bugün

19. yüzyılda yaşamış divan şairi. Namık Kemal üzerinde etkisi çoktur.
"Sanman taleb-i devlet-i câh etmeğe geldik
Biz âleme bir yâr için âh etmeğe geldik "
böyle de gözü kara bir şairdir...
sol frame'de görünce namlı bi kabadayı sandığım, ilk entryi okuyunca yüzümün kızardığı şair. şairmiş meğer, hem de namık kemal gibi birinin üstünde emeği olan bir şair.
asıl adı hüseyindir. yenişehirde doğmuştur.
eski geleneğe bağlı olmakla birlikte divan şiirine yenilikçi bir gözle bakmıştır. Mevleviliği benimsemiştir.
eserlerinden bazıları: abname, ateşgede, mihan-ı kaza...
1855’de Beşiktaş Mevlevîhânesi Şeyhi Nazif Dede’nin kızı ile evlenmiştir.
Ayrıca Encumani Şuara topluluğunda bulunmuştur. Lys sınavında gelmesi olasıdır.
Türkî- basit akımının öncülerindendir.
Mır'at-ı Cünun adlı eserinde davranışı düzgün olmayanları, delileri anlamıştır.
şiirlerinde tasavvuf düşüncesi, bilhassa vahdet-i vücûd görüşü hakimdir. hacimli bir divanı vardır. bir divanda olması gereken bitün nazım şekilleri vardır. divan şiiri "öz şiir" dir. en az kelimeden çok şeyi anlatır. sağlam bir dili vardır. mevlevi bir şairdir.

fuzûlî 'yi çok okumuştur. mevlânâ'nın mesnevi' sini çevirmiştir. sebk- i hindi ustası na'ilî 'den ve nef' i 'den etkilenmiştir. tasavvufî şiirler yazmıştır. bir divanda hangi türler varsa hepsini denemiştir. çoğu eserinde tasavvuf ön plana çıkmıştır. lirizmi de tasavvuf ile sağlar.

eserleri: dîvân, âteş-kede, mir'ât- ı cünun, âb- name, nihân-ı kaza, mersiye, intak, mesnevî, defter dir.

Ekleme: dîvân'ında abdülaziz' in ölümü üzerine yazdığı kasidesi vardır. hacimli bir divandır. bir divanda olması gereken bütün nazım şekilleri vardır.