bugün

‘Diyanet’ dergisinin ağustos sayısında “Deizm, Ateizm, Nihi­lizm Kıskacında insanlık” konu­sunun işlenmesinin ardından başlayan tartışmalar şiddetlenerek sürüyor.

imam hatip ve ilahiyat mezunu olan ODTÜ Fel­sefe Bölümü öğretim üyesi Prof. Yasin Ceylan topa pis girdi.

"Deizm, tüm evrenin gerisinde hareket veren bir güç olduğuna inanan bir Tanrı inancıdır. Ancak bu Tanrı insanların ilişkilerine karışmaz. Sadece ilk hareketi verir, dolayısıyla bir elçi göndermez, kut­sal kitap göndermez.
Yasaklar koymaz. Bir Tanrı vardır ama sadece evrene baş­langıç hareketi veren bir kudrettir.
Gençle­rin neden deizme yön­lendiğiyle ilgili ben bir araştırma yapmadım ama Batı basınında da bu tür makaleler çıkıyor. Kutsal kitap­lardaki metinlerin bilimlerle çeliştiğine inananların sayısı arttı.
Batı’da, modern çağda artık geleneksel Hıris­tiyanlık inancındaki Tanrı’yı kabul eden, kiliselere giden çok az kişi kaldı."

"inanç devri kapandı, insanlar artık bil­giyle hareket etmek istiyorlar"

"Bunu Sami dinlerinin kısıtlayı­cılığına, insan zihnini belli kalıp­lara sokmasına bağlıyorum. inanç devri kapandı,
insanlar artık bil­giyle hareket etmek istiyorlar. inancın yerini bilgi ve sorgulama aldı.
“Hayır ve şer hepsini Tanrı yaratmış” diyorlar. Birçok rasyo­nel insan “Peki, şer’i niye yaratmış olsun, bu kötülüklerin gerisinde niye Tanrı olsun” diye soruşturu­yor ve sonunda Semavi dinlerdeki Tanrı’ya karşı sempatisini yitiriyor. Hıristiyanlıkta da, islam’da da böyle oldu.
insanlar rasyonelliğin daha güçlü olması sebebiyle Sami dinle­rindeki Tanrı’dan uzaklaşıyorlar."

"islam medeniyeti diye bir iddia söz konusuysa, o medeni­yet Batı dünyasının tanımladığı bir medeniyet olamaz, çünkü o medeniyetin unsurları daha çok öbür dünyaya yöneliktir. Şimdiki islam dünyasının 100 yıl öncesin­den daha iyi olduğunu mu sanı­yorsunuz, hiç iyi değil. Yüzyıl önce islam dünyası başta Osmanlı olmak üzere, galip güçler tarafın­dan paramparça edildi. Aradan yüz­yıl geçti, 50’ye yakın islam ülkesi var, hangisi ne yapıyor? Özellikle bu son zamanlarda tekrar dini
kim­liğe, eğitimde dini kavramlara, başarılı gençlik yerine dindar genç­liğe dönüş ideali var ve bu çok yan­lış.
Böyle bir gençliğin Amerika, Avrupa gençliği ile yarışabilmesi size makul geliyor mu?"

"islam mutluluğu erteler. Mutsuz insan ahlaklı olamaz, seve­mez."
tutup da islamı savunucam diye deist argumanlarını ateizme karşı kullanırsan tabiki deizm yaygınlaşır.
akp döneminde olmuştur.
asıl insanlar bir tanrıya daha doğrusu bir "korkuya" bağlı kalmadığında özgür ve ahlaklı olurlar. Ahlak meselesi biraz karışık tabi, insanın içinde olması gerek.
fakat benim her müslümanda önceden kendimde de olmak üzere gözlemlediğim bir durum varsa o da korku yüzünden bir şeyler yapmamaları, bu yap(a)madığı şeyleri de ahlak çatısı altına toplamaları.
" Bunu yapmamalıyım çünkü cehennemde yanacağım. " dan " " Bir kere yapsam bir şey olmaz tövbe ederim. " e doğru bir yol izliyor bu "ahlak" denilen şey.
Ben içinizdeki hayvanı kontrol altına almak yerine bastırdığınızı düşünüyorum. Ayrıca hangi müslüman arayış içinde bunu da söyler misiniz? Ben bu konuları fazla irdelemenin günah olduğunu biliyorum. Acaba neden günah?
Neyse, deizm size huzur veren bir şey, ney ? tam ismini bulamadım. bir şey ışte. bilinmez bir şey ışte.
insanı iyi veya kötü yapan şey dinden çok vicdan ve ahlak olgusu olduğundan dolayıdır. Din düşmanlık aşılar.
Anlam veremediğim durumdur.
Eğer bir insan tanrıya inanıyorsa tanrının insana
ve insan hayatına etkisi doğrudan doğruya din ile gerçekşeşir.
Uygarlık inanışlarının tamamımda tanrı nın varlığına ve din birliktedir, adeta ayrılmaz bir bütündür.
Yani bu deizm akımı günümüz absürd felsefi akımlarının bir sonucudur, bu inanışın özünde din karşıtlığı yatar.
güncel Önemli Başlıklar