bugün

müslümanlığın sadece namaz kılmaktan ibaret olmadığı için yapılabilecek eylem.

hött: aga anlatım bozukluğuna, düşük cümle yapısına bak ya.
(bkz: provokatif başlık açma rehberi)
(bkz: aferin cok doğru mu düsünmüssün len)
alevilerin yaşam tarzını yıllarca araştırmış bir insandan çıkan bir cümle gibi durmayan durum.
alevilerin namaz kılmaması diye bir durum yoktur, tüm sünnî kardeşlerimizin hepsinin oruç tutmaması gibi bir durumdur *, yani seçime bağlıdır.

ancak ben müslümanım hatta hacıyım diyen sabah akşam namaz kılan, üstelik bunu özellikle göstermelik yapan, onun bunun arkasından konuşan, karısına kızına göz koyan, haram malı afiyetle yiyen, can yakan * müslümanlıkdan(!) inanın daha masum bir şeydir.
karşılığında sünnilerin de yüzde yüzünün kılmadığı söylenebilecek durum. lakin arada fark var, sünniler kılmasalar dahi namaz kılmanın gerekliliğine sünni kaynaklardaki şekliyle kılınması gerektiğine inanır, alevilerin durumu farklı. zaten mezhep aralarındaki farklar kuran'ı yorumlamaktan doğuyor, herkes de kuran'ı yorumlayacağı bir kaynağa inanıyor. bir aleviye de sünni alimlerin namazı tarif edişini ya da refere ettikleri hadisleri gösteremezsiniz, adamlar onlara inanmıyor, onların inandığı peygamber profili farklı, islam'ı algılayışı farklı, inandıkları kaynaklar farklı, ortak kaynak kuran-ı kerim.

bilindiği gibi kuran'da namaz hakkında detay yok. ne rekat sayısı var, ne rekat tanımı var, ne okunacak dualar var, beş vakit kelimesi dahi yok ve bu tefsirlerde ve sünnet ışığında çıkarılıyor, vs. zaten okunan duaların çoğu da kuran ayeti değil. işte farklar buradan kaynaklanıyor. sünnilerin hadislerinekutubu sitte ve alimlerin ictihadlarına göre namazı kılacağı biliniyor. alevilerin kaynakları ise farklı, şiilerin hadis kaynakları farklı olduğu gibi. aleviler "cami" kavramını ömer ile gelen bir olgu olarak görüyor mesela, namaza da daha tasavvufi yaklaşıyorlar, namazı "allah'ı anma, niyaz, cem" olarak tanımlıyorlar, kendi kaynakları kuran'da detaylı olmayan namazı öyle anlatıyor. tabi hepsi öyle düşünmüyor, sünnilerdeki gibi daha radikalleri de var, kullandıkları dini terimler farklı olabiliyor, vs.

yeri gelmişken şunu da yazayım, alevilerin sevgili devletimiz tarafından kabul edilmeyen cem dedikleri bir hadise var mesela, cem evi falan. onlara ibadet evi statüsü getirilse ya, türban özgürlükse bu da özgürlük işte. ama olmaz tabi, onlar laik ülke olsak da resmi olan mezhebimizden farklı düşünüyor, tıkaka.
Bir kısım alevinin , alevilik inancı gereği namazı reddetmesiyle oluşan durumdur. Gelin görünki , namazını kılmaya gayret ve özen gösteren aleviler de mevcuttur. Alevi olmayanları ikilemde bırakan durum. Hangi aleviliğe inanacağız ? Alevilik islam dışı bir unsurdur diyen alevi dedelerinikine mi yoksa Alevilik islam içinde bir fraksiyondur diyen kesime mi ? Alevi kardeşlerimizin bu duruma açıklık getirmelerini bekliyoruz.
alevi olmayan birinin asla bilemeyeceği durum.

bu zihniyete sorarım: içlerinde mi büyüdün? o kültürle mi yetiştin? kaynağı kıçın olan ahkamları kesmeden iyi düşün, doğru karar ver. öteki dünyada iftiranın bedeli çok ağır.
din allah ile kul arasında olduğu için, bizi ırgalamayacak tespittir.
alevilere çamur atmanın bedava oldugu bu ülkede, yasamıs olan bir insanın actıgı gereksiz konudur.
baslıgı acan arkadasa sesleniyorum;
ey alevi düşmanı!
bu actıgın baslıgın konusunu kimden ogrendin de ahkam kesiyorsun, burda kimsenin duyguları ile oynamaya ve prim arttırmaya hakkın yok.bunu boyle bil.
vaktin birinde adamın biri, zamanın üstadlarından birinin yanına gelmiş ve sormuş:

- üstadım, ben namaz kılmıyorum. arkadaşlarım ise bana; ''namaz kılmadığın için kafirsin'' diyorlar. ben namaz kılmadığım için kafir mi oluyorum şimdi?

üstad manidar cevap verir:

- namaz kılmayan kafir olmaz ancak kafirler namaz kılmıyor!

sünnilerden de alevilerden de şiilerden de namaz kılmayanlar var. onlar kafir olmuyorlar ancak ''namaz'' hafife alınacak, ''islam namazdan ibaret mi'' geyikleriyle önemi geçiştirilebilecek bir ibadet de değil. namaz inanmayan ile inananı birbirinden ayıran en önemli hareket. zira, diğer ibadetlerin belli zamanları ve de yükümlü olmak için koşulları varken(misal; oruç tutmak için hasta olmamamk, zekat vermek için zengin olmak, vs.) namazda böyle bir durum yok. bir müslüman boyundan aşağısı felç dahi olsa namaz kılmakla(gözleriyle, olmadı kalbiyle) mükellef.

namazı reddetmekten ise bahsetmeyeceğim bile. bunu sünni, şii veya alevi hangisi yaparsa yapsın müslüman değildir. bu kimsenin allah ile arasına girmek de değildir. bu islamın kaidesidir. islamın akidelerini kabul etmeyenin de islamdan çıkmış olması kadar doğal bir şey yok sanırım.
şimdilik sorun yaratmayan durum.

kısa bir süre sonra meydanlarda kırbaçlanan aleviler göreceğiz belki de... kimbilir?

edit: tabi henüz kafamız kesilmemiş ise!
(bkz: demokratik türkiye yi seviyorum)
(bkz: şaka gibi)
'namaz kılmayan insandır, alevi, sünni olarak bakılmaz bu konuya' diye karşılık verilebilecek inanıştır.
Aleviler ve namaz konusunu bir kaç boyutuyla ele almak gerekiyor. Çünkü Alevilerin sürekli olarak maruz kaldığı soruların başında neden namaz kılınmıyor sorusu geliyor. Hem neden namaz kılınmadığını basta inançsal boyut olmak üzere- açıklamak gerekiyor hem de böylesi bir soru sorma hakkının nerden doğduğunu irdeleyip netleştirmek durumundayız.
Her Alevi mutlaka ömrünün birden fazla döneminde siz Aleviler neden namaz kılmıyor, camiye gitmiyorsunuz? sorusuyla karşılaşmıştır. Aslında anında tür kişilere verilmesi gereken cevap tereddütsüz siz Sünniler neden cem evine gelip cem ibadeti etmiyorsunuz? karşı sorusu olmalıdır. Ancak ne var ki asırların getirdiği iktidar özgüveni ile Sünni inançlı kişi istifini hiç bozmadan Alevilere yönelik iğrenç iftiraları soru biçiminde dile getirerek devam eder. Ne yazık ki asırlardır baskı altında yasayan Alevi sinmiş bir şekilde, soruyu iade etmek ve gereken reaksiyonu göstermek yerine susar veya anlamsız cevaplarla geçiştirmeye çalışır.
Siz Aleviler neden camiye gidip namaz kılmıyorsunuz? sorusu öyle masum bir soru değildir.
Ne yazık ki Aleviliğimize saygı duyulmuyor, Alevi inanç gerçekliğimiz kabul edilmiyor. Israrla bizler Sünnilik dayatılıyor. Aleviliğimiz aşağılanıyor. Asırlardır birikmiş olan önyargılar sende mum söndü yaptın mi gibi ahlak dişi sorular sorularak onurumuz rencide ediliyor. Bu anlamda onuru rencide edilmeyen Alevi yoktur. Lütfen kimse bu belirtilenleri ajitasyon, propaganda olarak algılamasın. Bazı aydın geçinen kişilerin bile beyinlerinin arka planında mum söndü olayı vardır. Peki ne yapacağız? Anlaşılıyor ki daha çok bu tür aşağılık iftiralarla karşı karşıya kalacağız, daha çok ibadet anlayışımız sorgulanacak. Her şeyden önce doğrularımızı ısrarla savunacağız. Doğrularımızı birilerinin hoşuna gidecek şekilde yansıtmayacağız. inancımızın özü neyse onu olduğu gibi yansıtacağız. Ne eksik ne fazla doğrularımızı olduğu gibi savunacağız. ibadet anlayışımızı ve namaza bakışımızı olduğu gibi anlatıp savunacağız, savunmalıyız.
Namaz bir ibadet biçimidir. Sünni anlayışın mutlaklaştırdığı bir ibadet biçimi. Biz aleviler namaz kılmayız. Elbette isteyen kılar, isteyen kılmaz. Bu, yalnız o kişinin bileceği bir istir. Başka kimseyi ilgilendirmeyen bir durumdur. Ancak bizlerin bu yaklaşımı karşısında ayni saygıyı görmüyor. Biz aleviler sürekli neden camiye gidip namaz kılmıyorsunuz? sorusuyla adeta adeta taciz ediliyoruz. Çünkü bu soruyu soran kişiler Müslümanlığı, islam dinini namaz ve benzer biçimsel ibadetlere indirgiyorlar. Onlara göre her Müslüman kendileri gibi ibadet etmelidir. Eğer kendileri gibi ibadet etmiyorsa Müslüman değildir. Madem aleviler Müslümanim diyor o halde camiye gidip namaz kılmalıdırlar. Bunu yapmıyorlarsa, yani camiye gidip namaz kılmıyorlarsa Aleviler dinsizdir! Nitekim tarihte verilen fetvalar Alevilerin dinsiz olduğu ve katledilmelerinin vacip olduğu seklindedir. Ayni zihniyet devam ediyor. Zaman değişmiş olsa da, coğrafyalar farklıda olsa, teknolojide gelişmiş olsa bu zihniye için bir şey fark etmiyor. Alevilik kabul edilmiyor. Alevinin farklı olduğu ve bunun bir zenginlik olduğu görmezlikten gelinip, illa Alevilere kendi inanç anlayışı dayatılıyor. Biz aleviler bu dayatmaları tarihte olduğu gibi günümüzde de ne pahasına olursa olsun kabul etmeyeceğiz. Kabul etmeyeceğimizi ısrarla, tekrar tekrar söyleyeceğiz.
Yukarıda da belirtmeye çalıştığımız gibi namaz biz Alevilere göre biçimsel bir ibadet seklidir. Biz Alevilerin temel inanışı ibadeti biçimsel olmaktan çok öz´e bağlı kalarak yerine getirmektir.
Bilindiği gibi namaz Farsça bir kelimdir. Namaz kelimesin Kuran´da ki karşılığı salat´tir. Salat ise dua, tanrıyı içten anıp selamlama anlamına geliyor. Allah´i içten anıp selamlamanın, duanın ise biçimi, sekli yoktur. Dua, insanin Yaratıcı ile beraberliğidir. Bunun için belli bir saat, mekan, kural yoktur. insan istediği vakit, istediği dilde, istediği şekilde dua edebilir, Yüce Yaratıcısına şükür edebilir. Yüce yaratıcıyı anmak, Yaratıcıyla dolu olmak, bir araya gelmek için belli bir zaman dilimi yoktur. Bu her an olmalıdır ve her anda mümkündür. ibadeti belirli zamanlarla sınırlayan kendisini biçimsel kurallar ve şekillerden arındırmamış demektir. Böylesi şekilsel bir kuşatma ise yaşamın gayesine ters bir durumdur.
Bazıları ibadeti biçimsel kurallarla sinirliyor. Çokça tekrarlamak durumunda kaldığımız gibi biz Alevilerde ise ibadeti kalıplaştırmak yoktur. elbette ibadette belirli kurallar olması gerekiyor. Özellikle toplumsal olarak yerine getirilen ibadetin kuralları vardır. Ancak inancın temelidir gibi bazı yanlış uygulamalarla sırf ibadet olsun diye ibadet, ibadetin gayesini yok saymak demektir. Biz Alevilere dayatılanda budur. Deniliyor ki; aleviler illa camiye gidin, namaz kilin. Amaç burada ibadet ise aleviler zaten toplumsal olarak cemde ibadetlerini yerine getiriyorlar. Aleviler kimseye, cemevine gelip cem ederek ibadet edin gibi bir dayatmanın sahipleri değiller. Aleviler herkesin inancı kendisine ilkesi ile hareket ederken başkaları ısrarla Alevilere dayatmalarda bulunuyor. Hem de inançsal anlamda temeli olmayan gerekçelerle.
Amacımız burada Alevilerle Sünniler arasındaki inanç farklılığını bütün boyutlarıyla tartışmak değildir. Amacımız ısrarla Alevilere dayatılan günde beş (5) kez namaz kilin böylece iyi bir Müslüman olursunuz gibi inancı biçimsel kurallara indirgeyen, hatta neredeyse bunu inancın özü sayan mantığın yanlış olduğunu belirtmektir. Namaz, neredeyse birileri tarafından inancın asil gayesi haline getirilmiştir. günde beş vakit namaz kılan kişi iyi bir insandır ve yaşamı anlamına uygun yasayan kişidir, kılmayan ise münafık, kafir kişidir gibi bir anlayış ortaya çıkmıştır. Aleviler asırlardır bunun inancın özüne ters bir tutum olduğunu belirtmişlerse de, siyasi anlamda iktidarda olmadıklarından dolayı seslerini kimseye duyuramamışlardır. inancın asil özünü takip edip uygulamak yerine gösteriş için yapılan fiillerle zamanını harcayanlara Maun suresinde söyle ikaz edilmektedir: Dini yalanlayan gördün mü? iste yetimi itip-kakan, yoksulu doyurmayı teşvik etmeyen odur. iste namaz kılanların vay haline, ki onlar namazlarında yanılgıdadırlar, onlar gösteriş yapmaktadırlar, ve ufacık bir yardımı da engellemektedirler. Biz Alevilerce anlaşılması gereken en önemli nokta burasıdır.
Konun daha iyi anlaşılması ve doğrularımızın bilince çıkarılması için bazı tekrarları yapmak durumunda kalıyoruz. Konuya hakim olanların anlayışına sığınıyoruz.
Önceki satırlarda da belirtmeye çalıştığımız gibi namaz Farsça bir kelimedir. Kuran da ki karşılığı Salat´ir. Salat´in anlamı ise Allah´i içten anıp selamlama ve duadır. Bu gün egemen Sünni anlayışın günde beş vakit kıldığı ve Alevilere dayattığı ve neredeyse dinin temeli saydığı namaz ibadetinin Kuran da beş vakit olduğu yönünde acık bir beyan yoktur. Maden namaz inancın özü sayılacak kadar önemli bir ibadet neden Yüce Yaratıcı bu konuda acık ve kesin hükümler ortaya koymasın?
Aleviler namazı ret etmiyor. Nitekim cem ibadetinde halka namazı sekilinde ibadetlerini yerine getiriyorlar. Ancak bu namaz hiç bir şekilde egemen Sünni anlayışın namazıyla benzer değildir. Bazıları çıkıp diyebilir ki:su kadar milyon insan namazı böyle kılıyor da siz aleviler neden farklı anlıyor ve uyguluyorsunuz? Hemen belirtelim ki çoğunluk her zaman doğru yapıyor anlamına gelmez.
ibadetle amaçlanan kişinin kendini yenilemesi, arındırması ve sosyal dayanışmayla kişiliğini tamamlamasıdır. Maun süresi böyle bir anlama sahip. ibadet için ibadet, gösteriş için yapılan ibadet nafile ibadetlerdir.

kaynak: http://www.alevikonseyi.com
alevilerin namaz kılmaması diye kavram yoktur, namaz kılmayan alevi vardır. tıpkı namaz kılmayan sünni gibi.
"alevilik" denen şeyin doğru düzgün bir kaynağı-kitabı olmadığından atmasyona çok açık bir konu.
götten şeylerle uğraşmayan topluluk için yaplmış bir saptamadır.
alevilik'i ateizm zanneden ya da öyle görmek isteyenlerce suistimal edilen yılan hikayesi.
yanlış bir varsayımdır.eğer sen allah ile kul arasına giriyorsan ya da onun ibadetini yargılıyorsan. sen o kılıyorum dediğin namazların sevabını bir daha düşün derim.
mezhep fasizanlarının havada, karada, suda alevileri kotulemek icin kullandıgı nitelik.
kendi muritlerini belli bir kisilikte tutmaya calısan adamın tekrar tekrar gunah bu dedigi durum. bir nevi kızım sana soluyorum gelinim sen anla. namaz kılmamak kotudur dusuncesini, bak bu kafirler namaz kılmıyor diye kotuleyerek yerlestirmek.
müslüman ülkelerde yapılan bir araştırmaya göre; dünya üzerindeki müslümanların yaklaşık olarak % 60' ının beş vakit namaz kılmadığı düşünülürse, bunu islam içindeki çeşitli mezheplere mal etmek müslüman bir insana yapılacak en büyük haksızlıktır. bunu sorgulayan insanın namaz kılıp kılmadığı bir handikap olmakla beraber bir başkası hakkında yapmış olduğu gıybet, sorguladığı kişinin kılmadığı namazdan daha günahtır.
beş vakit namaz kılmayan ama cuma namazı kılan bir sunni olarak diyorum: sadece kendilerini ilgilendiren durum.

eğer ali bizim namazımızı kılmış gibi komik bir nedenle kılmıyorlarsa yine bizi ilgilendirmez. ama bu nedenin ne kadar mantıklı olduğunu düşünmelerini tavsiye ederiz.

düzeltildi: entrynin hakaret içerdiğini düşünen yazarın uyarısı üzerine rütuşlandı.
ömer hayyam'ın yıllar evvel gördüğü insan profilinin gözlemidir. hayyamın duruma cevabı ise:

için temiz olmadıktan sonra
Hacı hoca olmuşsun , kaç para!
Hırka, tesbih,post,seccade güzel :
Ama Tanrı kanarmı bunlara.

Dünya üç beş bilgisizin elinde ;
Onlarca bilgi guya kendilerinde
Üzülme, eşşek eşşeği beğenir
Hayır vardır sana kötü demelerinde.

Dünyada akla değer veren yok madem,
Aklı az olanın parası çok madem,
Getir şu şarabı, alın aklımızı:
Belki böyle beğenir bizi el alem!

not: islamı namaza endeksleyen zihniyet kuranın ayetlerinde bulsunlar namazın şeklini ondan sonra konuşsunlar.
en azından kendi içlerinde tutarlı olduklarını gösteren eylemsizlik eylemi.

çok eskilerde, yani tubitak'ın henüz bilim imamlarının eline geçmediği, evrim teorisinden bile bahsedildiği ve a5 boyutunda yayımlandığı zamanlarda garfield karikatür bantları da bulunurdu bilim ve teknik dergisinde.

bir sayıda garfield'in taş kafalı mal sahibi, beraber televizyon izlerken überkedimize soruyordu:

''neden durmadan televizyon seyrediyorsun'' diye. garfield, ağzını oynatmaya bile tenezzül etmeden:
''hadi benim okuma yazmam yok da senin bahanen ne'' diyordu.

aleviler de şu veya bu gerekçelerle, sadece kendilerini ilgilendiren sebeplerle, size ve bize mantıksız da gelse, kendi kurallarına göre tutarlı gerekçelerle, belki de bahanelerle namaz kılmıyorlar da; siz, size farz olan namazı bir tek vaktini kaçırmadan kılıyor musunuz?

''farz ama işim olmaz, hele bir ihtiyarlayayım da toplu ödeme yaparım'' demek mi tutarlı; ''bana farz değil ki kılayım'' demek mi?

en mantıksızı da; adamın mezhebinin kuralını sen koyacaksan neden ayrıldı bunlar senin mezhebinden? adamlar bana farz değil diyor yahu, zorla değil ya. zorla mı yoksa?

asıl kendinize sorun; sabah ezanında es-salatu hayrun mine'n nevm* bile denilirken neden uyuyorum diye. sizin kaytarmaktan başka bahaneniz de yok.
bu memlekette "aleviler türk değildir" diyenleri gördükten sonra pekte umursamayacağım durumdur.

(bkz: bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olmak)
güncel Önemli Başlıklar