karl marx 


/ 7
kapat
  1. "yeni bir dünya düzensizliğinin yeni-kapitalizmini ve yeni-liberalizmini yerleştirmeye yeltendiği şu anda , hiçbir yadsıma marx'ın hayaletlerini başımızdan atmayı başaramıyor."

    (bkz: jacques derrida)
    #3191375 (vernon sullivan, 26.03.2008 04:54)
  2. komunistelerin ruhani lideri.
    #3191409 (garazeybek, 26.03.2008 07:05)
  3. diyalektik materyalizmle diğer materyalist düşünceleri yıkan ve tüm eleştirilen noktaları cevaplayarak problemsiz bir materyalist felsefe oluşturan düşünürdür. maddeye diyalektik boyut kazandırarak evrendeki düzenin işleyişini açıklamış maddelerin birbirinden bağımsız olmadığını kabul ederek evrendeki her şeyin birbiriyle bağıntılı olarak sürdüğünü belirtmiştir.

    tarihsel materyalizmle dünyadaki düzenlerin değişmesini nüfus, coğrafi koşullar gibi etkenlere değil, üretim araçlarına bağlar.

    yani tarım toplumu sanayi toplumuna dönüşürse bu onun toplumsal gelişimini etkileyebilir. fakat coğrafi alanının genişliği, nüfusunun fazlalığı vb. etkilemez.

    üretim araçları üzerine oluşturduğu toplumcu sistematikle komünizm, sosyalizm ideolojilerinin temellerini atmıştır.
    #3264150 (meredith, 13.04.2008 11:59)
  4. şimdii...
    * * * *
    (1818-1883)alman teorisyen, kapitalizm eleştirmeni ve filozoftur. "aşk jenny'dir, jenny de aşkın adı" dediği eşinden 7 çocuğu olmuştur. birisi isim bile konmadan, üçü de gençlik çağına gelemeden ölmüştür.

    engels'le komünist manifesto'yu yazmış, "tüm ülkelerin işçileri, birleşin!" diye bitirmiştir.

    felsefecileri, çeşitli bakış açılarıyla dünyayı yorumlamaktan başka bir iş yapmadıkları için eleştirmiştir. halbuki önemli olan oturduğu yerden yorumlarda bulunmak değil, onu değiştirmek için harekete geçmektir.

    altyapı ve üstyapı unsurlarına değinmiştir. üstyapıda din, devlet, hukuk, ahlak, aile, bilim gibi değerler vardır ve bunlar toplumu açıklamaktan uzak, ideolojik yapılardır. önemli olan üretim ilişkilerini kapsayan altyapı unsurlarıdır.

    devleti oluşturan toplumdur, toplum da bireylerden oluşur. ama toplum bu bireylerin toplamından daha fazlasıdır. birey olarak yapılanlar değil, toplum olarak yapılanların toplamı önemlidir. geçmişten günümüze, değişen üretim anlayışı sonucunda, toplumun geçirdiği evreler şu şekildedir :
    -ilkel toplum
    -esirlerden oluşan toplum
    -fedoal rejim (serfler, senyörler)
    -kapitalist rejim
    -sosyalist rejim(gelecekte yaşanacak)

    bütün toplumlar farklı sınıflardan oluşur. özgürü de vardır, esiri de vardır, serfi, senyörü de vardır. bunlar arasında her daim bir çatışma vardır ve bu çatışma tarihsel ilerlemenin motorudur.

    kapitalizme bakış açısı:
    -ana amaç daha fazla kar etmektir.
    -üretim sürecinde verimliliğin artması gerekliliğinden dolayı işbölümü yapılır ve bütüne yabancılaşma ortaya çıkar. vida sıkan bir fabrika işçisi, işbölümünden doğan görevini yapmakta, ama o vidanın ne için sıkıldığını, hangi makineye ne gibi bir yarar sağladığını bilememektedir.
    -mal fetişizmi ortaya çıkacak, metalaşma artacak, her şey parayla satın alınabilir duruma gelecek.
    -fiyatların düşürülmesiyle kar marjı azalacak, maliyeti azaltma amacıyla birçok işçi işten atılacak, yoksullaşma artacak.
    -din, baskıcı, dominant sınıfın dayatmasıyla ortaya çıkan bir olgudur. protestanlık sayesinde kapitalizm de kendine ilerleme imkanı bulacaktır. (protestanlığa göre ne kadar çok çalışıp, para kazanıp, başarılı olursan, tanrı tarafından o kadar sevilir ve cennetle ödüllendirilirsin.) dini gözden düşürürsek, işçi sınıfı bilinçlenecek, yoksulluğunun, kullanıldığının farkına varacak, onu reddedecek ve sosyalist sınıfın doğuşunu sağlayacaktır.
    #3265609 (kisladankampuse, 13.04.2008 18:56)
  5. friedrich engels'in mezarı başında şu konuşmayı yaptığı dostudur:

    14 Mart günü, öğleden sonra üçe çeyrek kala, yaşayan düşünürlerin en büyüğü artık düşünmez oldu. Ancak iki dakika yalnız bıraktıktan sonra, odaya girince, onu koltuğunda rahat rahat, ama sonsuzluğa dek, uyumuş bulduk.

    Avrupa ve Amerika militan proletaryasının bu adamda yitirmiş bulunduğu şey, tarihsel bilimin bu adamda yitirmiş bulunduğu şey, ölçülemez. Bu devin ölümü ile bırakılan boşluk, kendini duyumsatmakta gecikmeyecek.

    Nasıl ki darwin organik doganin gelisme yasasinı bulduysa, Marx da insan tarihinin gelişme yasasını, yani insanların, siyaset, bilim, sanat, din, vb. ile uğraşabilmelerinden önce, ilkin yemeleri, içmeleri, barınmaları ve giyinmeleri gerektiği; bunun sonucu, maddi ilksel yaşama araçlarının üretimi ve, böylece, bir halk ya da bir dönemin her iktisadi gelişme derecesinin, devlet kurumlarının, hukuksal görüşlerin, sanatın ve hatta sözkonusu insanların dinsel fikirlerinin üzerinde gelişmiş bulundukları temeli oluşturdukları ve, buna göre, bütün bunların şimdiye değin yapıldığı gibi değil, ama tersine, bu temele dayanarak açıklamak gerektiği yolundaki, daha önce ideolojik bir saçmalıklar yığını altında üstü örtülmüş bulunan o temel olguyu buldu.

    Ama hepsi bu değil. Marx günümüz kapitalist uretim tarzi ile onun sonucu olan burjuva toplumun ozel hareket yasasinı da buldu. Artı-değerin bulunması, sonunda, bu konuyu aydınlattı; oysa, burjuva iktisatçıların olduğu kadar sosyalist eleştiricilerin de daha önceki bütün araştırmaları, karanlıklar içinde yitip gitmişlerdi.

    Bu türlü iki bulgu koca bir yaşam için yeterdi. Kendisine böyle bir tek buluş yapma nasip olana ne mutlu! Ama Marx araştırmada bulunduğu her alanda (bu alanlann sayısı çoktur ve bir teki bile yüzeysel irdelemelerin konusu olmamıştır), hatte matematik alanında bile, özgün buluşlar yaptı.

    Bilim adamı olarak, buydu. Ama onun etkinliğinde asıl önemli olan, hiç de bu değildi. Marx için bilim, tarihi etkinliğe geçiren bir güç, devrimci bir güçtü. Pratik uygulamasının düşünülmesi belki de olanaksız olan herhangi bir teorik bilimdeki bir bulgudan duyabileceği sevinç ne denli katıksız olursa olsun, sanayi için, ya da genel olarak tarihsel gelişme için doğrudan doğruya devrimci bir önem taşıyan bir bulgu sözkonusu olduğu zaman duyduğu sevinç bambaşkaydı. Böylece Marx, elektrik alanındaki bulguların gelişmesini ve, daha şu son günlerde, marcel deprez'in çalışmalarını çok dikkatli bir biçimde izliyordu.

    Çünkü Marx, her şeyden önce bir devrimciydi. Kapitalist toplum ile onun yaratmış bulunduğu devlet kurumlarının yıkılmasına şu ya da bu biçimde katkıda bulunmak, kendi öz durumunun ve gereksinmelerinin bilincini, kendi kurtuluş koşullarının bilincini kendisine ilk onun vermiş bulunduğu modern proletaryanın kurtuluşuna yardımda bulunmak, onun gerçek yönelimi işte buydu. Savaşım onun en sevdiği alandı. Ender görülür bir tutku, bir direngenlik ve bir başarı ile savaştı o. 1842'de birinci Rheinische Zeitung'a, 1844'te Paris'teki Worwärts'a, 1847'de Brüksel'deki Deutsche-Brüsseler-Zeitung'a, 1848-1849'da Neue Rheinische Zeitung'a 1852'den 1861'e değin New York Tribune'e katkı, ayrıca, bir sürü kavga broşürünün yayınlanması, tüm yapıtının doruğu olan büyük uluslararasi emekciler derneginin kuruluşuna değin Paris, Brüksel ve Londra'da çalışma, işte, eğer başka hiçbir şey yapmasaydı bile, yapıcısının gurur duyabileceği sonuçlar.

    Marx, işte bu yüzden zamanının en sevilmeyen ve en çok karaçalınan adamı oldu. Mutlakiyetçi olduğu kadar cumhuriyetçi hükümetler de kovdular onu; tutucu burjuvalar ile aşırı demokratlar onu karaçalma ve kargışlara boğmakta birbirleri ile yarışıyorlardı. O bütün bunları, hiç aldırmaksızın, örümcek ağları gibi yolunun dışına atıyor ve ancak çok zorunlu durumlarda yanıtlıyordu. Sibirya madenlerinden Kaliforniya'ya değin, Avrupa ve Amerika'nın her yanına dağılmış, tüm dünyanın milyonlarca devrimci militanı tarafından ululanmış, sevilmiş ve aklanmış olarak öldü o. Ve ben çekinmeden söyleyebilirim ki, onun birçok karşı-düşüncede olan hasmı olabilirdi, ama kişisel düşmanı pek o kadar yoktu.

    Adı yüzyıllar boyunca yaşayacak, yapıtı da!

    Highgate Mezarlığı, Londra
    (17 Mart 1883)
    #3270704 (meredith, 14.04.2008 22:03)
  6. -daha önce yazdığım entrylerin devamı niteliğindedir-

    ... ayrıca, şu an hala daha das kapital'in bir sayfasını bile çevirmemiş -yada en fazla kapağına şöyle bir göz atmış-, weber okumamış, durkheim'ın adını bile duymamış, ilerici maskesi takan yobaz kişiler tarafından, malesef ki bilim adamlığından(ya da en azından bilimsel düşünebilme yetisi olan bir insandan) daha çok, tıpkı daha önceki bir entry'de de denildiği gibi, ruhani bir lider, bir şeyh olarak görülen, oysa bir sosyolog ve aynı zamanda bir filozof olan insan. onlara üzülecekleri bir şey söylemeliyiz ki, endüstriyel toplumların keskin hatlarla ayrılmış sadece iki sınıftan oluştuğu tezi, sosyolojik açıdan yetersizdir. ha bazılarının dediği gibi bu adamın her söylediği yanlış falan değildir, dediğimiz gibi, lakin weber'ın görüşleriyle, durkheim'ın tezleriyle birleştirmeden sosyolojik olarak doğru kabul edilebilecek bir önerme yapmanız imkansızdır. hoş, tüm bunları yapsanız bile, sosyolojik açıdan doğru kabul edilebilecek bir önerme- yani genel geçer doğru bir önerme- nasıl yapılır onu da merak etmekteyim ya gerçi, neyse.

    velhasıl: kesinlikle ve kesinlikle lise bebelerine bırakılmaması gereken bir düşünür.*

    edit: istediğiniz kadar küfür etseniz de, yine söyleteceksiniz bana, "yine de dönüyor, yine de dönüyor!" diye. siz istiyorsunuz diye bir doğru artık doğru olmaktan çıkmayacak be güzellerim. bunu anlamanızı diliyorum.

    edit 2: "yetersiz" ve "yanlış" kelimelerini sözlükten arayalım, anlamlarını öğrenelim, ondan sonra saldıracağımız kişiye saldıralım, ad hominem olmasın, hedef sapmasın, saldırırken olmayan olgulardan bahsedilmesin, değil mi ama.
    #3314935 (soul forged sin, 24.04.2008 23:45 ~ 25.04.2008 00:26)
  7. Max Weber ve Emile Durkheim gibi burjuvazinin sosyolojisini yapan pozitivist eblehler gibi emek ve sermaye kavramlarını ve diğer birçok aydınlanma kavramını kapitalizmin çıkarları doğrultusunda tekrar tekrar değiştiren üçkağıtçı felsefecilerden ve sosyologlardan çok ama çok ayrı tutulması gereken sosyalist devrimin fikir ve eylem adamıdır .
    Bebeklere Edit: En azından Nietzche'nin nihilizmi ile marksizmi yok etmeye çalışanların bir nefret portresi olarak algıladığı devrimci teorisyen ve fikir adamıdır . Ben de adamın fikirlerini çürütemesem nefret ederdim , haklısın yani elinizden başka bir şey gelmiyor da bu işi yaparken komik duruma düşmeyin zira nietzche'nin nihilizmini pratik ederken farkında ya da farkında olmaksızın kapitalizmin ekmeğine bal sürmektesiniz . Bu da sizin bilimsel ya da her türlü tahakkümden arınmış olmanızı sağlamaz .
    #3314978 (nekrofili, 24.04.2008 23:52 ~ 25.04.2008 00:00)
  8. din kalpsiz dunyanin kalbidir, diyen sahistir.
    #3315020 (phenylethylamine, 25.04.2008 00:00)
  9. weber ve durkheim gibi, marx'la birlikte sosyoloji tarihinin üç büyüklerini oluşturan insanlardan kesinlikle ve kesinlikle ayrı okunmaması gereken, ayrı okunması objektivite özürlülüğü, bu diğer sosyologların reddedilmesi ise sadece ve sadece bilimsellik düşmanlığı, gericilik, ve yobazlık göstergesi olan düşünür. evet, kesinlikle dünyayı kendi at gözlüklerinden gören, kendi düşüncesine uymayanların düşüncelerini katletmekten yana duran, lakin utanmadan faşizm karşıtı olduğunu söyleyen bağnazların eline bırakılmaması gereken düşünür.

    yazılan bazı şeylerin merak uyandırması durumu sebebiyle oluşturulan edit: nihilizmle ne gibi bir relasyon/ko-relasyon/oto-korelasyon kurulabileceği tarafımca cidden merak edilen düşünür.

    zorunlu not: eğer işbu başlıktaki bir takım lafların hedefi soul forged sin mahlaslı yazar ise, kendisinin kapitalizmin ekmeğine yağ sürmek, faşizmin göbeğinden zeytin yememek, niçeyi miçeyi nihilizmi allah katına taşıyıp illuminatinin dünya hegemonyasına hizmet etmemek gibi kaygılar gütmediğini, güttüğü tek kaygının yeterince objektif olabilmek olduğunu önemle belirtmek isterim. bilgilerinize.

    bu arada

    (bkz: ad hominem)
    #3315030 (soul forged sin, 25.04.2008 00:01 ~ 00:11)
  10. marks'ın izinden giden hareketler olan marksizm, kendi içinde fazlasıyla bütünlüklü bir dünya görüşünü içerir. marksizm'i kavrayarak dünyayı parçacklar halinde bakmadan görebilmek, gerçeği görmek anlamına gelmektedir. hegel'in dediği gibi " gerçek, bütündür." marks'ın dünya görüşünde kendinden önce gelen iktisatçıların, tarihçilerin, felsefecilerin izlerini görmemek körlükle ilişkilidir. kendinden önce gelenlerin önemi, kendisinden bağımsız olarak tutmadan, sürecin ilerleyişi ile ilgilidir. fakat tarafsızlık tarafına düşerek marks'ı değerlendirmeye tutmakta sanırım 160 yıllık bir düşünce sistemine karşı yapılacak en büyük hatalardan biridir. hatalardan kaçınmak şartıyla ideolojileri ve kavramları bütünlüklü bir biçimde algılamak, tarihin öznelerini ve güncelliğini anlamayı doğuracaktır. tabi kalıpların dışına çıkabilenlere özgü bir gelişimin ürünüdür ve hep öyle kalacaktır.
    #3315177 (kisil, 25.04.2008 00:27)
  11. alman milli takımının sol kanadında oynayan boşnak futbolcu.
    #3315286 (kendime donmeye artik cok gec, 25.04.2008 00:44)
  12. george wilhelm friedrich hegel hakkıyla anlaşılmadan, karl marx ne yapmıştır, sözleri ne anlama gelir anlaşılması bir hayli güçtür. bunun yanında hegel anlamak için platon bilinmelidir. marx çok zor bir filozoftur, büyük adamdır.
    #3315345 (makbule tokmak ve adolf hitler, 25.04.2008 00:55)
  13. ilginç olan şey bu amcamın kitaplarından birinde "kapitalizm aslında o kadar kötü birşey değil, kağıt üzerinde gözüktüğü gibi çalışsa, piçlik yapmasa belki de dünyadaki en iyi sistemdir" diye belirtmiş olması ve ortaya yine iyi işleyişi çok zor bir sistem atmasıdır.

    (bkz: ironi)
    #3315348 (papaganini, 25.04.2008 00:55)
  14. polis amcaların "nur yüzlü dede" olarak tanıdığı insan (kaynak: devrim bize yakışırdı - zeki kırdemir)
    #3316527 (0z9u12, 25.04.2008 12:13)
  15. komunist manifestosu, bir donem fransiz sosyoloji mekteplerinde (1990-2000 arasindaki mufredat) talebelerin ellerine, fakulteye ilk adim attiklarinda tutusturulan dusunur. fransiz sosyoloji okulunun bu dalda ilk ve hala en saygin okullardan oldugunu dusunursek karl marx in onemini anlamis oluruz. kaldi ki sosyoloji cemaati hep bir agizdan soyle der: "marx ile hemfikir olabilirsiniz, olmayabilirsiniz fakat marx siz yapamazsiniz".
    #3316598 (chabert, 25.04.2008 12:37)
  16. gün itibariyle 190.doğum günü olan insan*. günden soğudum bak.
    #3362296 (grand ekinoks, 06.05.2008 00:22)
  17. "ustaların ustası marks'ın ceketi rehindeydi,
    bir övün yemek yerdi dört günde.
    dalgalanırdı fakat heybetli sakalı;bembeyaz tertemiz kolalı,bir gömleğin üstünde."
    nazım hikmet
    #3365033 (lanetlizeynep, 06.05.2008 19:46)
  18. darbenin etkisinin hissedildiği 80'li yıllar.. bir öğrenci evi basılır , kitaplar toplanır. sonra asker duvardaki marx'ın resmini görür " kim lan bu " der öğrenciye. öğrenci de " ne olmuş . dedem " cevabını verir . asker de " ulan böyle nur yüzlü bir deden var sen de kalkıp böyle kominist işlerle uğraşıyorsun " der..
    #3411879 (sari cizmeli mehmet aga, 18.05.2008 10:11 ~ 10:12)
  19. polis amcaların ak sakallı dedesi. * *
    #3411913 (0z9u12, 18.05.2008 10:33)
  20. "bir başkasını ezen ulus mutlu olamaz."
    karl marx
    #3440063 (lanetlizeynep, 24.05.2008 13:26)
  21. Dünyanın en güzel şarkısının bestesi Ona aittir. hala , kapitalizmin en korktuğu kişidir karl marx .

    kendisi pkk'nin fikir babası olması fikrinden ötürü eleştirilse de bıçak ekmek kesmek içindir , atomun parçalanması , fiziğin bu yüzyıldaki en önemli buluşu olmuştur ; ancak bıçakla insan da öldürülebilir , ekmek de öldürülebilir ; atomu parçalayarak fiziğin sınırları da zorlanabilir , 1 milyondan fazla insanın sonunu da hazırlanabilir .... !

    napalım şimdi albert einstein'a katil mi diyelim ??
    #3452532 (peter tırpan, 27.05.2008 00:29 ~ 00:31)
  22. kur an kadar ilgi gören das kapital'i, yazan felsefe'ci.
    #3455190 (sequel, 27.05.2008 18:13)
  23. devri kapanmış insan. hala peşinden gidenler -az da olsa- kıyıda köşede bulunmaktadır.
    #3455195 (keserim ulan topunuzu, 27.05.2008 18:14)
  24. ampirik nostradamus, o gün söylediği herşeyin bugün çıkması buna en büyük kanıtdır. hali hazırda söyledikleri bir bir çıkarken bir insanın devrinin kapanması da ilginç bir tezatlık örneği. pkk örneğine gelince, hitler de m. kemal'i örnek almıştır, hülasa akıllıları örnek alan gerizekalılar herzaman var olmuştur, burda faturayı akıllılara çıkartmaktır yanlış olan.
    #3455255 (zedx, 27.05.2008 18:27)
  25. psikopat olduğu öne sürülen dus-ünür.
    http://www.nethaber.com/NewsDetails.aspx?id=43053
    #3571304 (word stacking, 22.06.2008 22:10)
/ 7
© 2008 - uludağ sözlük

karl marx başlığındaki yazılar uludağ sözlük yazarları tarafından yazılmıştır. karl marx ile ilgili tanımlamalar bulunmaktadır. yazılanların hepsi yalan olmakla beraber sadece uludağ sözlük yazarlarını bağlamaktadır. sitede yazanlar birinci dereceden el emeği göz nuru olup yürütülmesi durumunda iş bu kişi uludağ a tatile ıssız bir kulubeye davet edilecek 'ben içerdeyim gel canım nedir bu karl marx nedir problem' denilip uludağ gazozuna ilaç konmak suretiyle etkisiz hale getirilecek ve sonra ibreti alem için bilimum dağ hayvanatına yem yapılacaktır. ayrıca soğuk içilmesi tavsiye olunur ve bundan doğabilecek bir boğaz tahribatı durumunda bana ne denilir. feci şekilde bir ek$i sözlük klonudur.

» boris vian » yaran karikaturler » eshot » stalker » youtube » ergenekon orgutu icin baskan tahminleri » tulum » regent street festival » elektrikli battaniye » telefonuma dokunma a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 » sitemap » kısa » Beijing 2008 Olympic Games