bugün

kıta avrupası ülkeleri (fransa gibi) laiklik kavramını kullanırken anglo-saxonülkeleri (ingiltere gibi) sekülerizm kavramını kullanmaktadır. laiklik kavramı bir ideoloji özelliğine sahip olmasıyla sadece devletin değil toplumsal ilişkilerin de dinden azade olmasını hedefler oysa sekülerizmin vurgu yaptığı değer din ve vicdan hürriyetidir. bu nedenle sekülerizm devleti dini bir müdaheleden korurken bireyin de dini ve vicdani kanaatlerini devletin müdahalelerinden korumaktadır.
laiklikle temelde kavram olarak benzer anlamlara gelse de, sisteme uygulanışları farklıdır.
laik sistemde devlet, dini ve dini kurumları kontrolu altında tutmaya çalışır.örneğin, din görevlileri maaşlarını devletten alırlar ve bağlı bulundukları kurum devletin bir organıdır.
seküler sistemde ise, din ve devlet kurumları tamamen birbirinden ayrıdır.devlet, dini kurumları finanse etmez, din görevlilerine maaş ödemez.dini kurumların kendi fonları olmak zorundadır.
sonuçta ikiside devleti bağlar.devlet laik ya da seküler olabilir.ama devleti devlet yapan bireyler ne laik ne de sekuler olmak zorunda değildir.
fransızcası "sécularisme" olan ve devletin dini kurumlar üzerinde herhangi bir otoritesinin olmadığı bir sistemi ifade eden kavram..
protestan ahlakının milli devletleri mazisiz birer mankurt olmaya sevkettiği, inançsızlık buhranının politik ve içtimai saçmalığıdır.
ülkemizin kesinlikle uygulaması gereken kavram.
dinin toplumdan uzaklaşmasını öngören ve dante ilişkili kavram.
laiklikle karıştırılan kavram.
dinin sosyal,ekonomik,kültürel bir rol oynamaması gerektiğini öne süren ideolojidir. sekülarizme göre din varsa bile, sadece evinde kimseye göstermeden, belli etmeden, bir suçmuş gibi gizlice, kimseye rol model oluşturmadan yaşanmalıdır çünkü ancak böyle yokedilebilir. sekülarizm ile laiklik aynı şey değildir.laiklik ise, din ile devlet işlerinin ayrılmasıdır.
kökeni pagan bir toplum olan roma imparatorluğuna dayanır. roma imparatorluğunda yunan site devletlerinin aksine; ırk, dil, din, cinsiyet renk ayrımı yoktu, kim hangi tanrı'ya tapıyorsa ona şeref sunabilirdi. paganlarda tanrılar hiyerarşik düzen içinde olmadıkları gibi eşit de değildiler. atina'da ise güçlü bir tanrılar hiyerarşisi ve savunucuları vardı. atina'da inanç sahibi olmak elit kesimin elinde iken, paganlar arasında ''vicdan özgülüğü'' vardı. bu nedenle kökeni site devletine dayanan laisizme göre inançlara yaklaşımı daha ılımlıdır. sekülarizmde inanç düşmanlığı olmadığı gibi tanrı, din gibi kavramlarla devlet ayrı ayrı güçler olarak görülür. önemli olan bireydir halk ya da ulus değil, laisizmin aksine sekülarizmde demokrasi ve liberalizm içiçe değerlendirilir.
sükülarizm çıkış itibariyle pagan(şehirli)toplumların ürünüdür.sekülarizm dünyevi hayatı ilgilendiren her konuda ve her özel konuda dinsel olguları dıştalamaktır özet olarak.
içeriği geniş bir kavramdır dinle direk ilgili veya ona dolaylı dayandırılmış herşeyi,kavramı,kurumu dini bu kavramlardan ayırarak açıklamıştır.(sekülar eğitim,sekülar devlet v.s.)
pagan toplumları sekülardı çünkü böyle olmalıydılar çok tanrılı olabilmeleri için vicdan özgürlüğü şarttı.pagan Roma'da her birey dilediği tanrıya dilediği oranda dua edebiliyor adak adayabiliyordu.hiçbir tanrı diğerine hükmetmiyor egemenliği altına alıp diğerlerini tanımamazlık etmiyordu.velhasıl zamanla roma imparatorluğu nomad ve barbarlar tarafından yıkılınca iki cemaatin mücadelesi başladı;yahudiler hristiyanlar.yahudiler dinlerinin yapısı gereği evrensel olabilen hristiyanlık karşısında tutunamadılar ve romada hristiyan imparatorlar dönemi açıldı.tek tanrılı sistem egemenlik sınırlarından vicdan hürriyeti ve sekülarizmi defetti.
sekülarizm daha sonraları milli kiliselerin kuruluşundada önemli rol oynadı.kısacası dine karşı olmayan bir olgu.sadece tanrı ile dini,devlet ile kralı ayrı güçler olarak görmüşlerdir.bu kavram için önemli olan birey ve davranışlarıydı bu bağlamda liberalizme yakındır.
ingiltere'nin kullandığı bir kavram.
laikliğin frenkçesidir.
polat alemdar ın türkiye için temmenisidir.
aslında dinsizlik anlamına gelen kelime.
bu dünyanın kurallarını bu dünya belirler, metafizik anlayışa yer yoktur diyen nosyon.
(bkz: sekülerizm/#13398711)
sekülerizm diyerek ülkemiz da uygulanan laikliği özetlemeye kalkmayınız.

dinayet işleri başkanlığı bütçesi-çalışanı ve vakıf adı altında vatikanı kıskandıran taşınmazları vb konularına girmeden direkt "susun ln amuğa goyarım" diye küfür ettirmeyin, sabah sabah.
metafiziği yeryüzünden kaldırıp bizi küçük dünyamıza hapsederek hayatı kısırlaştıran, rutinleştiren, hadım eden bir düşünce sistemidir.
dinlere özgürlük olarak özetlenebilecek anglosakson coğrafyasının laiklik yorumu.
laikliğin bir adım ötesidir. yok yok gerisidir. bilemedimdi şimdi.
nurullah ardıç'tan takip edilmesi kavram.
http://www.youtube.com/watch?v=APn3KpXr4qQ
genellikle kilise ile devletin birbirinden ayrılması arzusunda ifadesini bulan, dinin seküler (dünyevi) işlere müdahale etmemesi gerektiği inancıdır.
israil'in cok laik olması üzerine desteklediğim hede.
Dini veya kutsal değer veya fikirlerin yerini dünyevi ve akılcı değer ve fikirlerin alması. Evet.