altındadır, türk bilim dünyası için en büyük olabilir ama durkheim etkisi altındadır, fransız eserleri çevirmiştir ve onları uygulamıştır. zamanının bütün sosyologları için geçerlidir bu, prens sabahattin'de le play'den etkilenmiştir. büyüktür, büyük katkısı olmuştur, ama doğal olarak sosyoloji fransa'dan henüz çıktığı için dünyanın çoğu yerinde olduğu gibi durkheim' uyarlamaları yapmıştır. büyük ihtimalle ziya gökalp gibi pek çok insanın etkisinde kaldığı gibi yani. bu gafillik değil mantıklı bi şekilde doğruyu söylemektir. hallağ hallağ...
türk dünyasının en büyük sosyoloğudur. ve ayrıca ziya gökalp fransız etkisi altında kalıp orjinal bir şey ortaya çıkaramadı demek gafilliktir. gökalp "türkleşmek, islamlaşmak, muasırlaşmak" fikriyatını teori ettiği fikirlerinde de birebir uygulamıştır, o durkheim'in metodunu benimseyerek, bunu türklüğe uygulamıştır. türk medeniyeti ve aile yapısı üzerinde büyük araştırmalar yapmış ve türk medeniyet tarihini sistematik bir şekilde incelemiştir. muasırlığın gereğini yapmıştır.
Sanırım kimse yazmamış, değerli Türk büyüğümüzün ebedi istirahatgahı bugün, Çemberlitaş'taki Basin Muzesi'nin yaninda bulunan eski Osmanli Mezarligi'nin içindedir.
her kürt bu şairimiz gibi olsa ne isterizki başka?, istediği sadece turancılık ilkesiyle tüm türkleri tek bir bayrak altında toplamak ve hep bunu düşleyen şair şu dizelerle dile getirmiştir:
'' vatan ne türkiye'dir türklere ne türkistan
vatan büyük ve müebbet bir ülkedir : turan! ''

eserleri: kızıl elma, yeni hayat, altın ışık, malta mektupları vs...
sırasıyla türkçülük, oğuzculuk ve turancılık fikirlerini desteklemiştir. düşüncesinin temeli; türk toplumuna özgü kültürel ve ahlaki değerlerle, batının bazı değerlerini kaynaştırmaktır. bu yaklaşımının ögeleri kültürel anlamda türkçülük, ahlaki anlamda islamcılıktır. liberalizm ve marksizme karşı en son kendisi solidarizm de karar kılmıştır.
--spoiler--
kürtlerin türklere attığı en büyük kazık, ziya gökalp'tir.
--spoiler--

(bkz: musa anter)
(#5572868)
(bkz: ziya gökalp ın milliyeti sorunsalı)