bugün

türk öykücülüğünün ilklerinden biridir. hikayeleri teknik yönden zayıf olsa da, okuyuculara öyküyü sevdirmeyi amaçlamıştır.
kıssadan hisse
letaif i rivayat
hasan mellah hüseyin fellah
felatun bey ile rakım efendi*
beykoz'da yetişmiş en büyük isimlerden biridir. Yalıköy'de kendi adına bahşedilmiş bir ilköğretim okulu bulnumaktadır.
edebiyatımızdaki toplumcu yazarlardan biridir. yaşadığı dönem zarfında yazarlarımız sanat için sanat anlayışını güdüp, bu yönden eserler verirken, o halka yönelmiş, onlara hitap eden öyküler yazmıştır.
müşahedat isimli kitabından da sahibidir. osmanlı vakanüvisi olarak da üss-i inkılap ı yazmıştır. muallim nacinin kayınpederidir.
beykoz'daki beyaz büyük yalı onun yalısıdır. önündeki caddeye ismi verilmiştir.
tanzimat döneminin en üretken yazaridir.200 e yakin eser vermistir.
hace- i evvel sayılmıştır.
yazı makinası denir.
kendi kendini yetiştirmiştir.
halk tipi bir adamdır, halk için sanat anlayışına sahiptir.
roman tekniği kusurludur.
bütün romanlarında anlatmak istediklerini aşk çerçevesinde verir.
hüseyin rahmi gürpınar' ı yetiştiren kişidir.
gazeteciliğe önem vermiştir.
servet- i fünuncuları dekadanlıkla suçlamıştır.
ders kitapları yazmıştır.
1844 yılında doğan yazar,tanzimat hareketinin amacını en geniş ölçüde gerçekleştiren kişidir,halk için romancılık çığrını açmıştır.meddah tarzını andıran üslup ve teknikle yazdığı eserlerinde sanat kaygısı olmadığından dolayı,eserleri teknik olarak son derece kusurludur.olayın akışını keserek,ansiklopedik bilgiler vermek,anlatım tekniğinin en belirgin özelliklerinden biridir.şiir dışında her türlü edebi türe el atan yazar edebiyatımıza konu bolluğu getirmiştir,roman türlerinin hepsini denemiştir,dilde sadeleşme hareketini şinasi ile beraber en iyi uygulayan tanzimat dönemi yazarıdır.eserlerinin çoğunda romantizmin etkisinde kalmıştır ancak bazı eserlerinde realizme ve natüralizme kaymalar görülmüştür.1913 yılında ölmüştür.
türk romancı ve gazeteci. dağarcık isimli dergide çıkan "duvarda bir sada" başlıklı yazısı islam inançlarına aykırı sayıldığından rodos'a sürgüne gönderildi. romanlarında okura batı uygarlığını tanıtmaya çalıştı, onu eğitmek için tarih, coğrafya, felsefe ve ticaret konularında araya bilgiler sıkıştırmakta sakınca görmedi. sade bir dille, konuşur gibi yazdı. 1912'de öldü.
hüseyin fellah kitabı ne kadar sıkıcı, sürekli okuyucuya hikayeyi açıklma çabasında olsa bile büyük yazarlardan biri olmuştur.
neredeyse vapurla karşıya geçerken ki sürede bile bir kitap yazabildiği rivayet olunan yazı makinası lakablı tanzimatçı.
türk edebiyatı'ndaki ilklerden biridir. örneğin avrupa'yı görmeden bir paris seyahatnamesi yazması, edebiyatta pragmatizm uygularken romanları yazılı karikatüre dönüştüren ilk yazarlardan biri olması, roman kahramanlarının mütemadiyen laurel ile hardi'ye olan takdire şayan benzerliği ile daima da türk edebiyatında bir ilk olarak kalacaktır.
eşit ağırlık ve sosyal alanından össye hazırlanan biri için ahmet vefik paşayla sürekli karıştırılan yazar, çizer, şair her bi şey maşallah.
jöntürk adlı türk klasiğinin yazarıdır kendileri. anlatımda farklı bir dil kullanarak akıcılığı arttırmıştır.
edebiyatımızda halka doğru hareketinin ilk temsilcilerindendir. ahmet mithat efendi sırf halk okusun diye yazar. romanlarında geleneksel çizgiler çok fazla görülür. edebiyat adına yaptığı yenilik yok gibi bir şeydir. kendisinin romanlarını gazetede tefrika ettiğini( o zaman herkes öyle yapıyordu) ve bazı romanlarını vapurda işe giderken yazdığı bilinmektedir.
edebiyatımızda yazı makinesi olarak tanınan ve en çok eser veren şairdir.
eserleri: ilk hikaye örneği letaif-i rivayet, felatun beyle rakım efendi, hasan mellah, hüseyin fellah,henüz onyedi yaşında,jön türkler...
''yukarda yazmış aşağıda basmış'' diye tanımlanan yazarımız.
gece evinde oturup kitap yazarmış,sabah aşağıdaki matbaasında yazdıklarını basarmış.
hemen hemen edebiyatımızın her türünde örnekleri vardır;fakat ne kadar takdire şayan olduğu tartışılır çünkü teknik yönünden biraz zayıftır.
Gençliğinde yaramazlıklarından sıkılan ailesi istanbula gönderir . Burda Ustası bunu döve döve adam eder. Daha sonra okuma yazma öğrenmek ister ve komşu dükkandan bir şahıs Ahmet Mithat efendiye öğretir. Gerisi malum.
gazetecidir.
popüler bir yazardır.
roman ve hikayenin ilk temsilcisidir.
kısa öykücülüğün kurucusudur.
halkı eğitmek için yazar.
tanzimatın en verimli romancısıdır.
romantizmin etkisindedir.
eserlerinde okuyucyu eğitmek için kıssadan hisse çıkararakders verici sonuçlara ulaşan, olay arasında araya girerek kendi duygu ve düşüncelerini aktaran, bu özelliğiyle romantizin etkisinde kaldığını gstren halkçı bir sanatçıdır.
okunması farz olan türk yazarlardandır. tek başına gazete çıkaran bir insan evladıdır. 200 den fazla kitabı vardır. ki ilk polisiye türk roman türünün örneği'esrar-ı cinayat' zamanında conan doyle harici çoğu batılı yazarı bile geçer. okunması tavsiye olunur.
Asıl mesleği gazeteciliktir.
Nam-ı diğer yazı makinesi.
Döneminde toplumun öğretmeni olarak görüldü.
Yaştan emekli oldu ve dar'üş şafaka' da çalıştı.
Ebüzziya ile Rodos' a sürüldü.
Kıssadan hisse, Henüz 17 yaşında, dürdane hanım diğer önemli eserlerindendir.
sanat toplum içindir sloganını savunan halka bir şeyler öğretmek için yemek tarifleri bile yazan hikayeci ve yazardır.
Yazı hayatı Tuna Gazetesine yazdığı makalelerle başladı, ondan sonra hayatı süresince her konuda yazdı. iki yüzü bulan eserleriyle Türkiye'nin en çok eser vermiş yazarı oldu.