faizsiz bankacılık

  1. 8.
    şimdi olay şöyle vuku bulur:

    ortada bir havuz vardır, ve bu havuza yatırımcılar tarafından ki mevduat sahipleri diyebiliriz yoktur bi sakıncası, islami bankacılıkta hesap isimleri de farklıdır biraz, katılım hesabı gibi her neyse fazla detaya gerek yok şimdilik. bu mevduat sahiplerinden ve diğer iştiraklerden gelen para bu havuza akar. sonra bu paralardan ihtiyacı olanlara belirli bir ücret karşılığında yararlanması sağlanır ki bu katılım bankalarında para-mal şeklindedir ve önemli farklardan biri budur, yani diğer bankalar da böyle bir şart aranmazken bu adamlar kredi verirken parayı kredi talep edenin değil, satıcının yani kredi talebinde bulunan kişinin mal alacağı şirketin yada kişinin işte herneyse hesabına aktarılmasıdır. Ve islamda bir işin ticaret sayılabilmesi geçerli sanırım 4 şart yerine getirilir, bunlar el sıkışma-anlaşma, protokol(hiç bir şekilde içerik değiştirilmesi yapılmayacak bir sözleşme, bu şu anlama gelir biz seninle %45 den anlaştık ama ülke iyiye gitti oranlar %5 e düştü bu beni ırgalamaz, çünkü biz anlaşmışız, hııı ama oran 90 a çıkarsa bu da seni ırgalamaz ben zararı kabul ederim,çünkü biz ticaret yapıyoruz(konjonktür olarak çok dalgalı ülkeler de bu nasıldır tartışılır ama ülkenin durumu iyiyse bu oran zaten hep anlaşma değerine yakın kalır)) para karşılığı mal ve bir şey daha vardı hatırlayamadım. hıh şimdi hatırladım fatura, yani malın belgelenmesi. islami bankacılıkta konu ticaret yapıldığı üzerinedir.

    diğer en önemli fark ise başta bahsedilen havuza hiç bir şekilde faiz getirisi olan şeyin koyulmaması ve böylece mevduat sahiplerinin paralarının faize bulaştırılmaması esastır. haa bu nasıl olur? şöyle efendim bu kurumlar büyük miktarda ama düşük faizle de olsa sendikasyon kredisi almazlar, hisse senedi, tahvil falan almazlar. çünkü bu iş paranın her hangi bir ticarete konu olmadan çoğalmasıdır ki mantığına aykırıdır. yani bu adamlar diyor ki kardeşim biz ticaret yapıyoruz ve size her hangi bir garanti vermiyoruz mevduatınız karşılığında çünkü biz sizin adınıza ticaret yapacağız ve ticarette kaybetmek de vardır. amma ve çok önemli bu kurumların hiç biri bildiğim kadarıyla zarar açıklamadılar, açıklayamazlar da bu onların sonu olur çünkü, bir daha kimse de oraya mevduat aktarmaz. yani zarar da etseler de onu kurumun daha önceki karlarından aktararak mevduat sahiplerine artı para verirler.

    efendim diyeceksiniz ki peki ya kredi kartları ve hatta bunların oranları niye hep çok yakın diğer bankalarla falan da fıstık da yüreğim en azından şimdilik açıklamaya yetmez bunları, sonra belki..
    1 -1 ... suvari

Alakalı Başlıklar

Devamını Görüntüle