bugün
- sözlük kızlarının elleri şuan napıyor sorunsalı9
- yigitzsche14
- evlenmek istememek ama yalnızlıktan da sıkılmak17
- görümceniz sizi engellese ne yaparsınız15
- çok fazla çirkin erkek olması13
- erdal beşikçioğlu'nun öğle yemeği24
- sexting haram mıdır24
- sophie dee'nin memeleri11
- sözlük erkeklerinin bugünkü kombinleri11
- kurtlar vadisi pusu rezaleti11
- anın görüntüsü15
- aleyna tilki nin annesi12
- cengiz ünder'in bıyığı12
- icardi19058
- ölmeye karar vermek19
- erdal beşikçoğlu'nun işçilerle yemek pr çalışması10
- mehmet şimşek'in türk milletine yerel halk demesi15
- icardi1905 silik olsun kampanyası14
- sağlıklı cinsel bir yaşamım var neden konuşuluyor12
- motorcu fırlama hafif demir demirkan tarzı yazar15
- 18 nisan 2024 fenerbahçe olympiakos maçı59
- assembly kodu11
- iremga8
- fenerbahçe taraftarı9
- ezgi mola9
- annem baban uğur dündar dedi9
- kuva'i milliye ne ise hamas da o dur20
- junkman12
- ali koç8
- fenerbahçe13
- arda güler16
- altıncı filoya karşı namaz kılmak12
- uludağ sözlük discord grubu9
- yazarların en rum özelliği20
- erdoğan'dan sonraki başkan16
- ismail kartal19
- konstantinos tzolakis9
- sadece sennn9
- türkiyede bütün yiyecek fiyatları aşırı fahiştir16
- ups boobss nerelerde ramazan da bitti11
- eybırın manyağı kıskanması14
- kadın ayağı kokusu11
- erkeklerin bir kere küsünce geri barışmaması18
- flörtlerinizin ortak özellikleri21
- beni seviyor musunuz8
- anksiyete psikolojik değil fizyolojik bir sorundur11
- bacaklarımdan tahrik olan kız olduğunu sanmıyorum14
- yazarlardan parfüm önerileri14
- letthe8
- ebbırı top gibi sektirme yarışması19
filadelfiya'daki rodin müzesi'nde de rodin'in el heykellerinin yanında bulunan kapı. müze dediğime bakmayın 2 oda 1 salonluk yer kadardı. o kadar yolu gittiğime neredeyse pişman etmişti beni. gidiyoruz bari değsin ama, haksız mıyım?
rodin'in 'yaşamının heykelleştirilmiş günlüğü'' dür.
hikayesi şöyledir:
1880 yılında rodin, henüz proje aşamasındaki bir süsleme sanatları müzesi için, dante'nin ilahi komedya'sindan esinlenen kabartmalarla bezenecek bir sipariş aldı. konuyu büyük olasılıkla rodin önermiş ve gelen her yeni siparişe duyduğu coşkuyla hemen, beş metreyi aşkın bir kapının yapım çalışmalarına girişmişti.
başlangıçta floransa'daki cennetin kapısı 'na benzer bölmeli kanatlar düşündü; ama daha sonra bölmeleri ortadan kaldırdı. konu olarak dante'nin eserinin en karanlık bölümü olan cehennem'i seçti. bir tanığa göre: ''her an doğaçtan küçük bir figür yaratıyor, bunlarla bir duygu, bir düşünce ya da bir biçimin ifadesini hızla heykele dönüştürüyor, onu alıp kapıdaki öbür figürlerin arasına koyuyor, daha sonra yerini değiştiriyor ve gerek görürse, parçalarını başka araştırmalarda kullanmak üzere kırıyordu.'' böylece tekrar tekrar değişen yapıt, bri tür dooğaçlama yöntemiyle gelişti. onun için tasarlanıp daha sonra bağımsız bir heykele dönüşen düşünen adam, öpüşme, ugolino ve çocukları gibi birçok ünlü heykelin de doğumuna yol açtı.
kapı'nın siparişini aldıktan bir süre sonra, 1882'de yaşamının en büyük aşklarından biri olacak olan camilla claudel 'le tanıştı rodin. ünlü şair paul claudel'in kızkardeşi olan camille, rodin'le tanıştığında on sekiz, heykeltraşsa kırk iki yaşındaydı. genç kadın, rodin'in önce öğrencisi, sonra modeli, sonra da esin kaynağı ve sevgilisi oldu. yaklaşık on iki yıl sürecek bu ateşli ilişki, 1894'te sonuçlanacak, bu tarihten sonra rodin'in etkisinden kurtularak kendine özgü yapıtlar üretmeyi sürdürecek olan camille, ailesinden de kopması sonucunda yavaş yavaş deliliğe doğru kayacak ve 1913 yılında kapatıldığı akıl hastanesinde otuz yıl kaldıktan sonra, 1943 yılında ölecektir.
yeniden 1880'lere dönersek, araya giren yeni siparişlerin bir süre sonra rodin'i kapı'dan uzaklaştırdığını görürüz. yapıta ancak yüzyıl sonunda yeniden dönebilmiş ve onu ilk kez 1900'de sergilemişti. ama bu arada, tüm çıkıntılı parçalarını söktürerek neredeyse tüm figürlerinden arındırmıştı onu. bir tür ''sadeleştirme'' ve mimarinin saflığına dönüş işlemiydi bu ve yapıtın önceki halini bilenleri çok şaşırtmıştı. sergiden sonra kapı atölyeye geri döndü; rodin'in ölümüne kadar, geçirdiği bazı değişikliklere karşın bu ''boşaltılmış'' halinde kaldı. bugün tanıdığımız biçimine de ancak 1917 yılında, sökülen parçaların, rodin'in isteği doğrultusunda yeniden yerlerine takılmasıyla ulaştı.
rodin'in aldığı ilk büyük sipariş olan ve hiçbir zaman bitiremediği cehennemin kapısı, sanatçının tüm yaşamının bir özeti gibidir. yaşamı boyunca ona eşlik etmiş, sayısız yapıtının üretimine yol açmış ve camilla mauclair'in ünlü tanımıyla, 'yaşamının heykelleştirilmiş günlüğü' olmuştur rodin'in.*
sanatsevere özel not: rodin istanbul'da sergisine; cehennemin kapısı aynı boyutlarda bez üzerine resmiyle katılmıştı. ancak kapı'nın en ünlü eserlerinden, düşünen adam (le penseur) ve öpüşme(le baiser) eserlerini karşısında bulan bünye cehennemin kapısı'nın büyüsüne o anda kapılmıştır.
hikayesi şöyledir:
1880 yılında rodin, henüz proje aşamasındaki bir süsleme sanatları müzesi için, dante'nin ilahi komedya'sindan esinlenen kabartmalarla bezenecek bir sipariş aldı. konuyu büyük olasılıkla rodin önermiş ve gelen her yeni siparişe duyduğu coşkuyla hemen, beş metreyi aşkın bir kapının yapım çalışmalarına girişmişti.
başlangıçta floransa'daki cennetin kapısı 'na benzer bölmeli kanatlar düşündü; ama daha sonra bölmeleri ortadan kaldırdı. konu olarak dante'nin eserinin en karanlık bölümü olan cehennem'i seçti. bir tanığa göre: ''her an doğaçtan küçük bir figür yaratıyor, bunlarla bir duygu, bir düşünce ya da bir biçimin ifadesini hızla heykele dönüştürüyor, onu alıp kapıdaki öbür figürlerin arasına koyuyor, daha sonra yerini değiştiriyor ve gerek görürse, parçalarını başka araştırmalarda kullanmak üzere kırıyordu.'' böylece tekrar tekrar değişen yapıt, bri tür dooğaçlama yöntemiyle gelişti. onun için tasarlanıp daha sonra bağımsız bir heykele dönüşen düşünen adam, öpüşme, ugolino ve çocukları gibi birçok ünlü heykelin de doğumuna yol açtı.
kapı'nın siparişini aldıktan bir süre sonra, 1882'de yaşamının en büyük aşklarından biri olacak olan camilla claudel 'le tanıştı rodin. ünlü şair paul claudel'in kızkardeşi olan camille, rodin'le tanıştığında on sekiz, heykeltraşsa kırk iki yaşındaydı. genç kadın, rodin'in önce öğrencisi, sonra modeli, sonra da esin kaynağı ve sevgilisi oldu. yaklaşık on iki yıl sürecek bu ateşli ilişki, 1894'te sonuçlanacak, bu tarihten sonra rodin'in etkisinden kurtularak kendine özgü yapıtlar üretmeyi sürdürecek olan camille, ailesinden de kopması sonucunda yavaş yavaş deliliğe doğru kayacak ve 1913 yılında kapatıldığı akıl hastanesinde otuz yıl kaldıktan sonra, 1943 yılında ölecektir.
yeniden 1880'lere dönersek, araya giren yeni siparişlerin bir süre sonra rodin'i kapı'dan uzaklaştırdığını görürüz. yapıta ancak yüzyıl sonunda yeniden dönebilmiş ve onu ilk kez 1900'de sergilemişti. ama bu arada, tüm çıkıntılı parçalarını söktürerek neredeyse tüm figürlerinden arındırmıştı onu. bir tür ''sadeleştirme'' ve mimarinin saflığına dönüş işlemiydi bu ve yapıtın önceki halini bilenleri çok şaşırtmıştı. sergiden sonra kapı atölyeye geri döndü; rodin'in ölümüne kadar, geçirdiği bazı değişikliklere karşın bu ''boşaltılmış'' halinde kaldı. bugün tanıdığımız biçimine de ancak 1917 yılında, sökülen parçaların, rodin'in isteği doğrultusunda yeniden yerlerine takılmasıyla ulaştı.
rodin'in aldığı ilk büyük sipariş olan ve hiçbir zaman bitiremediği cehennemin kapısı, sanatçının tüm yaşamının bir özeti gibidir. yaşamı boyunca ona eşlik etmiş, sayısız yapıtının üretimine yol açmış ve camilla mauclair'in ünlü tanımıyla, 'yaşamının heykelleştirilmiş günlüğü' olmuştur rodin'in.*
sanatsevere özel not: rodin istanbul'da sergisine; cehennemin kapısı aynı boyutlarda bez üzerine resmiyle katılmıştı. ancak kapı'nın en ünlü eserlerinden, düşünen adam (le penseur) ve öpüşme(le baiser) eserlerini karşısında bulan bünye cehennemin kapısı'nın büyüsüne o anda kapılmıştır.
Dante’ye göre cehennemin kapısında “ey buradan içeri girenler, her türlü ümidi geride bırakın yazar” hakikaten etkileyici bir tanımlama.
güncel Önemli Başlıklar