bugün
- anın görüntüsü18
- yigitzsche17
- icardi190511
- psikoloğa gitmek mi içki almak mı14
- evlenmek istememek ama yalnızlıktan da sıkılmak22
- junkman13
- sözlük kızlarının elleri şuan napıyor sorunsalı14
- erdoğan'dan sonraki başkan19
- başıboş köpek sorunu25
- görümceniz sizi engellese ne yaparsınız14
- çok fazla çirkin erkek olması13
- erdal beşikçioğlu'nun öğle yemeği24
- sexting haram mıdır24
- sophie dee'nin memeleri11
- sözlük erkeklerinin bugünkü kombinleri11
- kurtlar vadisi pusu rezaleti11
- aleyna tilki nin annesi12
- cengiz ünder'in bıyığı12
- ölmeye karar vermek19
- erdal beşikçoğlu'nun işçilerle yemek pr çalışması10
- mehmet şimşek'in türk milletine yerel halk demesi15
- icardi1905 silik olsun kampanyası14
- sağlıklı cinsel bir yaşamım var neden konuşuluyor12
- motorcu fırlama hafif demir demirkan tarzı yazar15
- 18 nisan 2024 fenerbahçe olympiakos maçı59
- assembly kodu11
- iremga8
- fenerbahçe taraftarı9
- ezgi mola9
- annem baban uğur dündar dedi9
- kuva'i milliye ne ise hamas da o dur20
- ali koç8
- fenerbahçe13
- arda güler16
- altıncı filoya karşı namaz kılmak12
- uludağ sözlük discord grubu9
- yazarların en rum özelliği15
- ismail kartal19
- konstantinos tzolakis9
- sadece sennn9
- türkiyede bütün yiyecek fiyatları aşırı fahiştir16
- ups boobss nerelerde ramazan da bitti11
- eybırın manyağı kıskanması14
- kadın ayağı kokusu11
- erkeklerin bir kere küsünce geri barışmaması18
- flörtlerinizin ortak özellikleri21
- beni seviyor musunuz8
- anksiyete psikolojik değil fizyolojik bir sorundur11
- bacaklarımdan tahrik olan kız olduğunu sanmıyorum14
- yazarlardan parfüm önerileri14
Geleneksel sanat müziğinde belirli bir zaman içinde vuruşların değerlerinin birbirine eşit veya eşit olmadığı,fakat mutlaka kuvvetli ve zayıf vuruşların belirli bir şekilde yanyana gelmesiyle oluşan zaman kalıplarına USUL denir. Usullerin her bir vuruşuna DARP adı verilir(Darp eskiden usul yerine de kullanılan bir kelimedir).
Geleneksel sanat müziğinde tüm eserler, usul kalıplarına uyularak bestelenmişlerdir. Usul kalıbını oluşturan vuruşlar, kuvvetli ya da zayıf oluşlarına göre; DÜM, TEK, TE, KA gibi hecelerle belirtilmişlerdir.
Ölçü ile usul aynı değildir. Usul ölçünün kalıplaşmış şeklidir.
Türk Musıkisi Usulleri
Basit Usuller: Oluşumunda başka hiç bir usul olamayan usullerdir.
Birleşik Usuller: Birden fazla usulün birleşmesi ile oluşan usullerdir.
Küçük Usuller: 2 zamandan 15 zamana kadar olan usullerdir.
Büyük Usuller: 16 zamandan başlayarak büyüyen usullerdir.
A- Küçük Usuller ve Zamanları:
nim Sofyan Usulü 2 Zamanlı, iki tane birim zamandan oluşmaktadır, ilk basit usuldür. 2/4 lük olarak da çalınır.
Semai Usulü 3 Zamanlı, Üç birim zamandan meydana gelmiştir ikinci basit usuldür. 3/4 lük olarak da çalınır.
Sofyan Usulü 4 Zamanlı, iki tane nim sofyandan meydana gelmiştir. 4/4 lük olarak da çalınır.
Türk Aksağı Usulü 5 Zamanlı Bir nim sofyan usululün ve de bir semai usulünün bir araya gelmesinden oluşmuştur. 5/4 olarak da çalınır. iki tane çalım şekli vardır.
Yürük Semai Usulü 6 Zamanlı iki tane semai usulünden ya da 3 tane nim sofyan usulünden oluşmuştur. 6/4 olarak da çalınır daha yavaş çalıma sahip olan haline Sengin Semai usulü denir.
Mürekkeb Nim Sofyan Usulü 6 Zamanlı
Devr i Hindi Usulü 7 Zamanlı, Bir semai iki tane nim sofyan usulünden meydana gelir. 7/4 olarak da çalınır.
Devr i Turan Usulü 7 Zamanlı, iki tane nim sofyan ve bir de semai den olumuştur.
Düyek Usulü 8 Zamanlı, iki tane sofyan usulünden meydana gelmiştir. 8/ olarak çalınır. 8/4 lük çalımına Ağır Düyek de denir.
Müssemmen Usulü 8 Zamanlı, Bir semai usulü bir nim sofyan usulü ve de ardından bir semai usullerinin birleşmesi ile oluşmuştur.
Aksak Usulü 9 Zamanlı, Bir sofyan usulu ve de bir türk aksağı usulünün birleşmesinden oluşmuştur. değeri 9/8 dir. 9/4 olarak çalınan şekline Ağır Aksak usulü denir.
Evfer usülü 9 Zamanlı, Bir sofyan usulü ve de bir türk aksağı usulündan oluşmuştur. Aksakdan farkı türk aksağının son iki vuruşunun yeri deşiktir. 9/4 çalımına Ağır Evfer denir.
Oynak Usulü 9 Zamanlı, Bir semai usulü ve de bir yürük semai usulünün bir araya gelmesinden oluşur. 9/4 olarak da çalınır.
Raks Aksağı Usulü 9 Zamanlı, Bir türk aksağı usulü bir sofyan usulünün birleşmesinden meydana gelmiştir.
Mürekkeb Semai Usulü 9 Zamanlıdır 9/8 dir.
Aksak Semai Usulü 10 Zamanlı, iki türk aksağı usulünden oluşur. Dikkat edilmesi gereken birinci ve ikinci türk aksağındaki ikinci ve üçüncü vuruşlarında kıymetlerin yerleridir. 10/16lık çalınma şekline Curcuna 10/4 lük çalınma şekline Ağır Aksak Semai denir.
Lenk Fahte Usulü 10 Zamanlı Bir türk aksağı usulünden, bir semai usulünden, bir nim sofyan usulünden oluşmaktadır. (10/8)
Ceng i Harbi Usulü 10 Zamanlı, iki tane nim sofyan usulünden ve de iki tane semai usulünden meydana gelmiştir.
Tek Vuruş Usulü 11 Zamanlı
Frençkin (Frenkçin) Usulü 12 Zamanlı
Nim Çember Usulü 12 Zamanlı
ikiz Aksak Usulü 12 Zamanlı
Bileşik Sofyan Usulü 12 Zamanlı
Nim Evsat Usulü 13 Zamanlı
Şarkı Devr i Revanı Usulü 13 Zamanlı
Bektaşi Devr i Revanı Usulü 13 Zamanlı
Ayin Devr i Revanı Usulü 14 Zamanlı
Raksan Usulü 15 Zamanlı
B- Büyük Usuller ve Zamanları:
Çifte Düyek Usulü 16 Zamanlı
Fer Usulü 16 Zamanlı
Nim Berefşan Usulü 16 Zamanlı
Nim Hafif Usulü 16 Zamanlı
Türki Darb Usulü 18 Zamanlı
Nim Devir Usulü 18 Zamanlı
Fahte Usulü 20 Zamanlı
Durak Evferi Usulü 21 Zamanlı
Hezec Usulü 22 Zamanlı
Çenber Usulü 24 Zamanlı
Nim Sakil Usulü 24 Zamanlı
Evsat Usulü 26 Zamanlı
Beste Devr i Revanı Usulü 26 Zamanlı
Frengi Fer Usulü 28 Zamanlı
Devr i Kebir Usulü 28 Zamanlı
Remel Usulü 28 Zamanlı
Muhammes Usulü 32 Zamanlı
Hafif Usulü 32 Zamanlı
Berefşan Usulü 32 Zamanlı
Darb ı Hüner Usulü 38 Zamanlı
Sakil Usulü 48 Zamanlı
Havi Usulü 64 Zamanlı
Darb ı Fetih Usulü 88 Zamanlı
C- Dizi Usuller
Nim Zencir Usulü 60 Zamanlı
Zencir Usulü 120 Zamanlı
Cihar Usulü 124 Zamanlı
Darbeyn Usulü 48, 56, 60, 88, 116 118 120 zamanlı olarak kullanılmıştır.
Geleneksel sanat müziğinde tüm eserler, usul kalıplarına uyularak bestelenmişlerdir. Usul kalıbını oluşturan vuruşlar, kuvvetli ya da zayıf oluşlarına göre; DÜM, TEK, TE, KA gibi hecelerle belirtilmişlerdir.
Ölçü ile usul aynı değildir. Usul ölçünün kalıplaşmış şeklidir.
Türk Musıkisi Usulleri
Basit Usuller: Oluşumunda başka hiç bir usul olamayan usullerdir.
Birleşik Usuller: Birden fazla usulün birleşmesi ile oluşan usullerdir.
Küçük Usuller: 2 zamandan 15 zamana kadar olan usullerdir.
Büyük Usuller: 16 zamandan başlayarak büyüyen usullerdir.
A- Küçük Usuller ve Zamanları:
nim Sofyan Usulü 2 Zamanlı, iki tane birim zamandan oluşmaktadır, ilk basit usuldür. 2/4 lük olarak da çalınır.
Semai Usulü 3 Zamanlı, Üç birim zamandan meydana gelmiştir ikinci basit usuldür. 3/4 lük olarak da çalınır.
Sofyan Usulü 4 Zamanlı, iki tane nim sofyandan meydana gelmiştir. 4/4 lük olarak da çalınır.
Türk Aksağı Usulü 5 Zamanlı Bir nim sofyan usululün ve de bir semai usulünün bir araya gelmesinden oluşmuştur. 5/4 olarak da çalınır. iki tane çalım şekli vardır.
Yürük Semai Usulü 6 Zamanlı iki tane semai usulünden ya da 3 tane nim sofyan usulünden oluşmuştur. 6/4 olarak da çalınır daha yavaş çalıma sahip olan haline Sengin Semai usulü denir.
Mürekkeb Nim Sofyan Usulü 6 Zamanlı
Devr i Hindi Usulü 7 Zamanlı, Bir semai iki tane nim sofyan usulünden meydana gelir. 7/4 olarak da çalınır.
Devr i Turan Usulü 7 Zamanlı, iki tane nim sofyan ve bir de semai den olumuştur.
Düyek Usulü 8 Zamanlı, iki tane sofyan usulünden meydana gelmiştir. 8/ olarak çalınır. 8/4 lük çalımına Ağır Düyek de denir.
Müssemmen Usulü 8 Zamanlı, Bir semai usulü bir nim sofyan usulü ve de ardından bir semai usullerinin birleşmesi ile oluşmuştur.
Aksak Usulü 9 Zamanlı, Bir sofyan usulu ve de bir türk aksağı usulünün birleşmesinden oluşmuştur. değeri 9/8 dir. 9/4 olarak çalınan şekline Ağır Aksak usulü denir.
Evfer usülü 9 Zamanlı, Bir sofyan usulü ve de bir türk aksağı usulündan oluşmuştur. Aksakdan farkı türk aksağının son iki vuruşunun yeri deşiktir. 9/4 çalımına Ağır Evfer denir.
Oynak Usulü 9 Zamanlı, Bir semai usulü ve de bir yürük semai usulünün bir araya gelmesinden oluşur. 9/4 olarak da çalınır.
Raks Aksağı Usulü 9 Zamanlı, Bir türk aksağı usulü bir sofyan usulünün birleşmesinden meydana gelmiştir.
Mürekkeb Semai Usulü 9 Zamanlıdır 9/8 dir.
Aksak Semai Usulü 10 Zamanlı, iki türk aksağı usulünden oluşur. Dikkat edilmesi gereken birinci ve ikinci türk aksağındaki ikinci ve üçüncü vuruşlarında kıymetlerin yerleridir. 10/16lık çalınma şekline Curcuna 10/4 lük çalınma şekline Ağır Aksak Semai denir.
Lenk Fahte Usulü 10 Zamanlı Bir türk aksağı usulünden, bir semai usulünden, bir nim sofyan usulünden oluşmaktadır. (10/8)
Ceng i Harbi Usulü 10 Zamanlı, iki tane nim sofyan usulünden ve de iki tane semai usulünden meydana gelmiştir.
Tek Vuruş Usulü 11 Zamanlı
Frençkin (Frenkçin) Usulü 12 Zamanlı
Nim Çember Usulü 12 Zamanlı
ikiz Aksak Usulü 12 Zamanlı
Bileşik Sofyan Usulü 12 Zamanlı
Nim Evsat Usulü 13 Zamanlı
Şarkı Devr i Revanı Usulü 13 Zamanlı
Bektaşi Devr i Revanı Usulü 13 Zamanlı
Ayin Devr i Revanı Usulü 14 Zamanlı
Raksan Usulü 15 Zamanlı
B- Büyük Usuller ve Zamanları:
Çifte Düyek Usulü 16 Zamanlı
Fer Usulü 16 Zamanlı
Nim Berefşan Usulü 16 Zamanlı
Nim Hafif Usulü 16 Zamanlı
Türki Darb Usulü 18 Zamanlı
Nim Devir Usulü 18 Zamanlı
Fahte Usulü 20 Zamanlı
Durak Evferi Usulü 21 Zamanlı
Hezec Usulü 22 Zamanlı
Çenber Usulü 24 Zamanlı
Nim Sakil Usulü 24 Zamanlı
Evsat Usulü 26 Zamanlı
Beste Devr i Revanı Usulü 26 Zamanlı
Frengi Fer Usulü 28 Zamanlı
Devr i Kebir Usulü 28 Zamanlı
Remel Usulü 28 Zamanlı
Muhammes Usulü 32 Zamanlı
Hafif Usulü 32 Zamanlı
Berefşan Usulü 32 Zamanlı
Darb ı Hüner Usulü 38 Zamanlı
Sakil Usulü 48 Zamanlı
Havi Usulü 64 Zamanlı
Darb ı Fetih Usulü 88 Zamanlı
C- Dizi Usuller
Nim Zencir Usulü 60 Zamanlı
Zencir Usulü 120 Zamanlı
Cihar Usulü 124 Zamanlı
Darbeyn Usulü 48, 56, 60, 88, 116 118 120 zamanlı olarak kullanılmıştır.
güncel Önemli Başlıklar