bugün
- chp'li o tekin'in öcalan'ın fotosu ile pozu13
- çirkin erkeği yakışıklı gösterecek şeyler10
- belediyeler el değiştirince bütün foyalar döküldü23
- ismail kartal12
- akp seçmeni14
- sivasspor'a verilen penaltı27
- anın görüntüsü17
- ali erbaş10
- sinemaların batma aşamasına gelmesi22
- patiswiss17
- 23 nisan ulusal egemenlik ve çocuk bayramı14
- bülent uygun13
- bir kadında ilk baktığınız yer neresi19
- 22 nisan 2024 sivasspor fenerbahçe maçı31
- trollerin karışması8
- fenerbahçe12
- sözlük yazarlarının pankekleri13
- yoga eğitmeni uzun boylu motorcu şamatacı erkek9
- her yaptığı yemeği paylaşan kızın amacı8
- profesyonel fotoğraf makinası tavsiyeleri10
- türk kızlarının beğenmediği erkek tipi13
- inmesi binmesinden daha zor olan şeyler14
- stanleywhite10
- kalbin sadece bir kişiyi seveceği saçmalığı9
- junkman8
- siklememenin getirdiği huzur9
- icardi190511
- fenerbahçe'nin bu sene de şampiyon olamaması8
- yazarların en rum özelliği8
- galatasaray9
- bakire misin diye soran erkek12
- xdearm8
- johnny bellington17
- icardi1905'in adam gibi adam olması15
- chp genel merkezi önündeki aşırı üks araçlar9
- icardi1905 silik olsun kampanyası16
- binali yıldırım'ın servet15
- mersinden kıbrısa yüzmek12
- sözlükte fake alacak kadar ezik olmak8
- güzel kızların size abi demeye başlaması11
- arda güler9
- türk kızlarının zenci sevdası13
- susmayan durmayan israile gemi ticareti8
- evlenmezsek yaşlanınca ne yapacağız sorunsalı8
- bir insan sizi ne kadar kırabilir13
- şu anda çalan şarkı11
- sevgili kendim12
- afrika ülkeleri ve türkiyedeki enflasyon oranları29
- abberline tarzı saçma sapan başlıklar açmak8
- icardinin bir haftada 600 üzeri entry girmesi8
eleştirmenin bilinmeyişinden ve konunun hassasiyettendir.
atatürk'ün devrimlerini/yaptıklarını eleştirebilirsiniz. örneğin, şapka devrimini, örneğin, hilafetin kaldırılmasını, örneğin meclisin açılmasıyla sonuçlanan süreçlerdeki rolünü, örneğin harf devrimini, örneğin tekke ve zaviyelerin kapatılmasını... eleştirebilirsiniz.
fakat, dediğim gibi, durumun hassasiyetinden ve karmaşıklığından dolayı, eleştirirken sağlam bir mantık ve tarih bilgisiyle; bilmeden atmadan, zamanın şartlarını değerlendirerek, özgürlük argümanını özgürlüğe giden bir devrim atmosferinde olunduğu bilinciyle kullanarak bu işi yapmalısınız.
bunlar kural değil, önşart da değil. zaten atatürk'ü eleştirmek de yasak değil.
eleştirememekten kasıt, tepki çekmek (olmalı). tepki çekmemek için biraz hassas olunması gerek sadece.
bir de benzetmeler var. "dogma" diyenler var. atatürk'ü eleştirmek ile yermek farklı şeyler. sonuçta, kendisine karşı duyulan büyük minnet duygusu, insanları doğrudan hassaslaştıran bir olgu. yani atatürk'e deccal diyen bir zihniyetle gelip "neden harf devrimini yaptı? çünkü sabatayistti" gibi şeyler söyledikten sonra insanların "eyvallah gözüm, öyle düşünüyorsun demek" demeleri beklenemez. benzer bir şekilde, atatürk'ün kişiliği ile yaptığı şeyleri kulaktan dolma bilgilerle yermeye çalışanlar da benzer şekilde ağızlarıyla kuş dahi tutsalar yerilecektir / kötüleneceklerdir.
kaldı ki halen laikliğin, üniter devletin, ulusluğun tartışıldığı bir ülkede atatürk'ü eleştirememek ne demektir orası apayrı.
unutmadan; "atatürk'ü eleştiremiyoruz ama herkes ilahi bir dini eleştiriyor" iddiası da yukarda da belirttiğim gibi eleştiri/yergi ayrımından müzdarip (yani atatürk'ü yeremiyoruz ama herkes dini yerebiliyor diyor aslında)
-
eleştiri mahiyetinde, tamamen dogma olan dini bir yapıda, mesela islam'da, "neden peygamber gönderdi? tanrının peygambere ihtiyacı mı olurmuş?" gibi bir soru tamamen din-dışı ve küffardır. yani din, yapısı gereği yerilmeyi bırakın; eleştiriye bile tahammülü olmayan bir sistemdir.
burada kaçırılan esas nokta da, insanların ilahi olan dini eleştirirken, mesela kuran'ı eleştirmekten ziyade, dinin birkaç ana, onlarca alt, belki yüzlerce de daha alt kollarından uygulamalarını ve yorumlarını eleştirmekte / yermekte oldukları. yani, din sorgulanırken neyin sorgulandığını iyice ayırd etmek, varsa mezhep, alim bazlı düşünmek gerekir.
alimler de benzer sorgularla kendi görüşlerini üretmiş ve bu görüşler insanlar tarafından benimsenmiştir zaten.
dinin temeli ile ilgili sorgular da doğrudan dini kabul etmeyiş demektir. bu da insanların etraflarında olgusal olarak göremedikleri bir olayı reddetmeleri demektir ki, bu, günlük hayatın içinde yer alan bir devletin kurucusunun eleştirilmesinden çok daha farklı, bireysel bir inanç boyutundadır.
atatürk, bu devletin kurucusudur ve inançlarla değil, yaptıklarıyla eleştirilmesi ya da övülmesi gereken bir insandır. sapla samanı karıştırmayın. (sap ya da saman hakaret değildir. aman aman! elma armut desem bir türlü, başka bir şey desem başka türlü. tamamen zararsız bir benzetme varsa haber verin)
atatürk'ün devrimlerini/yaptıklarını eleştirebilirsiniz. örneğin, şapka devrimini, örneğin, hilafetin kaldırılmasını, örneğin meclisin açılmasıyla sonuçlanan süreçlerdeki rolünü, örneğin harf devrimini, örneğin tekke ve zaviyelerin kapatılmasını... eleştirebilirsiniz.
fakat, dediğim gibi, durumun hassasiyetinden ve karmaşıklığından dolayı, eleştirirken sağlam bir mantık ve tarih bilgisiyle; bilmeden atmadan, zamanın şartlarını değerlendirerek, özgürlük argümanını özgürlüğe giden bir devrim atmosferinde olunduğu bilinciyle kullanarak bu işi yapmalısınız.
bunlar kural değil, önşart da değil. zaten atatürk'ü eleştirmek de yasak değil.
eleştirememekten kasıt, tepki çekmek (olmalı). tepki çekmemek için biraz hassas olunması gerek sadece.
bir de benzetmeler var. "dogma" diyenler var. atatürk'ü eleştirmek ile yermek farklı şeyler. sonuçta, kendisine karşı duyulan büyük minnet duygusu, insanları doğrudan hassaslaştıran bir olgu. yani atatürk'e deccal diyen bir zihniyetle gelip "neden harf devrimini yaptı? çünkü sabatayistti" gibi şeyler söyledikten sonra insanların "eyvallah gözüm, öyle düşünüyorsun demek" demeleri beklenemez. benzer bir şekilde, atatürk'ün kişiliği ile yaptığı şeyleri kulaktan dolma bilgilerle yermeye çalışanlar da benzer şekilde ağızlarıyla kuş dahi tutsalar yerilecektir / kötüleneceklerdir.
kaldı ki halen laikliğin, üniter devletin, ulusluğun tartışıldığı bir ülkede atatürk'ü eleştirememek ne demektir orası apayrı.
unutmadan; "atatürk'ü eleştiremiyoruz ama herkes ilahi bir dini eleştiriyor" iddiası da yukarda da belirttiğim gibi eleştiri/yergi ayrımından müzdarip (yani atatürk'ü yeremiyoruz ama herkes dini yerebiliyor diyor aslında)
-
eleştiri mahiyetinde, tamamen dogma olan dini bir yapıda, mesela islam'da, "neden peygamber gönderdi? tanrının peygambere ihtiyacı mı olurmuş?" gibi bir soru tamamen din-dışı ve küffardır. yani din, yapısı gereği yerilmeyi bırakın; eleştiriye bile tahammülü olmayan bir sistemdir.
burada kaçırılan esas nokta da, insanların ilahi olan dini eleştirirken, mesela kuran'ı eleştirmekten ziyade, dinin birkaç ana, onlarca alt, belki yüzlerce de daha alt kollarından uygulamalarını ve yorumlarını eleştirmekte / yermekte oldukları. yani, din sorgulanırken neyin sorgulandığını iyice ayırd etmek, varsa mezhep, alim bazlı düşünmek gerekir.
alimler de benzer sorgularla kendi görüşlerini üretmiş ve bu görüşler insanlar tarafından benimsenmiştir zaten.
dinin temeli ile ilgili sorgular da doğrudan dini kabul etmeyiş demektir. bu da insanların etraflarında olgusal olarak göremedikleri bir olayı reddetmeleri demektir ki, bu, günlük hayatın içinde yer alan bir devletin kurucusunun eleştirilmesinden çok daha farklı, bireysel bir inanç boyutundadır.
atatürk, bu devletin kurucusudur ve inançlarla değil, yaptıklarıyla eleştirilmesi ya da övülmesi gereken bir insandır. sapla samanı karıştırmayın. (sap ya da saman hakaret değildir. aman aman! elma armut desem bir türlü, başka bir şey desem başka türlü. tamamen zararsız bir benzetme varsa haber verin)
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar