bugün

yıldırım bayezit tahta geçerken yapılan, fatih sultan mehmet tarafından da kanunlaştırılan uygulamadır. bir padişah öldüğü zaman hayatta bulunan oğulları ve kardeşlerinden kimin tahta geçeceği konusu kesin bir kurala bağlanmamıştı. bu yüzden sonucuna katlanmak şartıyla hanedanın her erkek üyesi taht için ayaklanabilirdi. ancak başarılı olamayan hanedan üyesi çok defa kendi yayının kirişiyle boğularak idam edilirdi. devleti hayli yıpratan bu duruma çözüm olarak ortaya çıkmış bir müessesedir..
o dönem için gerekli bir uygulamadır. daha sonra çünkü cem sultan olayında olduğu gibi büyük problemler yaşanabilir, bu da devletin ömrünü kısaltabilirdi. bu uygulama ile halkın, ulemanın ve askerin desteği alınıyordu. bu uygulamanın yapılmadığı donemlerde ise hem halk hem askeriye hemde ulema ikiye bölündü.
1. ahmet'in çocuk yaşta padişah olması nedeni ile mecburen uygulamaya ara verilmiştir. Çünkü çocuk olan padişahın çocuğu olup olmayacağı belli değildir. olsada erkek olacağı garanti değildir. o da olsa yaşayacağı garanti değildir. Bu nedenle kardeşi öldürülmemiştir. kendisi genç yaşta ölünce yerine kardeşi gelmiş. oda diğer şehzadeleri soyun bitmesi ihtimali ile öldürmemiştir. ki birinci mustafanın oğlu olmamıştır. ondan sonra tahta çıkan 4.murat ta 11 yaşında olması nedeniyle gene uygulanamamıştır.

anlaşılacağı üzere 1.ahmet'ten itibaren mecburiyetten uygulanamayan kardeş katli böylelikle Mecburiyetten son bulmuştur.
fatih sultan mehmet'in fermanıyla kanunlaşan, insanlık dışı uygulama.

osmanlı padişahı 3.mehmet içlerinde 2 aylık bebeklerin olduğu 19 tane şehzadeyi bir gecede boğdurmuştur. sultanahmet camisinin hemen yanında türbede küçücük 19 tane sanduka mevcuttur.

aklı başında olup devlete karşı koyan elbette öldürülebilir, ama 2 aylık bebekler değil. bunun adı vahşettir.

fatih sultan mehmet bile 2 yaşında olan kardeşini hiç acımadan boğdurabilmiş. ne uğruna dünyada payitaht olmak için.
olsan ne yazar, şimdi var mısın yoksun. osmanlı var mı ? yok. demek ki yapılan olay başlı başına cinayettir.
fetvayı vereni ve bunu uygulayanı ahirette vebal altına sokmuş olan cinayettir. islam hukukuna göre kılıf bulunması ve mecburen gerekliydi demek sadece dünya hırsıdır. başka da birşey değildir. bu katle fetva verilemez.
tarihçilerin genellikle savunduğu bir durumdur. lisedeyken tarih hocama "eve gidin bakın, kardeşinizi miras için gözüne baka baka öldürebilir misiniz?" diye bir soru yöneltmiştim. "evet" cevabıyla da kanım donmuştu... böyle birşey demek ki...
savunan herkes potansiyel bir adolf hitlerdir.
(bkz: ya devlet başa ya kuzgun leşe)*
Fatih sultan mehmed tarafinda vacip olarak Kanunname i Ali Osman da verilmis cevazdir.

Tck da biz zamana kadar, devtetin birlik ve beraberliginin harekette bulunanlar, idam cezası ile mahkûm edilmektedir, seklinde benzer hukum olarak bulunmustur. Bu gereklidir ve de fikihi derinligi de olan bir mevzudur, konu ile ilgili detayli makale icin (bkz: http://www.sorularlaislam...hp?s=show_qna&id=3920)
1. ahmet tarafından getirilen ekber ve erşed ile son bulmuş yasadır.
devleti aliyenin bekası için gerekli olan,ama bazı duygu küpleri sayesinde yeterince uygulanamayan bir uygulamadır..
bazı padişahların psikopata bağlamasına sebep olan insanlık dışı uygulamadır.ve bazı insanlarda bunu yapanlara saygı sevgi ile tapmaktadır.
osmanli zamaninda bir dönem vacip olan uygulama.
(bkz: tırt padişah fatih) allah vermesin .yerim tahtını ülkesini. kardeşim benim.
osmanlı padişahlarının bir çoğu uygulamıştır. dört mezhem imamlarının tamamı hiç bir baskı altına girmeden ''islamın yayılması ve devletin bekası için, hanedan ailelerinin kardeşlerinin katli vaciptir'' fetvası vermişlerdir.

eğer o dönemde o fetva verilmeseydi islam dini ortadoğu da sıkışıp kalmış olacaktı.

büyük bir fedakarlık.
katliam gibi gösterilmeye çalışılıyor. öyle de görünüyor. ancak dünyanın en büyük fedakarlıklarından biri olduğunu kimse düşünmüyor. kendisini devletini yaymaya adamış bir liderin, halkı ve devleti adına neler yapabileceğini gösteriyor. torunları daha iyi bir gelecek içinde yaşasın diye bu fedakarlığı yapıyor. doğru veya yanlış onu tartışmıyoruz. nekadar büyük bir fedakarlık olduğunun da farkına varılması gerek. onlar insan değilmiydi zannediyorsunuz, onların da duyguları vardı ve belki de gözyaşları içinde veda ettiler kardeşlerine.
ilk çağlardan beri küçüklükten başlayan olay. 1 milyon kardeş spermden bir tanesinin başarıya ulaştığı düşünülürse, işte o zaman katlin doğumdan çok önce başladığının anlaşılması zor olmasa gerek.
Osmanlının gittiği yere sizin hayaliniz bile gidemez bence boşuna kendinizi yormayın.
O katledilen kardeşlerden sadece bir tanesi bile büyüyünce isyan çıkarsaydı binlerce insan ölürdü yani katledilen toplam kardeş sayısının belki 1000 katı insan ölürdü ve bunun örnekleri de mevcut ondan dolayı bence gayet mantıklı ve dahice bir uygulamadır. Bu uygulamayı kanunlaştıran Fatih zamanından bu uygulamayı kaldıran 1. Ahmed zamanına kadar Osmanlı'nın geldiği nokta bu uygulama kalktıktan sonra Osmanlı'nın duraklama ve gerileme dönemlerine girmesi tesadüf müdür sizce?
bu ara yapmak istediğim şeydir.
taht sevdası değil halk sevdası uğruna yapılmış fedakarlıktır bir nevi.
650 yıl tek hanedan olarak dünyada süper güç olarak kalmış olan Osmanlı imparatorluğu'nun gücünü sürdürebilmesin yolunda ki en önemli uygulamadır. Bu uygulama kalktıktan sonra Osmanlı'da gerileme dönemi başlamıştır.
bazen diyorum olsa çok iyi olur ama nerde. Dar ağacında sallayasım geliyor. Sonra karşına geçip puromu içerim. Iyi fikir aslında.
tarihçiler arasında farklı bakış açısı ile de irdelenen osmanlı sultanı fatih' in çıkarttığı yasa.

orta asya türk devletleri yer yer kardeş, yer yer kandaş tarafından yıkıldığı için kimse devleti, taht için yıkmaya kalkmasın, bunu göze alamasın diye düşünüp fatih tarafından serbest bırakılan yapılanma ve sonrası için uygulama. (bkz: dönüm noktası)

ben ille devleti kendi tahtım için yıkacağım diyorsa, dışarıyla iş birliği yaparım diyorsa adam, o zaman çatır çatır savaşacak.
evin büyüğü gibi parametreye bakılmaksızın taht onun anlayışı fatih' le tarih ve çöp olmuştur,
büyük de olsa ya basiretsiz ya hain ya salaksa.

gerekirse devletin için değil kardeşini, babanı tanımayacaksın düsturunu vermiştir fatih.
kimi tarihçiler bu şekilde de bir irdeleme de yapmışlardır.
detaylı bilgi için buraya başvurulabilir. http://www.ekrembugraekinci.com/pdfs/kardeskatli.pdf
çok açık ve net yazılmış.
hiçbir şekilde savunulmaması gereken saçmalık. ortam, durum, değerler, kültür her ne olursa olsun böyle bir cinayeti haklı göstermeye yetmez, yetemez.
güncel Önemli Başlıklar