bugün

kürt cemali

asıl adı cemali coşan. güneydoğu kökenli bir aileden gelmekte olup 1940'ların sonundan öldürüldüğü tarihe kadar ankara'da racon kesen, sözü oldukça geçen kabadayılardandır.
hamamönünde başlayan delikanlılık yıllarını, altındağ ve bentderesi bölgelerine kesin hakimiyeti izler.

kumar oynatılan bölgelerin paylaşım meselesi nedeniyle kabadayı mehmet ile giriştikleri tartışmada silahlar patlamış ve cemali bu olayda öldürülmüştür. kabadayı mehmet, paylaşım meselesini konuşmak üzere kürt cemali'yi hergele meydanında kendi kontrolündeki mekanlardan birine davet eder. o dönemin kabadayı aleminin raconunda babalar, birbirlerine davet sırasında saldırmayı namus meselesi boyutunda ayıp saydıkları için cemali de boş tabanca ile mekana gelmiş, tertibat alındığını fark edince kimseye belli etmeden tabancasına mermi sürmeye başlamış ama hazin sondan kurtulamamıştır.

kürt cemali'yi öldüren kabadayı mehmet'in yolu, daha sonra "son kabadayı" olarak anılan dündar kılıç ile kesişir. kabadayı mehmet'in işlerini, hamamönünün bıçkın delikanlısı dündar kılıç üstlenince kürt cemalinin fedaileri tarafından dündar kılıç ta ölüm listesine alınır.

dündar kılıç dost meclislerinde bu olayı çok üstü kapalı anlatırdı. olay anında olay yerinde bulunmaktaydı. hatta birçoklarına göre olayın müsebbibi olmakla birlikte kendi ifadelerinde bu olayı kesinlikle reddeder. aslında hayatında sadece 2 cinayeti kesinlikle reddetmiştir. biri kürt cemali, diğeri de marlon kemal (savcı kemal) cinayeti...

bir dost meclisinde "bu güne dek 42 kişiye kıydığım söyleniyor mahkeme kayıtlarında, ha 42 olmuş ha 44 ne fark eder, ama bu iki cinayetle benim alakam yok" şeklinde bir cümle de kurmuştur...

o istediği kadar reddetsin, cemali'nin vurulmasının ardından ankara ayağa kalkar. cemalinin ankarada yaşayan akrabaları dışında aşiretten de binlerce kişi ankaraya gelir ve itfaiye meydanında büyük gösteriler yapılır. bu olayın ardından dündar kılıç'ın ankara'da değil kabadayılık yapması, yaşaması bile mümkün olmayınca kılıç ailesi de istanbul'a yerleşir...

olayın bu boyutta kitlesel gösterilere dönüşmesi, sanat dünyasının da dikkatini bu yöne çeker. bu sırada cemali'nin öyküleri de haldun taner'in keşanlı ali destanındaki cemali karakterinde de bizzat kürt cemaliden esinlenir. taner, eserinde yer vereceği karakteri daha iyi tanıyabilmek için altındağlı avukat şefik günder ve atıfbeyli tahsin yaman la tanışır, konuyu araştırır ve inceler ve keşanlı ali destanında sineklidağ gecekondu mahallesi (aslen altındağ) doğuverir.