bugün

Çalgılar arasında veya çalgılarla sesler arasında karşıtlıklar kuran 16-18. yüzyıllar arasındaki müzik reformunu oluşturan müzik.
(bkz: barok)
(bkz: barok donem)
(bkz: johann sebastian bach)
genellikle klasik müzik içine dahil edilen müzik türüdür. klasik müzik denince akla hemen bach'ın gelmesini örnek olarak gösterebilirim. müziğin kendi içindeki sınıflandırması dinleyici için ne kadar önemlidir, bu sınıf bilinci biraz görgüsüzlük müdür ya da kompleks midir tartışılır. ben barok müziğin içindeki kaosun neredeyse hiçbir müzik türünde verilemeyeceğini düşünürüm. yaşamın içindeki kaos ve kaosun içindeki düzenin elçiliğini harikulade yapar.
barok müzik bence doğadaki uyumu ve ahengi yansıtır. süslü, gösterişli ve vurguludur. (bkz: vivaldi), (bkz: johann sebastian bach), (bkz: handel), (bkz: sylvius leopold weiss) ve özellikle italyan bi ton besteci önemli temsilcilerindendir. kontrast ve melodilerin birbirlerine cevap vermesi takip edilince son derece haz verir. dini ve ahlaki yanı ağır basan barok müzikte çapkınlık ve dünya zevkleri gibi şeyler anlatılmaz. oda müziği ile ilgili seküler çalışmalar dışında (sonat, concerto) tanrı, cennet, cehennem sabır, çile, tanrıya adanan veya peygamberlerin hayatını anlatan kantatlar ve değişik türde ilahiler ağırlıklı olarak yer alır. son yıllarda batıda ve ülkemizde artan bir ilgiyle karşılanmaktadır. ülkemiz kulağına romantik döneme göre kat kat daha uygun olup klasik müziğe yeni başlayanlar için özellikle tavsiye edilir. (bkz: johann sebastian bach) amcanın göklere çıkaran bir çalışması için http://www.youtube.com/watch?v=_ZCuHySuVhQ
italya'da başlamış bir tür. ilgili sanatçılar: bach, handel, scarlatti, schutz, corelli, purcell, vivaldi dir.
ders çalışırken dinlendiğinde başarıyı artırdığına inanılan müzik türü. müziğin öğrenme potansiyeline katkısının olduğunu ortaya koyan "telkin yöntemi" (suggestopedia) psikiyatr ve eğitimci olan bulgar georgi lozanov tarafından bulunmuştur.

özellikle stressiz bir öğrenme, beden ve zihin faaliyetlerinin bir ahenk içinde çalışmasını sağlamaktadır. bu şartlarda öğrenilen bilgiler daha kalıcı olmaktadır. lozanov yaptığı araştırmalarda çok özel bir müziğin, yine çok özel bir ritimde olması kaydıyla, insanın beden fonksiyonlarını stressiz bir ortama sokarak öğrenme konsantrasyonunu artırdığını keşfetmiştir.

özellikle kolay ve kalıcı öğrenme beyin alfa dalgası ortamındayken gerçekleşmektedir. lazanov'un test ettiği belli ritimdeki bazı kalsik müzik parçalarının beyin dalgalarını 8 ile 12 hz. aralığına düşürerek beynin alfa dalgaları yaymaya başlamasını sağladığı gözlenmiştir. lozanov yaptığı deneylerde her klasik müzik parçasının dinleyenleri alfa beyin dalgaları ortamına sokmadığını ve en etkili parçaların 60 vuruşlu "largo" tempolu ve 4/4 veya 3/4 ölçülü olan "barok müzik" eserlerinden oluştuğunu tesbit etmiştir.

iowa eyalet üniversitesinde yapılan testler, öğrenme faaliyeti sırasında barok müziğin kullanılmasının öğrenme ve hafıza gücünü yaklaşık yüzde 24 artırdığını göstermiştir.
handel yapmıştır mesela.
Barok müzik dönemi Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Jean-Baptiste Lully, Arcangelo Corelli, Claudio Monteverdi, Jean-Philippe Rameau, Henry Purcell, George Frideric Handel ve Georg Philipp Telemann gibi bestecilerin eserlerini kapsamaktadir. Barok stilin Rönesans stilinden farkı, daha süslü bir anlatıma sahip olmasıdır. Dönemin en ünlü çalgısı klavsendir. Klavsen neredeyse her müzik çeşidinde kullanılıyordu (çoğu zaman arkaplanda olmak üzere). Dönemde vokal müziğin yanı sıra enstrümantal müzik de gelişmiştir; konçerto ve süit, bu dönemin iki yaygın orkestral beste türüdür.

Barok müzik dönemi müzikteki başlıca büyük yeniliği "fonksiyonel tonalite" kavramının çok geliştirilmesindendir. Bu dönemdeki besteciler ve çalgıcılar çok daha ayrıntılı ve incelikli müziksel, ritimsel süsler uygulamaya başlamışlar; müziksel notasyon şeklini değiştirmişler ve müziksel çalgıları yeni teknikler kullanarak çalmaya başlamışlardır. Barok müziği döneminde müziksel çalgılarla müzik icra edilmesinin ebadı, kapsam genişliği ve karmaşıklığı artmıştır. Barok müzik dönemi opera görsel sanatının kurulup, geliştirilip ve yaygınlaştırılması dönemidir. Bugün kullanılan müzik terimleri ve kavramlarının çoğunluğu barok müzik döneminde ortaya çıkartılmış ve o zamandan beri kullanılmıştır.
Rönesans döneminden sonra ilk tohumları atılmaya başlanan müzik türü. her ne kadar klasik dönem müziği ile karıştırılsa da arasında dağlar kadar farklar vardır. temel özelliklerine gelecek olursak; kilise baskısından çıkmanın verdiği rahatlıkla müzikler gösterişli ve süslüdür. saray müzikleri bunun en büyük göstergesidir. enstrüman seçimleri genelde tuşlu çalgılar ağırlıklıdır klavsen, org, klavye gibi. ancak bu zamanda kemangiller ailesi de son şekillerini almaya başladı müzikte ağırlıklı olarak kullanılmaya başlandır. barok dönem ile birlikte hayatımıza oratoryolar, operalar girdi. müzikalite tiyatroyla buluştu. önemli temsilcilerine gelecek olursan j.s bach, Vivaldi, handel, scarlatti, corelli önemli temsilcilerdendir. bach ın ölümüyle sona erer.
Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Jean-Baptiste Lully, Arcangelo Corelli, Claudio Monteverdi, Jean-Philippe Rameau ve Henry Purcell gibi bestecilerin eserlerini barındıran müzik türüdür. o zamanda ki batı müzik tarzına yenilikler katıp, daha ince ayrıntılı ve komplike parçalar bestelenmiştir.

Örnek olarak buyrun ruhunuz dinlensin..
https://m.youtube.com/watch?v=3yGUCbkhqJA
sözlükte teorik bahsini açmanın gereksiz olduğu bir klâsik müzik dönemsel türü.

(bkz: heinrich ignaz franz biber)
(bkz: antonio vivaldi)
(bkz: johann sebastian bach)
(bkz: tomaso albinioni)
(bkz: domenico scarlatti)
(bkz: handel)
(bkz: sartorio)
(bkz: puccini)
(bkz: purcell)

ve sair.
Barok, ortacag avrupa insaninin yasamis oldugu skolastik dusuncenin baskisini, ronesans ve reform mucadelesini, kitlik ve vebadan olen insanlarin huznunu uzerinden atis bicimidir.

17-18.yy'larda cografi buluslar ve bilimsel gelismelerle birlikte zenginlesen avrupa insaninin, kiyafetten mimariye, mimariden sanata herseyi süslemeye calismis hatta musriflik derecesinde ihtisamli gostermeye calismistir.

Hastalik ve vebanin azaldigi bu donemde, zenginlesmenin getirdikleriyle avrupa insanin gelecege parlak bakip, bilimde ve sanatta ilerleme tutkusu, gelisme olgusuyla yanip tutusmaktadir. Ortacagin, statik ve soguk dunya algisi kirilip insanligin hep ilerleyecegi ve mutlu yasayacagi inanci hakim oldu.

Bu bicim, hareket elbette muzige de isledi. Bu hareketin muzige etkileri, doygunluk, yogunluk ve süs(ihtisam) olarak geri dondu. En onemlisi Gotik doneminin insani urperten dokusu yerine canlilik, hayata umutla bakan, insanin icini ferahlatan bir dokuya birakmistir. Avrupa muziginde ilk defa, barok muzigiyle dini olgu disinda siirler yazilmis ve boylece ilk sekulerlesme adimi atilmistir. Ortacag insaninin en buyuk eglencelerinden biri olan dans da etkilenmis saraylarda barok besteleriyle danslar edilip, sonradan (bkz: vals) 'in ilk adimlari atilmistir. En onemli temsilcisi Johann Sebastian Bach 1750'de oldugunde bu muzik turunu de beraberinde goturmustur.

Gunumuzde hic alakasi yok gibi gozuken metal muzik turlerinden (bkz: gotik metal) ve (bkz: power metal)' a ilham kaynagi olmustur.

Barok muzigi, kimilerince ve kanimca, ders calisirken ya da bir ise odaklanirken dinlenilebilecek en iyi muzik turlerinden biridir.

Seviniz, sevdiriniz.
Corelli : La Follia

https://www.youtube.com/watch?v=VHRdFILo_Yw

C. Wilche: Battaglia for 2 violins, 2 violas & b.c. (1659) - Part I / Musica Antiqua Köln

https://www.youtube.com/watch?v=HBgtyogZFnk