1. 1.
    çoğu rivayet muhtelif hikayelere sahiptir. ilk mutasavvıflardandır ve hikmetli öyküleri, çocuğunu henüz yüzme bilmeden denizin ortasına atan babalara benzer. önce boğulacakmış gibi olursunuz ama sonra bir de bakmışsınız çırpınmadığınız takdirde su sizi üstünde tutuyor. bu da işte böyle bir hikaye beyanındadır. göç ve hiç üzerine öylesine bir sızıdır:

    "Bir dertli kul idim derman arayan" diye söze başladı Beyazid-i Bestami:

    "Kalbime bir süvari gibi indim. Bütün ellerimle Hakk'ın kapısını çaldım, belâ eliyle çalmadıkça kapı açılmadı. Bütün dillerle izin istedim, hüzün diliyle istemedikçe izin verilmedi. Bütün ayaklarla O'na giden yolda yürüdüm. Yokluk ayağıyla yürüyemedikçe dergâhına varamadım.

    Denildi ki, "Ey Bayezid! Nefsinden boş ol. Hiç ol da gel." Yıllarca gayret ettim. Ve bir gün sükût edince baktım ve gördüm ki derdim, dermanım imiş.

    Şimdi sen başlangıç istiyorsan kalp süvarisi, beden piyadesi ol da yola çık!"
    5 ... oyuncakdunya
  2. 2.
    velilerden olduğu rivayet edilen zat. biraz uçmuş. mevlana kendisi hakkında genç oğlanları sevdiği iddiasında bulunmuştur. o dönemin velileri addedilen zatlar böyle de bir rekabet içindeymiş. eh din ticareti ne de olsa.
    -5 ... tralliani
  3. 3.
    beyazıt ı bistami hz. vahdet-i vücud mertebesine ulaşınca; "cübbemin altında bütün noksanlıklardan arınmış zat, ne büyük zattır." demiştir. beyazıt ı bistami hz. kendine geldikten sonra, öğrencileri ona bu söylediklerinden haberdar etmişlerdir. beyazıt ı bistami de; "bir daha böyle bir şey dersem beni vurun." diye emretmiştir. belli bir süre sonra tekrar o sözü söylemiş, talebeler emri yerine getirmek için davranmış lakin bir şey yapamamışlardır. tekrar beyazıt ı bistami hz. ne, yine o lafı ettiğini söylemişlerdir. "emrimi uyguladınız mı?" demiştir beyazıt ı bistami. öğrencilerde uygulamalarına rağmen ellerinden bir şey gelmemiştir. sonra da beyazıt ı bistami hz. bir iğne istemiş, vücuduna batırmış ve acısını hissetmiştir. sonra da bu durumu öğrencilerine anlatmıştır. allah c.c ne buyuruyor? "şu arşa, göğe sığmam ama mümin kulumun kalbine sığarım."

    hallac ı mansur da vahdet-i vücut mertebesine gelip "enel hakk"* dediği için öldürülmüştür.

    hallac ı mansur olsun, beyazıt ı bistami olsun, hepsi tasavvufta en uç noktalara gelmişlerdir. her olayı mevladan bilmişlerdir. o yüzden bazı şeyleri mazur görmek lazım. bu lafları biz etsek, allah muhafaza şirk olur. ama o insanlar artık aklı yitirme noktasına gelmişler, kalpten görenlerden olmuşlardır.
    7 ... kasva
  4. 4.
    bir gün yolda eşeğini büyük bir sopayla döven bir adam görür.. eşeğin baldırının üst kısmı kanlar içindedir. acı çekmeye başlar beyazıd bestami, gözlerinden yaş gelir ve etrafındaki insanlar beyazıd hazretlerinin bacağının, eşeğin baldırı gibi kanlar içinde olduğunu görürler..

    böyle bir allah dostudur. mazlumun acısını yüreğinde hissetmekten de ötedir onun ruh hali. büyükler "cem makamı"nda olduğunun delili olarak sayarlar bu menkıbeyi..

    ayrıca hz. mevlana'dan önce yaşamıştır ve hz. mevlana'nın kendisine büyük bir sevgi ve saygısı vardır; mesnevisinde sürekli beyazıt bestami'den kıssalara yer vermiştir.. ve bu kıssaların hiçbiri bu başlık altında bazılarının saçmaladığı tarzda değildir kesinlikle..
    3 ... limpid
  5. 5.
    (#11085784)
    ... aynali baba
  6. 6.
    Yolun başında idim, "sıddîk" dediler; sonuna yaklaştım, "zındık" demeye başladılar!
    4 ... aynali baba
  7. 7.
    türbesi hatay sınırları içerisindedir. trafik tabelalarında bestami şeklinde yazılıp yazım yanlışına konu olmaktadır.
    ... umutsuzvaka
  8. 8.
    Dermân arardim derdime derdim bana dermân imiş..
    1 ... opel corsa ben her turlu