bugün 156 başlık

karl marx

  1. 2114
    komunizmin babasi.
    #8752
  2. 2418
    sakal insanı.
    #8779
  3. 116
    kapitalist sistemi nisbeten erken bir donemde cok iyi analiz etmis, basarili sosyologdur. batili dunya gorusunden siyrilamamistir yalniz. e normaldir bu durum da. bunu akilda tutarak okundugunda cok faydalari gorulecetir kanaatimce.
    elestirmek kolay, alternatif sunmak zordur yalniz. marx da bu ikincide pek basarili degildir. o sebeple elestirilerine deger verir ancak yerine sundugu sisteme pek sicak bakmam. hatta (bkz: marxism)
    #22254
  4. 3011
    emperyalizm'i mükemmel analiz etmiş, fikirleri dönemine göre oldukça iyi, bugün yanlışlığı kesin olarak kanıtlanmış olsalarda sayg duyulacak düşünür.

    das kapital adlı eseri, böyle şeylere meraklı olmama rağmen 2000 sayfalık cüssesiyle beni bile yanından uzaklaştırmıştır. ha, kitabın özü : "işte bu nedenlerle, kapitalizm uzun vadede zengini daha zengin, fakiri daha fakir olmaya çeker" ispatıdır. doğrudur, ama sunulan alternatif yanlış olduğu için bu da marx ın üzerine kalmştır.

    marx'a saygı duyan insana rahatlıkla aydın insan diyebiliriz. marxın resmini duvarına asan adama da aynı rahatlıkla özenti diyebiliriz.
    #87079
  5. 81
    http://www.turkcebilgi.com/Karl%20Marx adresinden ne kadar mübarek bir insan olduğu fotoğrafından görülen alim.
    #94130
  6. 68-28
    dünyaya kan ve gözyaşından başka hiçbir şey veremeyen bir sistemin teorisyenidir.
    #94134
  7. 102
    maaşlarını ay sonunda almalarından dolayı işçilerin işverenlerin kreditörü olduğunu öne süren düşünür.
    #115159
  8. 1010
    1818 doğumlu alman düşünür.Kendisi hukuk alanında eğitim görmesine rağmen daha çok tarih ve felsefe ile ilgilnedi.
    bir başka ünlü düşünür olan engels ile uzun süre birlikte çalıştı.Engels ile birilkte Kutsal Aile, Feuerbach Üzerine ve Savlar Alman ideolojisi eserlerini yayımladı.
    Kendisi Uluslararası işçiler Derneği'nin kurucularındandır.Bu arada 1.enternasyonelin açılış konuşmasıı ve tüzüğünü yazmıştır.Kapital adlı kitabı yazarıdır.
    1883 yılında londrada hayatını kaybetmiştir.
    #133749
  9. 52
    evrim, determinizm, ekonomi, bilimsellik aklima gelir.
    #133931
  10. 90
    Türkçe yazılışı "Marks" olan kişidir.
    #146289
  11. 39-7
    Marx tarih boyunca hep toplumlara ateist bir kişi olarak lanse edilmiştir. Ancak das kapital'de ve diğer kaynaklarda düşüncelerini irdelersek yaratıcıyı kötüleyerek varlığını kabul etmiştir. Ancak daha da ilginci inancını şeytana tapma noktasına getirmiştir. Yani bir satanisttir idiası son araştırmaların odak konusudur.(Bu iddiayı kanıtlamak için birçok delil mevcut, düz bir mantıkla anlamak imkansız)"Hegel diyalekti"ni benimsemiş bunu kendine uyarlamıştır.
    Das kapital'de amacını şu cümleyele açıklamıştır:
    "Benim hayattaki tek amacım Tanrı'yı tahttan indirmek* ve kapitalizmi yok etmek" demiştir.
    #162897
  12. 2311
    çok iyi okunması gereken (!) düşünür çok iyi ama...sonra bu adam ne demek istemiş diye hakkında yazılan diğer kitaplarında okunup öyle yorumlar yapılması gereken düşünür. büyük felsefecidir. kendisi hakkında yorum beyan etmek ve anlamak için 40 fırın mukabilinden ekmek yemek gerekir ama nasıl anlamak, nasıl yorum yapmak ? orası tartışılır...

    neden ?
    tarihsel sembollere, gizli bilgilerle, şifrelerle * yargılarsanız ciddiyetten, objektiflikten uzaklasırsınız. yalçın küçük durumuna düşersiniz, yazık olur, sonra size gülerler * kaldı ki sonra biri de çıkar sizin hakkınızda takıyye yapıyor, aslında kuzu görünümünde kurttur der, altından kalkamazsınız. ilkokul-ortaokul sıralarında öğretilen bilimsel tartışmalaraın olmazsa olmazı 'tarihi olaylar kişiler yaşadıkları döneme göre değerlendirilirler' şiarı gelir akla.

    adamın kendisi * göğsünü gere gere ben ateistim derken ve bunu gururla söylerken * çıkıp yok öyle değildi böyleydi demek gözgöre göre yanlış yazmaktır. hayatı boyunca materyalizmi savunmuş biri * karsısında komik duruma düşmektir. aşagıda diyanet işleri başkanlığının web sitesinin bulundugu, ki biride harun yahya'nındır * linklere göz atılırsa konu anlaşılır. yani adam tanrı'yı tahtından indirecem derken, dinin insanın günlük yaşamındaki yerini ortadan kaldırmak istiyorum, bunun kısıtlayıcı oldugunu düşünüyorum demiştir. burdan satanistti sonucuna varmak ne derece dogrudur, tartısılır. kaldı ki kendisi yahudi olarak dogmuş sonra hristiyanlığa geciş yapmış sonra da ateist olmustur.

    bilim dolu günler dileğiyle...

    http://www.diyanet.gov.tr...37&yid=6&sayfa=17
    http://tr.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx
    http://www.bilimarastirma...lar/Darwinism_ateizm.html
    #163144
  13. 2622
    önce marx ın hayatını kısaca anlatalım
    5 Mayıs 1818'de Almanya'nın Rhine Eyaleti'nin Trier kasabasında doğdu. Bonn ve Berlin üniversitelerinde hukuk okurken tarih ve felsefeyle de ilgilendi. Daha sonra antik yunan felsefesiyle ilgili bir doktora tezi verdi.
    Saint-simon, fourier ve proudhon gibi Fransız sosyalistlerini okudu.
    rheinische zeitung gazetesi nde yazmaya başladı.
    1843 te jenny von westphalen ile evlendi.
    1844 te çalıştığı gazete kapatılınca Paris e yerleşti. Burada engels i tanıdı. Bundan sonra da hiç ayrılmayan bir ikili oldular. Onunla ortak eserler kaleme almaya başladı. Birlikte yazdıkları komünist parti manifestosu olay oldu ve sosyalist düşünürlerce hemen benimsendi, Avrupa proleterleri tarafından da en çok okunan eserlerden oldu.
    Marx ın sürekli sürgün edilerek geçen yaşamında son durağı Londra oldu. Burada yoksul bir hayat sürdü. Kendini iktisat incelemelerine verdi. Ünlü eseri kapital i burada yazdı.
    1864 te enternasyonal in kurucuları arasında yer aldı ve açılış konuşmasıyla tüzüğünü yazdı.
    14 mart 1883 te Londra da öldü.
    Şimdi gelelim marx ne demiştir ne dememiştir ve kimdir kim değildir e;
    Marx toplumların dinamizminin üretim ilişkileri olduğunu ve dolayısıyla tarih in toplumların üretim ilişkileri sonucu ortaya çıkan artık değerin paylaşımı meselesinin yol açtığı mücadelelerden oluştuğunu, toplumların buna göre şekillendiğini anlatmıştır.
    Kapital de de, yine bu doğrultuda sırf tarımsal üretimden sanayi üretimine geçişten sonra ortaya çıkan aşırı birikimin (kapitalin) sonuçları üzerinde durmuştur. Bu birikim de ise ana kaynağın emek olmasından dolayı emeğin durumu üzerinde çalışmıştır.
    Bazılarının iddia ettiği gibi bu emek ve sermaye sınıflarının arasındaki mücadele marx ın yol açtığı bir kaos değil, zaten marx tan da önce ve onun zamanında da var olan doğal bir sınıf savaşıdır. Marx bunu analiz etmiştir ve bu savaşımda emek sınıfına daha akılcıl yollar göstermiştir. Bu yolları da "böyle olursa daha iyi olur" şeklinde değil, tarihi, siyaseti, iktisadı inceleyerek, bunların hareketlerinin yönünü anlamaya, bu yönün nereye gittiğini görmeye ve göstermeye çalışarak anlatmıştır. Kendisi de bir mektubunda şöyle der : "biz kimseye, 'işte hakikat! Önünde eğilin!' demiyoruz. Biz bugünün siyasetini geçmişin siyasetinin eleştirisinden elde ediyoruz."
    Gelelim marxın meşhur "din afyondur" una; marx zaten dine inanmayan bir insandır. O da niye inanmadığını pek çok eserinde anlatmıştır. Başlıca nedenini, yine tarih araştırmalarında dinin nasıl halkı egemen güçlerin baskısına karşı sessizleştirme ve oyalama olarak kullanıldığını ve bir iktidar aracı olduğunu anlatarak açıklamıştır. Ona göre din halkların kafasını uyuşturan bir afyondur bu yüzden.
    Burada durup dine inananlarında düşünmesi gereken şey illaki dinsizlik değil, acaba inandıkları dinin bazı çıkar odaklarınca kötü yönde halkı yanıltarak kullanılıp kullanılmadığı, kullanılıyorsa bunlara karşı nasıl uyanık olunacağı dır.
    Marx ın yirminci yüzyılda yaşanan kanlı olayların sorumlusu olarak görülmesi büyük bir çarpıtmadır. Birazcık bile tarih okunursa yirminci yüzyılın nasıl ve kimin tarafından kana bulandığını görmek çok büyük bir zeka gerektirmez. 68 de amerikan filolarına "go home" diyenleri dövüp öldürerek güç gösterisinde bulunanların şu an bu sloganı kendilerinin kullanması ise yirminci yüzyılı kimin kana buladığı konusunda nasıl kendileriyle çeliştiklerini gösterir.
    Ayrıca marx ın satanist ve hatta kimi dinci kaynaklarda "iflah olmaz bir mason" olarak gösterilmesi, marx ın hiç okunmadan onun hakkında yorumlamalara girildiğini gösterir. Sadece komiktir.
    Bütün bu dış kaplama engeller aşılarak biraz marx ve dönemin diğer filozofları dikkatli okunursa sosyoloji ve iktisat nedir, son tahlilde politika nedir öğrenilir ve daha yararlı politik tartışmalara girilebilir.
    Marx ı okumak ve sevmek için marxist olmak gerekmez. Bu diğer filozoflar için de böyledir. Önemli olan bu insanların fikirlerini almak, onlarla hesaplaşarak yeni fikirler üretebilmektir.
    Son olarak jean paul Sartre ın dediği gibi "başka bir üretim çağına geçene kadar içinde bulunduğumuz çağı anlamak ve yorumlamak marx la hesaplaşmadan mümkün değildir."
    edit: hayatında marx okumamış ( (bkz: götü yememek)) insanların marx ı basitlemeleri ise ayrıca komiktir. bu insanların göremedikleri 20.yy felsefesinin bu ismin etrafında dönmekte olduğudur.
    #163344
  14. 33-25
    sosyolojide söylenebilecek en basit şeyleri söylemiş, (burjuva-proleterya çatışması) (sermaye-kapital falan) o yüzdende kafası çok fazla basmayan insanlarda idol olarak seçmişlerdir kendilerine bunu..

    halbuki nerde o saint simonlar, max weberler, emile durkheimler..
    #216619
  15. 1412
    Saint simon yada max weber gibi kapitalist burjuva düşünürlerin aksine dünya siyasal ve ekonomik sistemini farklı bir açıdan yorumlamıştır. Bu yüzden sevilmemekte ve sayılmamakta, basit olarak nitelendirilmektedir. Halbuki sadece farkklı bir bakış açısı getirmiş ve dünyayı değiştirmiştir.(düşünsel anlamda)
    #280749
  16. 1410
    dinden, feuerbach'tan avdetle ruhsuz bir dünyanın ruhu, dünyanın ters dönmüş bilinci olarak söz eder. ateist olanın, yani tanrıyı yadsıyanın engels olduğu pek bilinmez. burdan hareketle marx'a 'din düşmanı' sıfatının yakıştırılması da hakkaniyetli değildir. o, dinin üretim süreçlerinin şekillenmesinde, devlet örgütlenmesinde neye tekabül ettiğine dair eleştirel bir perspektife gönül indirmiştir. bu dünyayı katlanılır kılan şeylerden birinin din olmasını tepeden ve sığ bir karşı çıkışla eleştirmemiştir. bilimsel bir temele, yönteme yaslanan bir hat izlemiştir bu hususta; tıpkı kendisinin uğraş verdiği diğer alanlarda olduğu gibi.

    babası marx'ın avukat olmasını istermiş ancak marx buna sırtını dönmüş, insanlığa kendi kaderine sahip çıkmanın yollarını gösterdiği gibi kendi mecrasını da kazmıştır.*
    #337980
  17. 1313
    insancıl olan hiç bir şey bana yabancı kalamaz' sözü ile hayat felsefesini özetleyen, komünizmin kurucusu.
    #373215
  18. 86
    (bkz: din toplumun afyonudur)
    #527368
  19. 108
    görünenler gerçek olsaydı bilimlere gerek kalmazdı,

    cihannuma da bir heyula kolgeziyor komünizmin heyulası (bkz: komünist manifesto 1 baskı)(dünyada bir hayalet dolaşıyor komünizmin hayaleti.(komünist manifesto ..?.. baskısı)

    tüm dünya proleterleri birleşin!
    #541376
  20. 85
    (bkz: artı değer)

    marx'ın evreni dünyayi ve insanlik tarihini açıklamaya yönelik olan öğretisi felsefe, ekonomi ve siyaset alanlarını kapsar. felsefe alanında , doğanın düşünceden bagımsız olarak varlıgını savunan maddeci felsefe ile hegel'in diyalektik yöntemini birleştirmiş ve yeni bir düşünce sistemi geliştirmiştir. diyalektik maddecilik, doğa ve insana ilişkin tüm olguların düşünce ve ruhtan bagımsız olarak var oldugunu savunur.

    Evren ve doğa düşünceden önce'de vardı ve var olmak için düşünceye gereksinimi yoktur.

    Düşünce maddi bir gerçeklik olan beyinin ürünüdür, yani insan, beyni oldugu için düşünür . diyalektik maddecilik, nesneleri kendi başlarına ve degişmez özellikleri oalan varlıklar biçiminde gören mekanik maddecilik'ten ayırılır. Diyalektik maddecilik, nesneleri karşılıklı ilişkileri ve çelişkileri içinde ele alır. Herşey oluşur, degişir ve yok olur. Hiçbir şey duragan degildir.

    örneğin yumurta, yumurta olarak kalabilir ya da bir civciv e dönüşebilir. yumurta olarak kalma yada civcive dönüşme çelişkisini yumurta kendi içinde taşır

    Uygun koşullar saglanırsa yumurtanın içinde bir civciv oluşur. Yumurta olarak bırakılırsa sonunda bozulur. Her iki durumda da yumurta oldugu gibi kalmaz.
    #668733
  21. 113
    "Din, bunalmış mahlukun iç çekişi, merhametsiz bir dünyanın ruhu ve aynı zamanda akılsız bir çağın aklıdır. Din halkın afyonudur." *
    #855816
  22. 53
    kendisinin 40 yıllık evli olduğu, kendisinden 2 yıl önce ölen bir eşi ve 6 çocuğu vardır. *
    #855865
  23. 41
    http://www.marxists.org/a...x/bio/family/jenny-vw.htm adresinden eşi ile ilgili bilgiler ve eşinin resmi görülebilecek düşünür. * *
    #855892
  24. 22
    ideolog-kuramcı olmasının yanısıra, edebiyatçı ve tarihçi vasıflarını filozof kişiliği ile bağdaştırabilmiş biridir.
    #879165
  25. 1111
    dünya üzerinde gelmiş geçmiş tüm filozofların düşünmeyi dahi akıl edemdikleri şu güzide dizlerin sahibidir: "insan doğaya ne kadar yabancılaşırsa o kadar toplumsallaşır, ne kadar toplumsallaşırsa da o kadar kendisine yabancılaşır"
    #915102