1. 1.
    osmanlı'nın gelmiş geçmiş en büyük alimlerinden, şeyh-ül islam.

    kanuni sultan süleyman ve ikinci sultan selim han zamanında görev yapmış ve dini hükümlere çok iyi hakim olmuştur.
    alleme-i cihan.
    9 -18 ... muhayyil
  2. 2.
    kanuni devri'nde sarayın bahçesinde bulunan bir armut ağacını karınca sarmış ağacın nerdeyse kurumasına neden olmuştu. bunun üzerine padişah karıncaların öldürülüp,ağacın kurtarılması için şeyhülislamdan fetva istedi. bunu bir beyitle belirtti:

    dırâhta ger ziyan virse karınca
    zarar var mı karıncayı kırınca

    (eğer karıncalar bir ağaca zarar vermişse öldürülmeleri caiz midir?)

    ebussuud efendi de fetvayı bir beyit şeklinde vermiştir:

    yarın hakk'ın divanına varınca
    süleyman'dan hakkın alır karınca.

    sırf kurumlar arasında olması gereken nezakete misal olması açısından bile güzel bir anektod.
    14 -1 ... thufir hawat
  3. 3.
    Bugün istanbul'un tarihi bir caddesine ismi verili bulunan Şeyhülislam Ebussuud Efendi, dönemin devlet işlerini ve sivil hayatını dinsel hükümlere (şeriata) göre şekillendirmiştir. Bu yüzden, Yunus emre'nin şiirleri bile dine aykırı sayılmış, bu şiirleri okuyanların öldürülmesi gerekir diye fetvalar verilmiştir.
    8 -2 ... rick blaine
  4. 4.
    Fetvalarının hepsi dikkatlice incelenip değerlendirilmesi gereken bir şeyhülislamdır. Özellikle bu fetvalarda idarenin ağırlığı da hakimdir. ama özellikle o para vakıfları konusunda verdiği fetva oldukça dikkat çekicidir:

    osmanlı'da faiz gelirleri ile yaşamını sürdüren para vakıfları herkes tarafından bilinir. şeyhülislam ebussuud döneminde de bu vakıfların faiz ile geçimini sağlamaları konusunda(caizliği veya olmaması)-diğer dönemlerde olduğu gibi- mevzubahis olmuştur. onun bu konudaki fikirleri ise oldukça pragmatisttir. Para vakıflarından faizi kaldırmak, bu vakıfların çoğunu ekonomik açıdan zor durumda bırakıp ortadan kalkmalarına neden olmak demekti. bunun da islam toplumu için olumlu bişey olmayacağını çünkü vakıfların öğrencilere yardım olsun, han ve hamamlar olsun ve özellikle imar faaliyetleri ve hayratlar konusunda oldukça etkin kurumlar olduğu biliniyordu.

    bu fetva osmanlı'nın topraklarının çoğunda uygulanmıştır. uygulanamayan yerler ise genelde arap ülkeleridir. ama son aaştırmalara göre halep gibi büyük merkezlerde de uygulanmıştır.
    2 ... calderon de la barca
  5. 5.
    turk dusmani bir yobazdir. resmi osmanli tarihi'nin guvenilir menbaalarindan biri olan pecevizade ibrahim efendi, tarihinde o'nun safii mezhebinden bir kürt oldugunu soyler. verdigi abuk sabuk fetvalarla ile binlerce * alevi-kizilbas'in katledilmesine sebeb olmustur. ki bu katledilen alevi-kizilbaslarin tamami turk soyundan gelmektedir.

    namik kemal ebussuud'un dalkavugun biri oldugunu soyler.

    yavuz, kanuni ve sarhos selim'in saltanatlari sirasinda 30 yil aralikliz gorev yapmis olan ebusuud icin alevi-turkmen katliami icin bahaneler bulmak hic de zor olmamistir. sozgelimi yezit'e lanet etmek, ramazan'da oruc tutmamak, cuma namazina gitmemek gibi sebebler ile sayisiz anadolu turkmeni'nin katline ferman vermistir. imdi cehennemin dibindedir Tanri'nin biraz adaleti var ise.
    20 -14 ... migfer
  6. 6.
    yavuz sultan selim-kanuni sultan süleyman-sultan 2.selim döneminde aralıksız 30 yıl görev yaptığı iddia edilen şeyhülislam.

    ama azcık tarih bilgisi olan herkes bilirki, bu imkansızdır.
    zira yavuz sultan selim-kanuni sultan süleyman-sultan 2.selim arasında 30 yıldan çok daha fazlası vardır.

    yani yavuz sultan selim döneminde yoktur.
    7 -4 ... zivallione
  7. 7.
    1490 yilinda dogup 1574 yilinda olmustur. goruldugu uzre hem yahuz hem kanuni hem de sarhos selim donemlerinde yasamistir. 30 yillik zaman dilimi icinde yanlizca sehyulislamlik gorevinde bulunmustur. daha onceleri ise kadilik ve medrese hocaligi yapmistir.
    yezit ve muaviye'nin soylu kimseler oldugunu iddaa ediyor, onlara lanet edenlerin ise katledilmeleri dogrultusunda fetva veriyor. peygamber torunu'nu oldurenlerin soylu kimseler oldugunu iddaa etmek ise muslumanligin neresine sigiyor onu da anlamak mumkun degil tabi.
    10 -7 ... migfer
  8. 8.
    kanuni süleyman onun içi şöyle demiş; ''sinde sindaşım, dünyada yoldaşım, ahirette kardaşım.''
    3 -1 ... filozofil
  9. 9.
    kanuni sultan süleyman devrinin şeyhülislamı, iskilip'li alim.

    fıkıh ve tefsir bilgini olan Ebussuud Efendi 30 Aralık 1491 yılında iskilip'te dünyaya gelmiştir. Mutasavvıf Muhyiddin Mehmed'in oğlu¸ anne tarafından da Ali Kuşçu'nun torunudur. Önce babasından¸ sonra Müeyyedzade Abdurrahman Efendi ile Karamanlı Seyyid Süleyman'dan ders aldı. 1516'da inegöl ishak Paşa Medresesi'ne müderris olarak atandı. 1520'de bu görevinden alındı. Kısa süre sonra Davud Paşa¸ 1522'de Mahmud Paşa¸ 1525'te Gebze¸ ertesi yıl Bursa ve 1528'de de istanbul Fatih Sahn-ı seman medreselerinin müderrisliklerine getirildi. 1533'te önce Bursa¸ sonra istanbul kadısı oldu. 1537'de Rumeli kazaskerliğine yükseldi. 1545'te şeyhülislâmlığa getirildi ve yaşamı boyunca bu görevde kaldı.

    http://www.bilisimzamani....hz_tanyyalym-t9300.0.html
    3 ... nerde kalmistik
  10. 10.
    ann chamberlin'in safiye sultan kitabında kısaca adı geçen ve bugün dini cebini doldurmak için kullananların osmanlıdaki üstadlarından olan adam.
    sarı selim'in saraydaki sapkınlıkları için nedense gereken adımları atamayan adamdır. ama anadoludaki halkı ağır fetvalarla haksızca yönlendirmeyi görev bilmiştir. din birilerinin yalakası olarak akıl yürütmenin getirdiği kıvraklığı birilerinin kıvırması için kullanılmak için harcanıyorsa aklın ne değeri vardır dedirten insanlardandır.
    din kavramının geçmiş ve gelecekte adaletsizlikle eş değer olduğunun kanıtlarını yaşamıyla sunanlardandır.
    7 -6 ... yagmurunsesi