bugün

herkese verilen ama kimisinin kullanmaya üşendiği mücevher.
yeri gelir onu kaldıracak güç bulunmaz. yeri gelir tüy kadar hafif.
tam anlamiyla görecèli bir kavram
bir canliyi neye göre akilli sayabiliriz ki ?
insanla hayvanı ayıran hede. sayesinde insanız.
Bende olmayan. Bir nimet.
akıl nedir?

akıl, iyi ve kötüyü ayırt eden bir meleke midir?

hayır, değildir. insana has olan akil olmak başkadır... o yetiyi bir at da yapar. sahibinin ona yaklaşmasından saman mı? kırbaç mı getirdiğini bilir. peki hayvanlardan insanı ayıran akıl nedir?

iki mühim iyilik oluştuğunda hangisinin daha hayırlı olduğunu kıyasla ayırt etme akıldır.

dipnot: bu diyalog, cafer i sadık hz ile ebu hanife hz arasında geçtiği söylenmektedir. aklın insana has bir ayırt etme yetisi olup olmama üzerine düşünceye karşı bir argüman olarak ortaya çıkmaktadır.
Tüm insanlarda olmayan olgu. Yani var iken olmayanlardan bahsediyorum.
Bir akıl hastanesini ziyareti sırasında, adamın biri sorar:

- Bir insanın akıl hastanesine yatıp yatmayacağını nasıl belirliyorsunuz?

Doktor:

- Bir küveti su ile dolduruyoruz. Sonra hastaya üç sey veriyoruz. Bir kaşık, bir fincan, ve bir kova. Sonra da kişiye küveti nasıl boşaltmayı tercih ettiğini soruyoruz. Siz ne yapardınız?

Adam:

- Ooo ! Anladım. Normal bir insan kovayı tercih eder. Çünkü kova kaşık ve fincandan büyük.

- Hayır, der doktor. Normal bir insan küvetin tıpasını çeker.

“Gerçek akıl, sadece bize sunulan çözümleri seçmek değil, en uygun çözümü bulabilmektir.”
akıl olmazsa neylesin fikir,çalsın abdurrahman,oynasın bekir.demiş atalarımız.
Bazen kaybediyorum kendi kendime sessizce..

görsel

düşmüşüm hayallerimden,
uykusuz kalmış bedenim adını sayıklıyor gözlerimi kapattığım anda. tabi sen bilmiyorsun, belki de bilmeyi istemiyorsun..
tüm erkekler şerefsiz demiştin ya hani bir gün gözlerime baka baka, ben ne yaptım seni sevmekten başka diye bağırmak geliyor içimden sırf bu yüzden, geçerken kapından..
bugün göremedim gerçi, hastaydım da belki bakmasını da bilemedim..
kim bilir belki nefesini kalbime gizlediğim içindir ..
bilmiyorum hayat çok karışık seni severken, yaktığın kalbimin yanında gururum kanarken.. .

Özgerekçem, atamıyorum seni ne aklımdan ne de kalbimden .. seviyorum seni sadece..
şu meşhur kullanımında "düşünce" anlamında kullanılıyormuş. isim Düşünce, kanı "Şimdiki aklım olsaydı bu dükkânın yerine aç bir kahve!" - Ahmet Kutsi Tecer
descartes , akıl mevzusunda onu nasıl yaşayabiliriz kısmıyla ilgilenmiştir. şöyle ki; iyi yaşamın nasıl inşa edilebileceğiden çok, bilgi bakımından bakmıştır. kant'ın getirdiği yorum ise daha bir ilginç hal aldırır.. yaşam serüveninde kullanıcak akıl, "pratik akıl" olmalıdır der.
iki tür akıl vardır.
aklı maad ve aklı maaş.
(bkz: Aklı maaş): Maaşiyet derdini halleden geçimlik akıldır. Beslenme, barınma, korunma, neslin devamı için üreme gibi faaliyetlerin bu akıl dört şeyin ihtiyacını gidermek üzere hem hayvanlara hem insanlara bahşedilmiştir.

(bkz: Aklı maad) insan ve cinlere verilen, cüzi irade ile analiz yapan yani mütala yapan, sebep sonuç ilişkisini kuran, karar vermek için karşılaştırma yapıp iyilerin içerisinden en iyiyi, kötülerin içinden en az zararlıyı seçebilen meleke'ye denir.
görsel
görsel
''filozoflar aklın sınırlarını belirlemişlerdir.
voltaire  felsefe lügatinde ironik bir  şekilde aklın , zekanın  sınırlarını belirler.” onlar her yandadır, zavallı doktor. kolunun  ve ayağının  arzuna  nasıl itaat ettiğini , karaciğerinin  nasıl etmediğini bilmek ister misin?

düşüncenin  cılız idrakinde  , şu çocuğun  da  bu  kadının  rahminde      nasıl   teşekkül ettiğini  araştırıyor musun?
cevap vermek için sana  mühlet bırakıyorum.

madde   nedir? eşitlerin  bunun  hakkında on bin cilt kitap yazdılar; bu cevherin  bazı vasıflarını   buldular; çocuklar da  bunu senin kadar biliyorlar.
ama  gerçekte   bu cevher nedir?

senin bu hususta  bir  fikrin olmadığından  , daha iyisini  beceremiyerek , latince nefes manasına  gelen  bir kelimeden alıp  ruh esprit   dediğin şey nedir?''
a b'den büyükse b de c'den büyükse a c'den büyüktür.
Akıl kör bir insanın elindeki değnektir hatta gören bir çift göz.
allah vergisi bir nimettir.
zekayı kullanabilme yeteneğine verilen isimdir. aynen zeka gibi bu da soyut bir kavramdır ve görecelidir.