bugün
- avrupanın yarrağı yemesi yakındır10
- karınıza range rover alır mısınız21
- anın görüntüsü15
- kalbin sadece bir kişiyi seveceği saçmalığı18
- icardi190516
- ruh okuzu9
- ellerim bos gonlum hos8
- 31 mart 2024 cumhuriyet halk partisinin zaferi8
- sözlük kızlarının don renkleri14
- chp'li o tekin'in öcalan'ın fotosu ile pozu34
- aynı dizileri tekrar tekrar izlemek8
- icardi1905 silik olsun kampanyası16
- karımın çok mutlu olacağı gerçeği14
- xdearm9
- balayını italyada yapmak isteyen nişanlı8
- boşuna yaşıyorum hissi16
- patiswiss24
- evlilik9
- merfulu8
- sözlük kızlarının ayakkabıları18
- 23 nisan ulusal egemenlik ve çocuk bayramı15
- bir kadında ilk baktığınız yer neresi28
- ups boobss nerelerde ramazan da bitti8
- akrep burcu8
- siklememenin getirdiği huzur12
- yakışıklı erkeği çirkin gösterecek şeyler16
- türk kızlarının beğenmediği erkek tipi20
- modern kadinin ucuz ve kolay ulasilabilir olmasi9
- futbolcu ismiyle nick almak11
- escort fiyatlarının güncellenmesi8
- eloande'ye koca buluyoruz kampanyası10
- evlenmezsek yaşlanınca ne yapacağız sorunsalı11
- her yaptığı yemeği paylaşan kızın amacı10
- murat kurum kurudu gitti8
- arda güler12
- haçta iken sevgili ile sevişmek günah mıdır11
- yunanistan bizden çalsa rahatsız olmayacağınız şey11
- akp seçmeni16
- kadınların boşanmış erkeğe bakışı9
- online olup entry girmeyen yazarlar9
- bebek kokusu10
- fenerbahçe'nin bu sene de şampiyon olamaması23
- susmayan durmayan israile gemi ticareti10
- ali erbaş11
- bülent uygun15
- chp genel merkezi önündeki aşırı üks araçlar10
- çirkin erkeği yakışıklı gösterecek şeyler10
- belediyeler el değiştirince bütün foyalar döküldü23
- ismail kartal12
- sivasspor'a verilen penaltı27
bu edebiyatın ilk çıkış noktası: ziya gökalp'in dilde sadeleşme akımına yönelmesidir. fakat o dönemdebuna memleket edebiyatı denilemezdi. yazarlar istanbullu'ydu ve istanbul'u şiirlerine arka plan olarak kullanıyorlardı. ankara'nın başkent olması gözleri anadolu'ya çevirdi. cumhuriyet kurulunca bu isimle bir edebiyat oluşmaya başladı. ilk örnekleri: 2. meşrutiyetle verildi. hece - aruz çatışması bu dönemde son buldu. hece ölçüsü ile yola devam edildi.
konular; milli olaylardan yola çıkılarak oluşturulmuştur. dil sade, mahalli söyleyişler hakimdir, argo kelimeler şiire girer, ton hitabete yaklaşır. didaktiktir.
kendi içinde altıya ayrılır:
1- tasvirde kalanlar (gözlemci gerçekçiler)
halk edebiiyatı kaynak olmuştur. beş hececilerden faruk nafiz çamlıbel öne çıkar. gözlem esastır ve bu manzara tasvirine yol açar. duygu; şiirde yer almaz. izlenimlerini, duydukları heyecanları sorgulamadan aktarırlar. somut bir manzara tasviri oluşturmuşlardır. "sanat" ve "han duvarları" şiiri bu grubun en tanınmış şiirleridir.
beş hececiler dışında tasviri şiiri seçenler:
necmettin halil onan - bir yolcuya
şükufe nihal başar
halide nusret zorlutuna
2- folklor unsurlarını şiire taşıyanlar:
halk evlerinde çalışan öğretmenler bu yöntemi kullanmışlardır.
ahmet kutsi tecer - bedri rahmi eyüboğlu
3-hamasi - kahramanlık şiirleri yazanlar:
behçet kemal çağlar diğer adıyla ankaralı aşık ömer
orhan şaik gökyay - bu vatan kimin? şiiriyle,
arif nihat asya - taş şiiriyle
hüseyin nihal atsız
4-ülke dertlerinin halli için marksizmi seçenler:
önemli olan şiirdir, siyasi görüş bizi ilgilendirmez. şair memleketi kurtarmayı amaçlamaz. bunu siyasetçi düşünmelidir. bu nedenle bu sınıflandırmanın başlığını doğru kabul etmiyoruz.
nazım hikmet: mehmet emin yurdakul'a "putları yıkıyoruz." demiştir.
yani modern türk şiirinin yıkılmaya çalıştığını söylemiştir!
5- mistik bakışi ile iç dünyayı araştıranlar:
maddi yön ön ğğlanda değildir, maneviyat ve iç düünya karmaşası anlatılır. kişisel duyuş önemlidir. tatmin olmayan modern insan görülür. 1960 sonrası islami görüşe bağlı olanların savunduğu bir anlayıştır.
nazım hikmet, sosyalizm, necip fazıl ise; islami görüşün sembolü olmuştur.
6- yunan mitolojisinden hareket edenler:
nev- yunanilik hareketinin etkisi vardır. 1908: yahya kemal, yakup kadri karaosmanoğlu ideal sanat görüşüyle edebiyat yaratma hevesindedir. akdeniz ülkelerini kapsayan ortak zevkleri barındıran havza edebiyatı başlatırlar. balkan savaşı'nın başlamasıyla başarıya ulaşamaz.
mustafa sütüven ve salih zeki atay anlayışı sürdürenlerdir.
(bkz: öz şiir)
konular; milli olaylardan yola çıkılarak oluşturulmuştur. dil sade, mahalli söyleyişler hakimdir, argo kelimeler şiire girer, ton hitabete yaklaşır. didaktiktir.
kendi içinde altıya ayrılır:
1- tasvirde kalanlar (gözlemci gerçekçiler)
halk edebiiyatı kaynak olmuştur. beş hececilerden faruk nafiz çamlıbel öne çıkar. gözlem esastır ve bu manzara tasvirine yol açar. duygu; şiirde yer almaz. izlenimlerini, duydukları heyecanları sorgulamadan aktarırlar. somut bir manzara tasviri oluşturmuşlardır. "sanat" ve "han duvarları" şiiri bu grubun en tanınmış şiirleridir.
beş hececiler dışında tasviri şiiri seçenler:
necmettin halil onan - bir yolcuya
şükufe nihal başar
halide nusret zorlutuna
2- folklor unsurlarını şiire taşıyanlar:
halk evlerinde çalışan öğretmenler bu yöntemi kullanmışlardır.
ahmet kutsi tecer - bedri rahmi eyüboğlu
3-hamasi - kahramanlık şiirleri yazanlar:
behçet kemal çağlar diğer adıyla ankaralı aşık ömer
orhan şaik gökyay - bu vatan kimin? şiiriyle,
arif nihat asya - taş şiiriyle
hüseyin nihal atsız
4-ülke dertlerinin halli için marksizmi seçenler:
önemli olan şiirdir, siyasi görüş bizi ilgilendirmez. şair memleketi kurtarmayı amaçlamaz. bunu siyasetçi düşünmelidir. bu nedenle bu sınıflandırmanın başlığını doğru kabul etmiyoruz.
nazım hikmet: mehmet emin yurdakul'a "putları yıkıyoruz." demiştir.
yani modern türk şiirinin yıkılmaya çalıştığını söylemiştir!
5- mistik bakışi ile iç dünyayı araştıranlar:
maddi yön ön ğğlanda değildir, maneviyat ve iç düünya karmaşası anlatılır. kişisel duyuş önemlidir. tatmin olmayan modern insan görülür. 1960 sonrası islami görüşe bağlı olanların savunduğu bir anlayıştır.
nazım hikmet, sosyalizm, necip fazıl ise; islami görüşün sembolü olmuştur.
6- yunan mitolojisinden hareket edenler:
nev- yunanilik hareketinin etkisi vardır. 1908: yahya kemal, yakup kadri karaosmanoğlu ideal sanat görüşüyle edebiyat yaratma hevesindedir. akdeniz ülkelerini kapsayan ortak zevkleri barındıran havza edebiyatı başlatırlar. balkan savaşı'nın başlamasıyla başarıya ulaşamaz.
mustafa sütüven ve salih zeki atay anlayışı sürdürenlerdir.
(bkz: öz şiir)
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar