bugün

Türk sinemasının büyük ustası,türk sineması tiyatro etkisinden çektiği 'Kanun Namına' adlı filmle kurtulmuştur ve bu yönüyle türk sinemasının ilk gerçek yönetmeni kabul edilir.
1949 vurun kahpeye
1950 lüküs hayat
1951 arzu ile kamber, tahir ile zühre
1952 kanun namına(ayhan ışık)(1. türk film festivali'nde en iyi film ödülü-1953), ingiliz kemal lavrens'e karşı
1953 altı ölü var (ipsala cinayeti), katil, çalsın sazlar oynasın kızlar(oyna kızım oyna)
1954 öldüren şehir, bulgar sadık(3. türk filmi festivali en iyi film-1955), vahşi bir kız sevdim
1955 kardeş kurşunu, görünmeyen adam istanbul'da, beyaz mendil, meçhul kadın, kalbimin şarkısı
1957 ak altın, kara talih
1958 meyhanecinin kızı
1959 zümrüt, ana kucağı, yalnızlar rıhtımı
1960 cilalı ibo'nun çilesi, yangın var, dişi kurt
1961 sessiz harp
1962 üç tekerlekli bisiklet (memduh ün tamamlamıştır) (izmir film festivali en iyi film-1965)
1966 sırat köprüsü
1967 hudutların kanunu(4. antalya film festivali en iyi ikinci dram filmi-1967) (sinema yazarlarının seçimi en iyi film-1969), ana, kızılırmak karakoyun, kurbanlık katil
1968 vesikalı yarim(5. antalya film şenliği en iyi 2. film-1968), kader böyle istedi
1969 seninle ölmek istiyorum
1971 anneler ve kızları, rüya gibi, bir teselli ver, mahşere kadar, vahşi çiçek
1972 yaralı kurt(4. adana film festivali en iyi 2. film-1972), ırmak(4. adana film festivali en iyi 3. film-1972)
1973 gökçe çiçek, gelin(5. adana film festivali en iyi film, sinema yazarları'nın seçimi en iyi film-1973), düğün(11. antalya film festivali en iyi film, sinema yazarları'nın seçimi en iyi film-1974)
1974 esir hayat, diyet

ömer lütfi akad ödülleri
1. türk film festivali "kanun namına" en iyi yönetmen(1953)
yıldız dergisi seçimi en iyi yönetmen(1953)
türk film dostları derneği yarışması "öldüren şehir" en iyi yönetmen(1954)
3. türk film festivali "bulgar sadık" en iyi yönetmen(1955)
11. antalya film festivali "düğün" en iyi yönetmen(1974)
20. antalya film festivali onur ödülü(1983)
kültür ve turizm bakanlığı büyük ödülü(1988)
31. antalya film festivali film yönetmenleri derneği onur ödülü(1994)
durağan kamerası ve neredeyse geometrik olarak hesaplanmış mükemmel mizansenleri ile en melodram filminde bile kendi üslubunu ortaya koyan büyük sinema adamı. 1997 yılında Mimar Sinan Üniversitesi tarafından "onursal profesörlük" ünvanı verilen Akad, 1998 yılında da "T.C. Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Büyük Ödülü"ne layık görülmüştür. akad'ın iş bankası yayınlarından çıkan "Işıkla Karanlık Arasında" adında bir de anı kitabı bulunmaktadır.
türk sinema tarihinde tiyatrocular dönemini bitirip sinemacılar dönemine geçilmesini sağlayan büyük yönetmen.1916 istanbul doğumludur.yönettiği ilk film 1946 yapımı lüküs hayattır.daha sonra vurun kahpeye,hudutların kanunu,gelin,düğün,diyet,kızılırmak karakoyun,vesikalı yarim gibi birbirinden önemli yapımları sinemamıza armağan etmiştir.yılmaz güneyin ustası olduğu rahatlıkla söylenebilir.çağan ırmak,babam ve oğlumfilmini kendisine ithaf etmiş ve bu yaşayan efsaneyi kendince taçlandırmıştır
Yeni harman dergisine verdiği röportajda televizyondaki diziler için "sadece konuşan insanlar var. Hiç bir film bu kadar sözü taşımaz " sözlerini kullanmıştır.
fransız şiirsel gerçekçiliğinden etkilenmiş, aldığı iktisat eğitiminden olsa gerek, halkın sahip olduğu problemleri ortaya çıkartan, sinemaya halka ayna tutma vazifesi kazandırmış adamdır. hiçbir şekilde zorlama bir tek diyalogu yoktur filmlerinde. türk sineması'nın ustasız ustasıdır. o kadar yokluk içinde şaheserler yaratmıştır. bir sora yorgo iliyadis ve osman f. seden ile bir senede 9 film çekmiştir. ki bu filmler türk sineması'nın incileridir. gerçek bir usta, sinemada realist bir ressamdır.
"adapazarı' na gitmeye hazırlanıyorduk. gitmeden önce bazı siparişler vermek üzere biriyle buluşmam gerekiyordu. birden, üstümün başımın pek güven verici olmadığını fark ettim, özellikle ayakkabılarım çok kötü durumdaydı. taksim sineması'nın (şimdi devlet tiyatrosu' nun bulunduğu bina) uzun duvarı boyunca art arda dizili ayakkabı boyacılarına doğru hızla yürüdüm, az vaktim vardı, en öndekinin sandığına ayağımı koydum. "çabuk usta, şişir, acelem var" dedim. boyacı başparmağı ile arkayı gösterdi. "arkadaki arkadaşa geç beyim" dedi. "neden, ne oluyor?" dedim. "ben ayakkabı boyarım" dedi adam, "bu benim işim, şişirme istiyorsan arkaya geç" bir an kalakaldım. bütün alacağı yirmi beş kuruştu, bir liranın dörtte biri. ayağımı sandıktan çekmedim. "buyur, bildiğin gibi boya" dedim, "hakkını ver" beni bekleyen sonsuza kadar bekleyebilirdi, ben burada hayatımın dersini alıyordum."

lütfi akad, ışıkla karanlık arasında, sayfa 24.
türk sinemasının "koca çınarı" namı kendisine atfedilmektedir. ayrıca: türkan şoray'ın popülaretisni perçinleyen, "vesikalı yarim" isimli film de, onun elinden çıkmadır.
vefat etmiştir. mekanı cennet olsun.
türk sineması bilgesini kaybetti.

bir kez daha vesikalı yarim'i izleyerek kendisini anmak farz oldu. allah rahmet eylesin.
ölümüyle bir devrin daha kapanmaya başladığını gösteren insanlardan.
sinema emekçilerinin ve sinema severlerinin başı sağolsun.

usta'nın "kanun namına" filminin başlangıç sahnesi:
http://www.youtube.com/watch?v=2DpknBKU5aU
Allah rahmet eylesin, Türk sinemasının duayenlerindendi.
büyük üstad. allah rahmet eylesin.
türk sinemasının koca çınarıdır.

bir değeri daha kaybettik. başımız sağolsun..
Türk Sinemasının yeri doldurulamayacak Büyük yönetmenlerinden. mekanı cennet olsun.
türk sinemasının nuru idi. çok kibar aynı zamanda sorgulayan bir yapısı vardı. uzun bir süre beraber çalışma fırsatım olmuştu. bu sebeple kendimi çok şanslı addediyorum.

mekanın cennet olsun, nur içinde yat ömer amca. ''horoz'' seni hiç unutmayacak.
türkiye'de yedinci sanatın, kurucularından biri olan usta yönetmendir. kendisini saygıyla anıyoruz.
bugün doğum günüdür. iyi ki doğdun Akad! yaşasaydı 98. yaşını kutlayacaktı.
Pembe incili Kaftan

https://www.youtube.com/watch?v=4D0mlyCuDr8

*********************

Ömer Seyfettin - Topuz

https://www.youtube.com/watch?v=TIjeUc9H4FA
güncel Önemli Başlıklar