bugün

bir inananın yaptığı ibadeti Allah için değil de etrafına hava atmak, hit yapmak için yaptığını sanan insandır. ibadet Allah'a şükretmek, onun nimetlerinden faydalanmak için yapılır. yani yapılan ibadet Allah içindir. onun için bir ibadetin yeterliliğini yahut hangi niyetle yapıldığını bir insan yargılayamaz, yargılarsa da en büyük yanlışa düşer. yargılama mercii insanlık değil Allah'tır. zira burada kişinin asıl niyetini sadece Allah en yanılgısız biçimde bilir ve ona göre kendisi yargılar.
bunun bir de, başkasının yaptığı eylemi, dini açıdan inceleyip, haram veya helal olduğunun hükmünü veren versiyonu mevcuttur. kendisinin dogmalarla bağlı olduğu, yaptığı şeyin her zaman doğru olduğunu düşünür, sorgulamaz, sorgulamadığı gibi başkalarını da kendi doğrularıyla yargılayarak kendine benzetmek ister. ona göre tek idol kendisi veye kendi idolüdür, bütün dünya aynı kalıba göre düşünmeli, aynı kalıba göre yaşamalıdır.
(bkz: yapana değil yaptırana bak)
insanlar arasında şan şöhret, maddî çıkarlar sağlamak için yapılır bu tür ibadetler. * dinde ciddi şekilde reddedilmiştir. Dünyaya âit bu tür maddî ve manevî çıkarları elde etmek için, dinin insanlar tarafından kutsal değerlere karşı beslenen bağlılık ve hürmet duygularının âlet edilmesi, din adına yapılmış olması çok acıdır Bu tür davranışlar, hilekârlıktan başka birşey olmayıp buna dinde (bkz: riya)denir.

zira konuyla ilgili bir hadis-i şerifte şöyle buyrulmuştur:

Her kim duyulsun diye bir iş işlerse, Allahonun kıymetsizliğini duyurur. Her kim gösteriş olsun diye bir iş yaparsa, Allah da onun gösteriş yapmasını ve değersizliğini ortaya çıkarır" Şüphesiz riya şirktir.
kulluk görevi için yapılan ibadeti "gösteriş yapıyor lan bu" şeklinde algılayanların yanı sıra, cidden gösteriş olsun diye ibadet yapan tipler de vardır.
(bkz: gosteris olsun diye ibadet yapmak)
insanlarımızın yarısından çoğunun dahil olduğu zihniyet.**
(bkz: bağnaz)
cevizin kabuğuyla meşgul ve ondan tat almaya çalışan kişi.
koskoca dünyada iyiler de vardır kötüler de. çıkarcılar da.. bunlar her şeyi kendilerine alet edebilirler. dini bile. bu da gösteriş yapmak olarak gösterilebilir.
ibadetin yüce Allah için yapıldığını bilmemesi nedeniyle, ayvalar ve de taklalar durumuna gelmiş, ''başkası görsün de namaz kıldığımı ya da kuran okuyayım da, molla zannetsinler'' modundaki yaklaşımlarla Allah'a şirk koştuğunun farkında olmayan, derhal içerisinde bulunduğu durumu terk etmesi gereken insan evladı...
şeh bedrettin'e kulak vermek gerekir, ya da mevlana'ya veya hacı-bektaş'a veyahut yunus emre'ye, o zaman bu soruna güzel cevaplar alabiliriz.
şeytanın vesvesesi .