1. 11.
    bunun bir de çeyizi vardır. "deli kızın çeyizi"
    1 ... usturlab
  2. 12.
    bir kadının içindeki bütün çelişkileri, bütün tutarsızlıkları içinde barındıran bir seferde içilmesi gereken şarkı.
    2 ... stajyer evlat
  3. 13.
    açık ara türk pop müziği'ndeki en iyi albümdür. 1993 yılı ekim ayında çıkmıştır. ancak öyle bir albümdür ki geride kalan 19 yılda bir eşi benzeri daha gelmemiştir. öncelikle albümün gelişim sürecine bir bakalım.

    1970'li yıllarda kırkbeşlikleri ve ilk stüdyo albümleriyle kasıp kavuran sezen aksu, dördüncü stüdyo albümü ağlamak güzeldir'in ardından (1981) gözünü zirveye diker. birbirinin ardına çıkardığı firuze (1982), sen ağlama (1984) ve git (1986) albümleri sanatçıyı o yıllardaki rakipleri ajda pekkan, nilüfer ve nükhet duru'dan bir basamak öne geçirir. her üç albümün de tirajı kısa sürede milyon barajını aşar. sezen aksu, bu dönemde 1984 yılından itibaren başlattığı onno tunç'la müzikal birlikteliğinin en güzel meyvelerini toplamaya başlar. tabii ki yine o dönemde çalıştığı ali kocatepe, atilla özdemiroğlu ve aysel gürel gibi usta isimlerin de katkısı es geçilemez. 1988 yılına geldiğinde sezen aksu, farklı arayışlara yönelir ve kariyerinin en güzel albümlerinden birine (bkz: sezen aksu 88) imzasını atar. böylelikle sanatçının zirve yılları başlamış olur. üretkenliğinin zirvesine ulaşan sezen aksu, 1989 yılında yine onno tunç'la beraber "sezen aksu söylüyor" albümünü çıkarır. bu albüm de bir önceki kadar sevilir. birer yıl arayla çıkan her iki albüm toplamda 4 milyon gibi bir satış rakamına ulaşır. 1990 yılına gelindiğinde sezen aksu prodüktörlüğe el atar ve bülbül sesli vokalisti aşkın nur yengi'nin ilk albümünü (bkz: sevgiliye) çıkarır. zamanın çok ötesinde olan bu çalışmayı, 1991 yılında bugüne kadarki en yüksek satış rakamına ulaşan pop müzik albümü gülümse izler. sezen aksu bu albümle 2 milyon 600 bin gibi bir satış rakamına ulaşır. ancak albümden sonra birlikte beş albüm çıkardığı onno tunç'la yollarını ayırır.

    onno tunç sezen aksu işbirliğinin bozulmasının hemen ardından nilüfer ve zerrin özer onno tunç'un kapısında yatmaya başlarlar. sezen aksu çıtayı bu kadar yükseğe kaldırmışken, birbirinden şahane albümlere imzasını atmışken, kendisinin izleyeceği rota merak konusu olur. oysa sezen aksu'nun yeni bir yol arkadaşı vardır artık. Uzay heparı. ikili ilk olarak aşkın nur yengi'nin 1991 yılındaki ikinci albümü "hesap ver" i çıkarır. bunu bir yıl sonra şahane sesiyle kısa sürede patlama yaşayan sertab erener'in ilk albümü "sakin ol" izler. her iki albüm de çok beğenilir. 1 ocak 1993'te sezen aksu uzay heparı işbirliğinde üçüncü albüm olan levent yüksel'in medcezir albümü çıkar. bunu aşkın nur yengi'nin üçüncü albümü "sıramı bekliyorum" izler. birbiri ardına öğrencilerine albüm patlatan sezen aksu, gülümse tadında ancak farklı vokallerin farklı yorumlarıyla albümler piyasaya sunmuş olur. sezen aksu'nun kendi kariyerinde nasıl bir yol izleyeceği ise halâ o tarihlerde merak konusudur. çok geçmeden bu merak konusu da giderilir.

    sezen aksu 20 ekim 1993'te onbirinci stüdyo albümü deli kızın türküsü'nü çıkarır. uzun zamandır merakla bekleyen hayranları sezen aksu 88, sezen aksu söylüyor ve gülümse tarzında devam niteliğinde bir albüm beklerken dinledikleri albüm onları şaşkına çevirir.

    albümde onno tunç'un yerini tamamıyla uzay heparı almış, sertab erener, levent yüksel, fuat güner, bülent özdemir, şehrazat, aşkın arsunan albümde öne çıkan diğer isimler olmuşlardır. albümün açılış şarkısı "sude" albümün konsept olarak ne denli farklı olduğunun habercisidir. mfö'nün 1990 yılında çıkan geldiler albümünde de yer alan şarkı sezen aksu'yu mtv listelerinde üst basamaklara taşımıştır. meral okay'la ortaklaşa yazdıkları "masum değiliz" albümün duygusal hiti olmuş, 19 şubat 1993'te yitirdiğimiz yaman okay'ın ruhuna gönderilmiştir. bir delinin günlüğünden etiketiyle sunulan "adem olan anlar" sezen aksu'nun iğneli ama komik üslubunu şarkılarıyla ilk buluşturmasıdır. gülten akın şiirinden şarkılaştırılan "deli kızın türküsü" bir sayım günü bomboş istanbul sokaklarında sezen'e yakışır nitelikte siyah beyaz bir klibe kavuşacaktır. "kalbim ege'de kaldı" barındırdığı yunan ezgileriyle adeta albümün simgesi olmuş, sanatçının rakibi ve dostu nükhet duru tarafından en beğenilen sezen aksu şarkısı seçilmiştir. "dert faslı" sezen aksu, yelda karataş ve şehrazat'ın ortak çalışması olup gene albümün eğlenceli şarkılarından olmuştur. albümde yedinci sırada bulunan "tenna" nazım hikmet'in rubaisinden şarkılaştırılmış, uzay heparı'nın elinden çıkan ve baş döndürücü etkiye sahip bir düzenlemeye sahip olmuş, geri plandaki sertab erener vokaliyle de anlatılmaz dinlenir niteliğe kavuşmuştur. 2 temmuz 1993'te madımak'ta yakılarak katledilen 35 aydının ruhuna gönderilen "dua" albümün en acı hikayesidir. "gözlerine göz değmiş" sezen aksu'nun kendisini en iyi ifade ettiği şarkılarından birisi olmuştur her daim. "homini pufidi tumba" albümün karanlık atmosferini dağıtan eğlenceli hitlerinden olmuş, 11. sırada yer alan "aşkları da vururlar" sakin sakin başlayıp aniden hızlanan temposuyla sezen severleri coşturmuştur. albümün kapanış şarkısı "küçüğüm" uzay heparı'nın elinden çıkan piyanolu düzenlemesiyle büyülemiş genç müzisyenin trajik ölümüyle onunla özdeşleşmiştir.

    deli kızın türküsü kısa sürede milyon barajını aşmış, 1993'ün en çok satan albümü olmuştur. ses olarak zirvede seyreden sezen aksu, gülümse'den daha iyisini yapamaz diyenleri müzikalitesiyle sarsmış zirveyi patlatıp geçmiştir.

    albümden yedi ay sonra gelen bir kötü haber sezen aksu'yu ve sevenlerini derinden üzmüştür. uzay heparı en üretken olduğu dönemde maalesef trajik bir şekilde aramızdan ayrılmıştır. deli kızın türküsü'nden sonra sezen aksu ile beraber, nükhet duru'nun nükhet duru, demet sağıroğlu'nun kınalı bebek ve sertab erener'in lâ'l albümleri için çalışmıştır.

    edit: bu tez uzunluğundaki entry el emeği göz nurudur. (ç)alıntılanmaması rica olunur.
    4 -2 ... beni benimle birak
  4. 14.
    --spoiler--
    bu anlamsız bu yağmur
    işlemez karanlıkta
    garipliğine yan
    yan yürek yan
    gitti giden gitti giden
    --spoiler--
    ... different
  5. 15.
    yitirdiklerini aklına getiren , ardından yeniden ve yeniden zor olsada başlama hissi veren sezen aksu şarkısı.
    1 ... perfect man
  6. 16.
    elimi uzatsam tutamasam
    olanca sevgimi yalnızlığımı
    düşünsem hayır hayır düşünmesem
    senin hiç hiç hiç
    haberin olmasa.
    ... kerevizi patates sanan kiz
  7. 17.
    (bkz: nedim zeper)
    (bkz: deli kız)
    1 ... asi horoz
  8. 18.
    "Yitirmeli ne varsa, başlamalı yeniden".
    2 ... pinklady
  9. 19.
    sezen aksu nun en değeri bilinmeyen üvey evlat muamelesi gören albümüdür kanımca.Albüme adını veren gülten akın imzalı deli kızın türküsü ise geç farkettiğim müthiş bir parçadır.
    1 ... risinli sigara
  10. 20.
    ceylan ertem'in yorumu efsanedir. sezen aksu'nun yorumunu dinlemedim. mutlaka o da harikadır ama açıkçası ceylan ertem'in yorumunun ardından dinlemek istemedim. ne kadar güzel yorum yaparsam yapayım yeterli olmayacak aslında. o kadar iyi yorumlamış ceylan ertem. şarkının her kısmı çok güzel ama beni benden alan kısmı şurası:

    sana büyük caddelerin birinde rastlasam
    elimi uzatsam tutsam götürsem
    gözlerine baksam gözlerine konuşmasak
    ah anlasan

    elimi uzatsam tutamasam
    olanca sevgimi yalnızlığımı
    düşünsem hayır hayır düşünmesem
    senin hiç hiç hiç haberin olmasa
    yitirmeli ne varsa
    başlamalı yeniden
    6 ... tearsofcold