bugün

bağlama düzeni

standartlara göre alt teller re orta teller sol üst teller ise la seslerine akort edilir. bu durumda karar sesi la olur. ama kişilerin sesine göre bu akort sistemi bir ya da bir kaç ses değişebilir. kimisi (alttan üste doğru) mi-la-si kullanır. yani karar sesi piyanonun si sesidir. ama en çok tercih edilen do karar sesidir. yani en alt fa orta si'bemol üst ise do sesine akort edilir. akort sistemi bağlamanin yapisina göre de değişir. gövde boyu hemen hemen 36-40 cm civarında olan bağlamalar bu akort sistemlerini (0,18 mm'lik tel kullanıldığı varsayılırsa) çeker. tekne boyu arttıkça bağlamanın çekebileceği en tiz akort sesi kalınlaşır. bu yüzden kimi sanatçılar küçük gövdeli bağlamalar tercih edip isteklerine göre akort sistemlerini daha tiz seviyeye çekerler. (bkz: musa eroğlu) kimisi de -sesinin tok olmasından dolayı da- bağlamalarını si'bemol yakinlarinda bir yerlere çekerler. (bkz: arif sağ) ama bazı babalar vardır, "ben nota bilmen barmağam bastığısa çalarım." der. üstüne üstlük bağlamasını re ya da oralara yakın bir yerlere akort edip yükseklerde bozlak söyler. sesi nasıl kısılmaz, nasıl detone olmaz bilinmez... (bkz: neşet ertaş)