bugün

şule çet davası

bu dava yalnızca hukuki boyutuyla değil, sosyolojik boyutu ile de değerlendirilmelidir.

türk milleti itaatkardır, boyun eğer... kendinden güçlü olana karşı boyun eğer. el öper, itaat eder. güç karşısında, güçlü olana itaat eder. zira kendisi de tarih boyunca güç ile boyun eğdirmiştir. güçlüyse haklıdır, güçlüyse başkaları da ona boyun eğmelidir.
güç ; iktidar, kuvvet... bu servetin, makam ve mevkinin, şöhretin getirdiği bir güç olabilir.

bu yüzdendir ki ; güçlü olan kişiye karşı mücadele etmek, hakkını aramak yerine, zayıf olana karşı savlar geliştirir.
- "o da o saatte orada olmasaymış"
- o da mini etek giymeseymiş.
- o da içki içmeseymiş.

suçlu çok net bellidir ama burada suçlu, güçlü olduğu için ; genlerindeki güçlüye olan itaat duygusu ile vicdanı arasında bir çatışma başlar.

genlerindeki o güçlü olana meyil etme hissi bir yandan bastırır; öte yandan da vicdanı, adalet duygusu bastırır.
işte bu çatışmadan kurtulmak isteyen insan ; vicdanının sesini bastırmak için -ama'lı cümleler kurar.
-"ama o da oraya gitmeseymiş."

hep amalarla yetişmiş, ama'lı cümleleri içselleştirmiş kişiler de ; sağda solda "şöyle yapın, böyle yapın, yemek yemeyin, buluşmayın" gibi tavsiyeler verirler.

tedbir ve dikkat her zaman lazım, amenna. ama bunu derken ki niyetleri başkadır.

nasreddin hoca'nın fıkrasında da bahseder:

nasreddin hoca'nın evine hırsız girer ; komşular toplanırlar. hoca'yı suçlarlar, "hocam sen de kapıyı sağlam kitleseydin, hocam şöyle yapsaydın..."
nerdeyse evine hırsız girmesinin suçu hoca'ya bağlanır.
hoca dayanamaz ve der ki ; "ya hu hırsızın hiç mi suçu yok."

işte türk zihniyeti ; bir olay karşısında ilk olarak soruna ve soruna neden olan suçluya/kişiye odaklanmak yerine, mağdura odaklanır. mağdurun kusurunu araştırır. mağdurun hatalarını araştırır...
mağdurun neyi eksik yaptığını, neyi yapsa daha iyi olacağını tartışmayın. o sonraki iştir. şimdi asıl mesele bu katillerin cezasını çekmesidir.

işte türk zihniyeti tâ binlerce yıldır genlerimize işlemiş ve bunu söküp atmak ve yeni bir bilinç uyandırmakta kolektif bir çaba ile mümkündür. ama'sız çabalar...