bugün

bir veya birden fazla vaktin namazını aynı vakitte kılmaktır.

bu durumun kişiye hangi şartlarda hasıl olduğunu şu şekilde izah edebilirim;

kişinin çok çok geçerli bir sebebi olmalı. bu sebep öyle bir gerekçe olmalı ki normal kılmanız gereken vakitte hiçbir şekilde namaz için ayıracak vaktinizin olmaması gibi. misal fabrika çalışanları, ağır(çalışma şartları) işlerde maden-kazı vb. yoktan yere sebep oluşturmakla ancak insan kendi kendini kandırmış olur. bu gibi, vakitte sıkıntısı olanlar için rabb'in bizlere sağladığı binlerce kolaylıktan yalnızca bir tanesidir.

misal ikindi vaktindeyiz. ve biliyoruz ki akşam saatinde hiçbir şekilde müsait olamayacağız. bildiğiniz üzere akşam vakti hızlı geçen vakitlerdendir. kış aylarında neredeyse sadece bir saatiniz vardır namazı eda etmeniz için. bu sebepten ne yapıyoruz, namazın kaçmaması için ikindi namazını kıldıktan sonra akşam namazını normal niyet edip kılıyoruz. böylelikle akşam namazımız kazaya kalmamış oluyor.

müslüman bir kişi için namazın ziyanı söz konusu değildir. bunu biliyoruz. şöyle bir şeyde var dostlar. namaz kılmak isteyen birisi bir şekilde o zamanı bulur aslında. çünkü namaz dediğimiz ibadet maksimum üç-dört dakikalık bir zaman dilimini kapsar. insan bu kadarını rabbi için ayırabilmeli.
şiilerde olan ibadet şekli. namazları cem etme adı da verilir.
(bkz: cem etmek).