kapat
"

yavuz sultan selim in küpesi

  1. 14 10
    mısırda kölelerin küpe taktığını görüp etrafındakilere bunun ne olduğunu sormuş,köle oldukları için küpe taktıklarını öğrenince, "ben de allah'ın kölesiyim" deyip kulağına küpe taktırmıştır.işte o küpe bu küpedir
    #14524
  2. 7 3
    yavuz sultan selim'e ait oldugu iddia edilen unlu bir resimdeki kupedir bu. bunun disinda yavuz'un kupe taktigina dair bir rivayet yoktur. hikayesinin uydurma oldugu cok aciktir. ancak, bu resmin sah ismail'e ait olma ihtimali de dikkate deger bir durumdur. sehir efsanesidir en cok..
    #88328
  3. 10 -2
    yavuz selim günümüzde yaşasaydı o küpeler hakkında ne hikayeler ısıtılı ısıtılıp yenilecekti allah bilir. kendisinin günümüzdeki ufak tefek değişiklikle beraber karşılığı recep tayyip erdoğan olduğunu düşünürsek, bir gün başbakanın kulağında küpeyle resmedilmesi memleketi ayağa kaldıracak hadisedir.

    (bkz: recep tayyip erdogan in kupesi)*
    #88365
  4. 1 -1
    (bkz: osmalı padişahları)
    (bkz: yavuz sultan selim)
    #166443
  5. 1 -1
    (#122852)
    #166456
  6. 1 -1
    yavuz sultan selimin küpesi gayet normal karşılanacak bir hadisedir.zira osmanlı padişahlarının çoğunun takılara olan düşkünlüğü bilinmektedir.o dönemlerde takılar güç ve zenginlik göstergesidir.küpede bir takı kolduğu için üstünde fazla durulacak bir mevzu değildir.kanunin ipek kaftanı yada fatih sultan mehmetin altın yüzüğü gibi buda gayet normal bir durumdur.
    #166467
  7. 2 2
    Yavuz Sultan Selim çok dindar bir kişiydi.Bu yüzden küpeyi takma sebebi kendini Allah'ın kölesi olarak gördüğü tezi çok daha doğrudur.Kaynaklar da bunu doğruluyor.Diğer sebepler sadece hayalgücü ve imitasyon hikayeler.
    #166476
  8. 2 0
    her şey bitti, bir bu konu kaldı çözmediğimiz.
    taktıysa da yakışmıştır, takmadıysa da.
    her iki durumda da bize nedir?
    #1478489
  9. 3 1
    osmanlı imparatorluğu'nun ilk halifesinin taktığı küpe olmasından dolayı önemlidir.
    küpeyi sürekli eleştiren kesimin kulağına küpe olsundur.

    (bkz: kulağına küpe olmak)
    #1478507
  10. 3 3
    yavuz'un karizmasına karizma katan aksesuardır.
    #1478532
  11. 5 3
    1) islam Hukukuna göre kulakların küpe takılmak üzere delinmesi ve küpe takılması, kadınlar için caiz görülmüş, ama erkekler için caiz görülmemiştir. Bazı hukukçular, erkek çocukların da kulaklarının delinebileceğini ve bu tür bir olayın Hz. Peygamber zamanında yapıldığı halde yasaklanmadığını ileri sürmektedirler. Her hal ü karda ergen erkeklerin kulaklarını deldirmeleri ve küpe takmaları, çoğu hukukçulara göre haram ve bazılarına göre ise mekruhdur, yani kısaca caiz değildir.

    işte bu şer-i hükmü bilen Yavuz Sultân Selim in kulağını deldirip küpe taktığına ihtimal dahi vermiyoruz. Zira Yavuz, Mısır Seferi dönüşünde oğlu Süleyman'ın süslü elbiselerini görünce, 'Bre Süleyman, sen böyle giyinirsen, anan ne giysin?' dediğini biliyor ve onun şahsi hayatında sade ve süsten uzak olduğunu kaynaklardan öğreniyoruz. Yavuz, süs ve ihtişamdan hoşlanmayan bir Padişahtır. Doğru olan resimlerinde, pala bıyıklar vardır, ancak küpe yoktur.

    2) Şu anda Topkapı Sarayı nın Portreler Bölümünde 17/66 numara ile 70 x 65 cm ebadında bulunan küpeli Yavuz Portresi ile Macar bir ressama ait olduğu söylenen küpeli resme gelince, Evvela, Yavuz'un minyatürlerde ve elimizde bulunan resimlerinde, bunun gibi küpeli olan üçüncü bir resmi bulunmamaktadır. Kaldı ki, bu resimler arasında resmî nakkaşlar tarafından yapılanları vardır. ikincisi, Yavuz a isnad olunan, ama tamamen hayalî ve uydurma olan Avrupalı ve iranlı ressâmlara ait resimler çokça bulunmaktadır. Tarih kaynakları bu noktanın altını çizmektedirler. Bu küpeli resmin de, uydurma resimlerden biri olması kuvvetle muhtemeldir. Zira Sultanın kulağında küpe , boynunda incili madalyon, sarığında tac bulunmaktadır. Osmanlı Padişahlarının kıyafetleri ile bağdaşmayan bu süsler, tablonun yakın tarihlerde yapıldığını göstermektedir. Zaten 1926 yılında Dolmabahçe Sarayından getirilmiştir. Dolma Bahçe Sarayına ne zaman konulduğu da bilinmemektedir. Üçüncüsü, bazı araştırmacılara göre, bu küpeli resim Şah ismail e aittir. Zira başında Şi'iMezhebinin alameti olan kızıl börk ve bunun üzerinde iran Şahlarına mahsus taç vardır. Ayrıca küpe de Şi a mezhebinde caiz görülmektedir.

    3) Bazı yazarlar, Yavuz'un bu küpesini Allah'a kul olma özelliği olarak taktığını ve bununla Cihan hakimi olmasına rağmen aciz bir kul olduğunu göstermek istediğini anlatmaya çalışmışlardır. Bu yorumlar kısmen zayıf yorumlardır. Zira küpeli resim hadisesi doğru görünmemektedir. Fakat kölelerin küpe taktıkları doğrudur. Bu arada, küpenin bir Türk töresi olduğunu ifade eden yazarlar olduğu gibi, Yavuz'un Şah ismail'in askerlerine şirin gözükmek için taktığını iddia edenler de bulunmaktadır.

    Kaynak: Bilinmeyen Osmanlı
    #3180006
  12. 5 3
    iskender pala'nın konyla ilgili olarak bu yazıyı yazmasına neden olan durum

    YAVUZ'UN TEK KÜPESi

    Yavuz'un resimlerini çizenlerden çoğu onu burma pala bıyıklı ve tek kulağında küpe ile çizerler. Pala bıyıklar ile Yavuz'un tarihî kimliği arasında zihinlerde hemen bir bağ kuruluvermesi insanlara bu resimleri hoş gösterir. Eh, durum böyle olunca kulağındaki küpeye de bir efsane uydurulmasında ne mahzur olabilir ki?!.. Hani kutsal toprakları aldığı zaman oradaki idarecilerin kullandığı Hakimü'l-Haremeyn (Kutsal beldelerin hakimi) sıfatını uygun görmeyip kendini Hadimü'l-Haremeyn (Kutsal beldelerin hizmetkârı) ilan etmiştir ya, buna bir ilave de halk yapmış ve orada gördüğü kulağı küpeli siyahi köleleri örnek alarak kulağına küpe taktırdığını ve bununla kendisini din uğrunda bir köle mesabesinde telakki ettiğini imaya yöneldiğini uydurmuştur. Oysa Yavuz'un minyatürlerinde hiçbir zaman pala bıyık veya küpe yoktur. Tarihî bilgiler onun kişiliğinde sadelikten yana olduğunu ve giyiminde de çok sade tercihlerde bulunduğunu söylerler. Nitekim Topkapı Sarayı'ndaki en sade kaftan onundur. Mısır seferi dönüşünde Edirne'de kendisini karşılayan tek şehzadesi Süleyman'ın süslü elbiselerini görünce ona, "Bre oğul, sen böyle giyinirsen anan ne giyecek!" diye ikazda bulunması da bunu pekiştiren bir tarihî gerçektir. Keza aynı seferden gelişinde istanbul'a gireceği sırada büyük bir zafer kutlaması tertipleneceğini duyunca israfı önlemek üzere bir gece vakti gizlice Topkapı'ya girdiği de bilinir. Bütün bunlardan daha önemlisi Yavuz'un küpe taktığını söyleyen hiçbir tarih satırı, hiçbir belge yoktur. Küpeli uydurma resimlerde ise resimdeki kişinin başında beyaz tülbent içinde kırmızı bir başlık ve üstünde de krallara benzetilmiş bir tac vardır. Bu tür kızıl börk ve tacı iran şahları kullanır. Osmanlı sultanları tac giymezler.

    Sonuç şu, küpe takmak gibi bir hafifliği, azametiyle öne çıkan Osmanlı sultanına, hele de Yavuz gibi celalli bir adama yakıştırmak yanlıştır. O zaman da akıllara bir soru takılır: Kimdir bu küpeli, taclı adam? Söyleyelim; Yavuz'un "Paymal eyleyelim kişverini sürhserin" diye üzerine yürüdüğü Sürhser (Kızılbaş) Şah ismail'indir ve başındaki kızıl börk ile tac da Kızılbaşlığın simgesidir.

    Ne garip tecelli; Yavuz Çaldıran'da, Şah ismail de resimlerde birbirlerine külahları ters giydirmişler.

    http://www.zaman.com.tr/y...6757A27756E206BC3BC706573
    #3180519
  13. 2 0
    (#3180006) nolu entryde de geçtiği gibi o dönemlerin portre ressamları hep yabancı elçilerin avrupadan getirdiği insanlardı.ve bu ressamlar çizerken doğal olarak çizdikleri kişi padişah olduğu için süsleme olayına biraz abartı katmak zorundaydılar,zira osmanlı padişahları her yerde ihtişamlı görünmeyi severdi.bunu zaten padişah gömleklerinden anlıyorsunuz.tek bir gömleğin dikimi 3 yıl alıyor,sadece padişah giyebiliyordu.dolayısıyla o resim,yavuz sultan selimin gerçekten küpe takıp takmadığına ilişkin kesin bir kanıt olamaz
    #3180580
  14. 3 1
    en ünlü küpedir. şimdi gençlerin "yavuz sultan selim bile takmış bea!" diye üzerine konuştukları kocaman küpedir. güzeldir. özellikle de o meşhur hikayesi daha bir güzeldir. *
    #3180621
  15. 0 0
    (bkz: cem sultan küpesi)*
    #3180780
  16. 4 4
    küpe takmak isteyip de babaları izin vermeyen genclerin sıgındıgı mazeret. işe yararmı hayır.
    #3423050
  17. 0 0
    Murat bardakçı ya göre o çok meşhur yavuz portresi Sultan Selim Han a ait değildir. O resim Haydar i denen bir tarikat mensubuna aitmiş. Ve de diğer küpeyle ilgili anlatılanlar hikaye. *
    #4894522
  18. 1 1
    ortaçağın modasıdır. osmanlıcıların asabını bozan detaydır.
    #4894527
  19. 7 3
    öteden beri merak edilen bir şeydir yavuz sultan selim'in küpesi. mutaassıp ailelerin gençlerinin;
    -anne bak osmanlı padişahı yavuz sultan selim bile küpe takıyormuş, ben niye takamıyorum ?
    diye şikayetlendiğini çok duydum.
    merakımı yenemedim araştırdım...
    her hangi bir yazılı belgeye dayandıramayız ama büyüklerden dinlediğimiz kadarıyla olay şu şekilde ceryan etmiştir;

    yavuz sultan selim tebdil-i kıyafet ederek iran'a gider . iran şahı'yla satranç oynarlar. satrançta iran şahı yenilir. yenilince öfkeyle yavuz sultan selim'in yüzüne bir tokat vurur. yavuz sultan bu tokadı unutmamak için o kulağına küpe taktırır. ülkesine döndükten sonra iran'a sefer düzenler, iran şahı'nın tâcını tahtını elinden alır.
    #5486504
  20. 5 -1
    Yavuz sultan selim'in küpe takması Allah'ın kulu olduğunu unutmaması amaçlı olduğundandır.Efendimiz(sav)erkeklerin küpe takanlarını lanetlemiştir.
    #5486524
  21. 31 28
    bir başka rivayete göre, yavuz sultan selim, mısır`da atıyla seyahat ederken çalışan kölelere dikkat kesilip yanındaki askerine sorar;

    -bunlar neden küpe takıyor?
    +sultanım köle oldukları anlaşılsın diye.
    - o halde ben de allah ın kölesiyim.

    deyip küpe takar. *

    edit:yine imla.
    #5486527
  22. 5 0
    olmayandır.
    zira yavuz küpe takmamıştır, küpeli resmini yabancı bir ressam çizmiştir. çoğu resminde küpe yoktur. muhtemelen resim şah ismaildir.
    vesairedir, kaynakları vardır. bakınızdır bilinmeyen osmanlı
    #5486561
  23. 4 3
    YAVUZ'UN TEK KÜPESi--- iskender pala'dan

    Yavuz'un resimlerini çizenlerden çoğu onu burma pala bıyıklı ve tek kulağında küpe ile çizerler. Pala bıyıklar ile Yavuz'un tarihî kimliği arasında zihinlerde hemen bir bağ kuruluvermesi insanlara bu resimleri hoş gösterir. Eh, durum böyle olunca kulağındaki küpeye de bir efsane uydurulmasında ne mahzur olabilir ki?!.. Hani kutsal toprakları aldığı zaman oradaki idarecilerin kullandığı Hakimü'l-Haremeyn (Kutsal beldelerin hakimi) sıfatını uygun görmeyip kendini Hadimü'l-Haremeyn (Kutsal beldelerin hizmetkârı) ilan etmiştir ya, buna bir ilave de halk yapmış ve orada gördüğü kulağı küpeli siyahi köleleri örnek alarak kulağına küpe taktırdığını ve bununla kendisini din uğrunda bir köle mesabesinde telakki ettiğini imaya yöneldiğini uydurmuştur. Oysa Yavuz'un minyatürlerinde hiçbir zaman pala bıyık veya küpe yoktur. Tarihî bilgiler onun kişiliğinde sadelikten yana olduğunu ve giyiminde de çok sade tercihlerde bulunduğunu söylerler. Nitekim Topkapı Sarayı'ndaki en sade kaftan onundur. Mısır seferi dönüşünde Edirne'de kendisini karşılayan tek şehzadesi Süleyman'ın süslü elbiselerini görünce ona, "Bre oğul, sen böyle giyinirsen anan ne giyecek!" diye ikazda bulunması da bunu pekiştiren bir tarihî gerçektir. Keza aynı seferden gelişinde istanbul'a gireceği sırada büyük bir zafer kutlaması tertipleneceğini duyunca israfı önlemek üzere bir gece vakti gizlice Topkapı'ya girdiği de bilinir. Bütün bunlardan daha önemlisi Yavuz'un küpe taktığını söyleyen hiçbir tarih satırı, hiçbir belge yoktur. Küpeli uydurma resimlerde ise resimdeki kişinin başında beyaz tülbent içinde kırmızı bir başlık ve üstünde de krallara benzetilmiş bir tac vardır. Bu tür kızıl börk ve tacı iran şahları kullanır. Osmanlı sultanları tac giymezler.
    #5486565
  24. 7 0
    hakkında bu kadar entry girilince öldü sandığım küpedir.

    meğer küpe değil de insanlık ölmüş ki anlamını bilmedikleri şeyler hakkında ileri geri konuşup, insanları taktığı bir metal parçasına göre katagorize edebiliyorlar.
    #5486650
  25. 1 0
    (bkz: şah ismail)
    #5486672
yavuz sultan selim in küpesi ile alakalı başlıklar