1. ?.
    osmanlı devleti zamanında bir şehrin fethinden sonra gerçekleştirilen bir gelenek. Bu geleneğe göre bir şehrin fethi gerçekleştirildiğinde o şehirde bulunan en büyük kilise camiye çevrilirmiş. Örneğin 29 mayıs 1453 tarihinde Sultan 2. Mehmed (fatih sultan mehmed) komutanlığında istanbul fethedildikten hemen sonra Ayosofya kilisesi camiye çevrilmiştir.
    3 -3 ... piri reis
  2. ?.
    kliselerde bir oyuk bulunur ve o oyukta bildiğim kadarıyla hristiyan kültürüne ait nesneler vardır. bizdeki kliseden bozma camiilerde boşlukta duran o resimler alınmış ve boşluk salt boşluk olarak bırakılmıştır.
    hristiyan kültüründe cennet ve cehennem tasvirleri islamiyetten çok daha fazla olduğu için klise duvar ve tepelerine inşa edilirdi, bunlar islamiyette de bulundukları için pek zarar görmemiş olsalar da frenk üsulü resim sanatı izleri kliselerden kaldırılmıştır. islamda resim günahtır bahanesi adı altında, bu yapılardan resimler kaldırılmış ve müzik içeri sokulmamıştır.
    anadoluya yapılan bir kötülüktür kanaatimce kliseleri camii yapmak. adım başı camiisi olan, elini sallasan elli tane camii bulabileceğin yurdumda kliseleri camii yapıp anadolu mirasını heba etmek büyük bir densizliktir.
    6 -11 ... dekadans
  3. 1.
    adım başı cami olan ve elini sallasan elli cami bulabileceğin anadolunun fethedildiği zamanlarda camisinin olmamasından yola çıkarak uygulanmış bir metod. ilk cumayı kılmak için bir tane kiliseyi cami yapmışlar, yapmışken de en büyüğünü yapmışlar. alın teriyle fethettik, bari en büyüğünü yapalım demişler. kiliselerin topunu yıkmak da ellerinden gelirdi, ki başkalarının eline fırsat geçtiği dakikada bizim camilerimizi yıkmaktan geri kalmadılar. kültür mirası kimsenin umrunda değil. sırpların yıktıkları camilerin görüntüleri henüz belleklerden silinmedi.
    82 -8 ... muste ar
  4. 2.
    anakronizm yapıp da osmanlıyı yaptıklarından ötürü suçlayıp yargılayacak değiliz. ama bu kliseden camii yapma muhabbeti bizim buralara çok uğrayan bir 'gelenek' olduğundan mümkünse bir daha tekrarlanmaması, hatta ayasofya örneğinin 'iade-i itibar' namına kliseye geri çevrilmesi pek hoş olurdu. sırplar camiilere zarar veriyor diye aynısını bizim kendi hristiyan vatandaşlarımıza yapmamızın lüzumu yoktur.
    3 -9 ... dekadans
  5. 3.
    çağdaşları, ibadethanenin içini insanla doldurup yaktığı bir zamanda, gayet "kansız" bir eylem. tabii osmanlı'da neden demokrasi yoktu diye tartışacaksak o başka.

    işgal ettiği bir ülkede osmanlı'dan daha hoşgörülü davranan bir devlet olduğunu en azından bilmiyorum. hele ki arada din farklılığı olacak! ama varsa da öğrenmek isterim elbet.
    6 -1 ... paradigma
  6. 4.
    (bkz: ayasofya)
    1 -2 ... zedx
  7. 5.
    osmanlı'da hoşgörünün en büyük kanıtıdır.
    zaten osmanlı istanbul'u alınca hiç yağmalamamışlar, insanlara hep iyi davranmışlar, dinsel olarak özgür bırakmışlar. osmanlılar iyiymiş güzelmiş. esasen devlet bahçeli'de mönşıngladbah doğumluymuş. öyle diyorlar.

    (bkz: osmanlı tarihini osmancı dan öğrenmek)

    edit: allah allah. çok acayip lan. eksilendi. turancılık gelişti miydi yahu o dönemlerde?* olum yok. gayrimüslimlere varlık vergisini babam koydu zaten.
    4 -17 ... kacak dovusen ayi
  8. 6.
    kilisenin sahibinin (mıntıkanın fatihinin) en doğal hakkıdır. ister yıkar, ister cami yapar, ister müteahhite verir. kimseyi de ilgilinedirmez.
    5 -1 ... muste ar
  9. 7.
    osmanlı döneminde özellikle 1700 lü yıllara kadar alının yerlerde gayri müslimlerin çoğunlukta olması ve dolayısıyla şehirlerde kilise ve sinagogların olması normaldir. anadoludan yollanan, yerleştirilen türk ailelerin ibadetlerini karşılamak amacıyla yapılmış olması da gayet normaldir. çünkü sonraki yıllarda oralarda müslüman çoğunluk artacak ve bu ihtiyaç öncelerden kaşılanmış olacaktır.
    ... oovxvoo
  10. 8.
    sözlükde ki aşırı hümanist-barışçıl kimseleri, ki biz halk arasında bu tür bünyelere "yalama" diyoruz, oldukça rahatsız etmişe benzeyen durum.
    aslında üzerine yorum yapmaya dahi değmez olmasından mütevellit kısaca:
    o dönem kıstaslarından bi haber bir şekilde kendi çapı* ile dönem uygulamalarına gönderme yapmak-eleştirmek ne derece uygun derim ben.

    bu aşırı barışçıl-hümanist bünyeler, savundukları hristiyanlığın-yahudiliğin-ateistliğin bu topluma-dine her fırsatta neler yaptığını uzun uzun anlatmaya gerek yok.
    o yüzden anladıkları "dinden": (bkz: katolik-ortodoks çatışması)

    ayrıyeten bu zihniyetteki arkadaşlara tavsiye;
    arada kendi dinizi-milletinizi-tarihinizi de savunmayı unutmayın çocuuum. zira aksi takdirde yaptığınıza (yine halk arasında) yavşamak deniyor.

    arkadaşım bu gün şehrin bir tanecik kilisesini camii'ye çevirmeye karşı çıkarsın, yarın "buralar hep rumluktu, iade-i itibar yapıp topraklarını verelim anayurda geri dönelim" dersin.

    şş.. bana bak aramızda kalsın, bu ermenistana-yunanistana oy verenler, bu iade-i itibarcı-osmanlı düşmanı kişilermiş.*
    not: burda senin benim gibi türkiye cumhuriyetini seven ermeni-rum asıllı vatandaşlarımızın-arkadaşlarımızın alınmamasını reca ederim.

    bak aklıma ne geldi bonusu: (bkz: rahibinden satılık kilise)
    4 -4 ... zivallione