bugün

newroz evrensel gün, kutlama.

1 mayıs
1 eylül
21 mart

her yeni yılın üç günü, insanlığa barış ve kardeşlik hatırası.
(bkz: tantuni tarikatı/#14942932)

edit:yaşasın 33. entyi girebilmek.
azerbaycan'da yedi gün tatili olan bayramdır efenim.
Nevruz Atalarımızın kutladığı BAHAR BAYRAMIDIR...
Köpeklerin kudurma bayramı değil..!!
tanım: eski bir bayram, seyran.
anasını götünden siktiğim siyasetinin aleti olmuş orospu çocuğu bir bayramdır. birilerine araçtır, kullanırlar ve aşırı ileri demokratik türkiye de buna seyirci kalır.
o sebeple tertemiz zamanların şahane bayramı için ve fırsatçı köpeklere asla taviz vermemek adına; (bkz: hıdrellez)*
işin siyasi boyutunu bir kenara bırakırsak doğa için kutlanan tek bayramdır. konu ile ilgili olarak:

NEWROZ: DÖNÜŞEN iNANÇ
Mitoloji kitaplarına göre; beş bin yıl önce Sümerlerde ana tanrıçanın sevgilisi Tammuz, her yıl ölüp yeraltına girermiş! Yeraltı tanrıçası üzerine “can suyu” serptiğinde, sevgilisi bitkiler ile birlikte martta yeniden doğarmış… Sümerlerin bu öyküsü kutsal kitaplara da yansımış.
Kutsal kitaplara göre;
…ve tanrı Âdem’i 21 Mart’ta yaratmış!
…ve tanrı Nuh’un gemisini 21 Mart’ta selamete çıkartmış!
Yine mitoloji kitaplarına göre; Anadolu’nun yerli halkı Hattiler, kışın verimsizliğini, baharın gecikmesini yeraltında bitkilerin köklerini yiyen “illuyankaş” adlı bir dev “yılan”la yorumlarlarmış. Tanrılardan biri mart ayında yılanı öldürünce “Purulliyaş (toprak)” bayramı ile baharın gelişi kutlanırmış.
Arkeoloji kitaplarına göre ise Hititler, martta “an tah sum (çiğdem)” bayramını törenlerle kutlar; baharı, yeni yılı karşılarlardı.
iÖ 560’ta kadim Yunanistan’da 9-13 Mart arasında “bahar-yeni yıl” eğlencelerle karşılanır, geceleri çıralarla odunlar “ateş”lenirdi. (Miladi takvime göre 9 Mart’ın 21 Mart olduğu belirlendi. Bizde de yaşlılar 21 Mart’a “Eski 9 Mart” derlerdi!)
iÖ 487’de Pers Kralı Büyük Darius, Persepolis’teki görkemli sarayında martta “nev-ruz”u (yeni-günü) kutlar oldu.
Kürt inançlarına göre; aynı tarihlerde Mezopotamya’da Asurluların zalim kralı, baharın gelmesini (iki bin yıl öncesinde Hattiler gibi) “yılan”larla engelliyordu. iki Kürt genci, yılanlara kurban edilen her iki çocuktan birini kurtarmaya, Kava adlı bir “demirci” kurtulanları eğitmeye başladı. Kava’nın önderliğinde 20 Mart’ta saraya yürüyüşe geçtiler. Kava, bir “çekiç” darbesi ile kralı öldürdü. Kava, tepelerde yaktığı “ateşlerle” zaferi kutladı. Ertesi günü 21 Mart’ta da ülkeye bahar geldi. O gün bugündür Kürtler de 21 Mart’ı kutlar oldular.
Hıristiyanlara göre; 21 Mart, isa’nın “yeniden doğum” günüdür… iS 325’te toplanan 1. iznik Konsülü 21 Mart dolunayını izleyen pazar gününü “Paskalya” (isa’nın yeniden doğuşu) olarak ilan etmiştir. “Paskalya” bayramında çocukların toprağa “yumurta” saklayıp bulmaları; doğanın döllenmesinin, doğuşun simgesidir. Trakya’da Müslümanlar da “yarı kuzu” dedikleri haşlanmış yumurtaya karabiber-tuz ekip 21 Mart’ta yiyerek baharı karşılarlar.
Müslümanlara göre Hz. Ali, 21 Mart’ta “halife” olmuştur. Alevilere göre Hz. Ali 21 Mart’ta“doğmuş”tur. O gün yakılan “ateşler” Hz. Ali’nin savaşa gidişinin simgesidir.
16. yy’da Mutasavvıf Hekim Merkez Efendi’nin Manisa’da Sultan Camii minaresinden 21 Mart’ta atmaya başladığı, 41 değişik “bahar-at (bahar-lar)” dan oluşan “mesir” macununun “üretim”gücüne inanılır. Tıp kitaplarında Sümerlerin Nippur kentinde, bir otla çeşitli baharatları kaynattıkları macunu altın bir kapta saklayıp baharda hastalara ilaç olarak verdikleri yazılıdır. (…)
Gelelim Türk mitolojisine… Orta Asya’nın yenilmez Türklerini düşmanları hile ile yenerler. Çoğunluğu ölür ya da tutsak olur. Kurtulanlar, girdikleri yerden başka çıkışı olmayan dağlar arasındaki verimli bir yörede 400 yıl yaşarlar. Bir demirci, dağda demir madeni olduğunu, bunun eritilmesinin bir çıkış yolu olacağını kağana anlatır. Çeşitli yerlerde ateşler yakılır. insanlar demirin erimesi için ateşleri körüklerler. Sonuçta “ergene (vadi) – kon (sarp)” dedikleri bu yerden 21 Mart’ta çıkarlar. Kağan, örs üzerinde kızgın demiri çekiçle döverek Ergenekon’dan çıkışı kutsar. “Kırmızı” tanrının kutsal ocağını-ateşini, “yeşil” yeniden dirilişi, “sarı” egemenlik-kurtuluşu yansıtan simge renkler olarak benimsenir.
“Yeni gün” anlamındaki “nevruz” dilimize Farsçadan girmiştir. Aynı sözcük Azericeye “novruz”,Kürtçeye “nevroz”, Tatarcaya “navrez”, Kazakçaya “navriz” ve Kırgızcaya da “nooruz” olarak geçmiştir.
ister mitoloji, ister kutsal, ister arkeoloji kitaplarında olsun “21 Mart”, “doğa” bağlantılı tek bayramdır. Doğanın yeniden diriliş öyküsünün, beş binyılı aşan bir inanışın; dinlere, kültürlere, yörelere göre değişikliğe uğrayarak geleneklere yansımasıdır.

kaynak: http://meliserulgen.blogspot.com/
anlam içermeyen kutlaması saçmalıktan ibaret olan bayramdır.ulen bahar sizin kutlamanızla mı geliyor ki..zaten gelen allah ın izni ile geliyor..zen kimsin gafil adam..bunun yerine hıdırellez bayramı daha iyi.
Yüksek zümrenin 10 cm çalı çırpının üstünden -ay,aboou diye anıra anıra atlayarak kutlamaya çalıştıkları sözde bayram.
Özü için (bkz: newroz) (bkz: kawa efsanesi)
türkiye sınırları içerisinde sadece kuzeydoğu anadolu bölgesinde tarihsel misyonunu koruyan, son 25 yılda ise, romantik milliyetçi ögelere sarılan bölücü apoist yaklaşımların tutunduğu paravan mitik değerleri karşıladığı iddiası ile gündeme gelen, yine türkiye de, iktidar odaklarının siyasi ve sosyal tavırlarına karşı geliştirilen bir tutum olarak hafızalara kazınmaya çalışılan bayramdır.
kazakistan'da gün itibari ile kutlanmaya başlayan ve beş gün sürecek bayramdır.
söylentilere göre ışid'in şenliklere 17 peşmerge yakarak katılacağı bahar bayramı.
yine köpeklerin elinde apo resimleri olacak ve sarı kırmızı yesil pacarvalar olacak.
kürtçe sözde bağımsızlık sarkıları soylenecek ama polis mudahele etmeyecek.
ama 2 kisi taksime toplansa 100 polis gelir.
Azerbaycan'da daha güzel kutlanan bayramdır.
Türkiye'de pek önemseyen yok.
(Newroz) bayramı

Nevruz bayramı (Newroz) her yıl 21 Mart tarihinde pek çok millet (Farslar, Kürtler, Zazalar, Azeriler, Anadolu Türkleri, Afganlar, Arnavutlar, Gürcüler, Türkmenler, Tacikler, Özbekler, Kırgızlar, Karakalpaklar, Kazaklar) tarafından kutlanan geleneksel yeni yıl ya da doğanın uyanışı ve bahar bayramıdır. Peki ülkemizde Kürtlerin kutladığı Nevruz bayramının tarihi ve kökeni nedir?

Nevruz bayramı yazılı olarak ilk kez 2. yüzyıldaki Pers kaynaklarında geçmektedir ve iran ile Bahai takvimlerine göre yılın ilk gününüdür. Günümüzde iran'da bir şenlik olarak kutlanmaktadır.

Kürtlerde, Nevruz bayramının Kürt mitolojisindeki Demirci Kawa Efsanesi'ne dayandığına inanılır. Anadolu ve Orta Asya Türk halklarında ise Göktürklerin Ergenekon'dan çıkışı anlamıyla ve baharın gelişi olarak kutlanır.

Kürtler Nevruz'u 21, 22 ve 23 Mart'ta kutlarlar. Bu bayram ile Kürtler çoğunlukla şehir dışındaki bölgelerde ve açık alanlarda bir araya gelir ve gelmekte olan ilkbaharı kutlarlar. Kadınlar rengarenk elbiseler giyerler ve başlarına pullarla süslenmiş ışıltılı örtüler örterler. Topluluk büyük bir ateş yakar ve bu ateşin etrafında dans ederek ya da üstünden atlayarak büyük bir coşkuyla bu bayramı kutlarlar.

DEMiRCi KAWA EFSANESi

Kürtlerde nevruzun Demirci Kawa Efsanesi'ne dayandığına inanılır. Kürt mitolojisindeki Demirci Kawa efsanesine göre, günümüzden 2500 yıl öncesinde Zuhak adında Asurlu zalim bir kralın altında yaşayan Kawa adında bir demirci vardı. Efsaneye göre her kralın iki omuzunda da birer yılan bulunuyordu ve kral her gün bu iki yılanı beslemek için Kürtlerden iki genci sarayına kurban olarak getirtip aşçılarına bu iki çocuğu öldürtüp beyinlerini yılanlarına yediriyordu. Bu vahşetin yanında kral ilkbaharın gelmesini de engelliyordu. En sonunda bu zulümden bıkan ve bir şeyler yapmak isteyen Armayel ve Garmayel adlı iki kişi kralın sarayına mutfağa aşçı olarak girmeyi başarırlar ve Kralın yılanlarını beslemek için beyinleri alınarak öldürülen çocuklardan sadece birini öldürüp diğerinin gizlice saraydan kaçmasına yardımcı olurlar. Böylece ellerindeki bir insan beyni ile kestikleri bir koyunun beynini karıştırarak yılanlara vererek her gün bir çocuğun kurtulmasını sağlamış olurlar. işte bu kaçan kişilerin Kürtlerin ataları olduğuna inanılır ve bu kaçan çocuklar Kawa adlı demirci tarafından gizlice eğitilerek bir ordu haline getirilirler. Böylece Kawa'nın liderliğindeki bu ordu bir 20 Mart günü zalim kralın sarayına yürüyüşe geçer ve Kawa kralı çekiç darbeleri ile öldürmeyi başarır. Kawa etraftaki tüm tepelerde ateşler yakar ve yanındakilerle birlikte bu zaferi kutlarlar. Böylece Kürt halkı zalim kraldan kurtulmuş olur ve ertesi gün ilkbahar gelmiş olur.
Nevruz demeyin amk esra erol ile tarkan aklıma geliyor.
kürtlerin son 20 yıldır bildiği bayram. daha önce kürtçülük olmadığı için ota boka konmuyorlardı çünkü.
Terör olaylarını rahat gerçekleştirebilmek için mevsimsel şartların elverişli olmasının kutlandığı bayramdır.
kürtlerin evrenselleşmiş bayramıdır. açık ve net.
baharı müjdeleyen bir gündür.
iran'da baharın gelişini kutlamak için kutlanan bayram.
Türk’ün bayramıdır. Tüm Türk dünyasında kutlanır ancak diğer milletlerin hırsızlık ettiği bayramdır.
Türklerin olan bir bayram lakin kürtler benimsemişlerdir. Azerbaycan gibi türklüğünü unutmamış ülkelerde geleneklere göre kutlanmaktadır.
pers bayramı olarak duyduğum bayram. iran ve kürtlerin bunu kutlamasını açıklıyor ayrıca azerbaycan'ın (iran azerilerinden falan geliyordur).
Türk milletinin nevruzunu kutlarım
,keşke tüm yurdumuzda kutlansa.
Allah bir daha ergenekon yaşatmasın bu aziz millete.
Baharın gelişini müjdeleyen bayramdır.